Nemek harca: egy kutatás szerint egyes országokban már több a női gamer

Nemek harca: egy kutatás szerint egyes országokban már több a női gamer

A 2025-ös Power of Play jelentés szerint a videójátékok nemcsak kikapcsolódást nyújtanak, hanem javítják a mentális egészséget, erősítik a közösségi kapcsolatokat és fejlesztik a készségeket. Több mint 80 000 játékos válaszai alapján most kiderül, miért játszik a világ ennyire szenvedélyesen.

Az Entertainment Software Association (ESA) kiadott egy tanulmányt a videojáték-ipar demográfiájáról, amelyből kiderült például az is, hogy az Egyesült Államokban meglepő módon az idősebbek játszanak a legtöbbet. A 2025 október elején közzétett The Power of Play című tanulmányban 24 216, 16 évesnél idősebb játékost kérdeztek meg 21 országból hat kontinensről. A jelentés egyik legfontosabb megállapítása, hogy a videojátékosok nemek szerinti megoszlása szinte teljesen kiegyenlített: a gamerek 48%-a nő, 51%-a férfi – nem, ez nem elírás, 1% valahol eltűnt, de a hivatalos dokumentációban sem szerepel erről egy árva szó sem. Egyes országokban ráadásul több nő játszik, mint férfi: az USA-ban a játékosok 52%-a nő és 48%-a férfi, míg Dél-Afrikában a nők aránya 58%, a férfiaké pedig 'csak' 41%.

Eközben az Oxfordi Egyetem kutatói több mint 80 000 játékoson keresztül vizsgálták meg a videojátékok hatásait, és jelentésük szerint eredményeik “megerősítik a kvalitatív kutatásokat és a világ minden tájáról származó játékosok beszámolóit: az emberek jól érzik magukat játék közben.” A videójátékok pozitív hatásai még a tévézés, olvasás vagy vásárlás által nyújtott hangulatjavulást is felülmúlták. De lássuk azt is, hogy vajon mi motiválják a gamereket, és milyen pozitívumokról számoltak be egyesek, ha leülnek a képernyő elé:

Mi a játékosok legfőbb motivációja?

  • 66%: szórakozás
  • 58%: stresszoldás
  • 45%: mentális frissesség megőrzése

Az adatokból az is látszik, hogy a videójátékok nemcsak szórakoztatnak, hanem fontos mentális és érzelmi előnyöket is nyújtanak.

Mentális egészség és közösségi élet

A felmérés szerint a kitöltők:

  • 81%-a: mentális stimulációt kap játék közben
  • 80%: oldja a videójátékokkal a stresszt
  • 73%: boldogabb lesz
  • 70%: csökkenti a szorongást

A játékok közösséget is építenek:

  • 62% szerint: pozitív kapcsolatokat alakítanak ki
  • 64%: a játékok csökkentik az elszigeteltség érzését
  • 71%: új barátokat és kapcsolatokat hoznak létre a játékok révén

Készségfejlesztés és tanulás

A gamerek a videójátékok révén nemcsak szórakoznak, hanem tanulnak is:

  • 77%-a szerint: javítja a kreativitást
  • 76%: problémamegoldó készségeket fejleszt
  • 74%: erősíti a csapatmunkát
  • 50%: közvetlen hatással volt a karrierre vagy az oktatásra
  • 54%: a sportjátékok javították a valós sportkészségeket

A jelentés szerint a játékok tehát mentálisan, társadalmilag és szakmailag is értéket adnak, nem csak a szabadidő eltöltésére jók. A Power of Play 2025 tehát megerősíti, hogy a videójátékok többek, mint pusztán szórakozás, hiszen szolgálja a játékosok mentális jólétét, illetve fejlesztik a társas kapcsolatait és készségeit is. A világ minden táján változatos közösséget építenek, és a játékok pozitív hatásai egyre szélesebb körben érezhetők.

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár


Közvetítések