A 2025-ös Power of Play jelentés szerint a videójátékok nemcsak kikapcsolódást nyújtanak, hanem javítják a mentális egészséget, erősítik a közösségi kapcsolatokat és fejlesztik a készségeket. Több mint 80 000 játékos válaszai alapján most kiderül, miért játszik a világ ennyire szenvedélyesen.
Az Entertainment Software Association (ESA) kiadott egy tanulmányt a videojáték-ipar demográfiájáról, amelyből kiderült például az is, hogy az Egyesült Államokban meglepő módon az idősebbek játszanak a legtöbbet. A 2025 október elején közzétett The Power of Play című tanulmányban 24 216, 16 évesnél idősebb játékost kérdeztek meg 21 országból hat kontinensről. A jelentés egyik legfontosabb megállapítása, hogy a videojátékosok nemek szerinti megoszlása szinte teljesen kiegyenlített: a gamerek 48%-a nő, 51%-a férfi – nem, ez nem elírás, 1% valahol eltűnt, de a hivatalos dokumentációban sem szerepel erről egy árva szó sem. Egyes országokban ráadásul több nő játszik, mint férfi: az USA-ban a játékosok 52%-a nő és 48%-a férfi, míg Dél-Afrikában a nők aránya 58%, a férfiaké pedig 'csak' 41%.
Eközben az Oxfordi Egyetem kutatói több mint 80 000 játékoson keresztül vizsgálták meg a videojátékok hatásait, és jelentésük szerint eredményeik “megerősítik a kvalitatív kutatásokat és a világ minden tájáról származó játékosok beszámolóit: az emberek jól érzik magukat játék közben.” A videójátékok pozitív hatásai még a tévézés, olvasás vagy vásárlás által nyújtott hangulatjavulást is felülmúlták. De lássuk azt is, hogy vajon mi motiválják a gamereket, és milyen pozitívumokról számoltak be egyesek, ha leülnek a képernyő elé:
Mi a játékosok legfőbb motivációja?
- 66%: szórakozás
- 58%: stresszoldás
- 45%: mentális frissesség megőrzése
Az adatokból az is látszik, hogy a videójátékok nemcsak szórakoztatnak, hanem fontos mentális és érzelmi előnyöket is nyújtanak.
Mentális egészség és közösségi élet
A felmérés szerint a kitöltők:
- 81%-a: mentális stimulációt kap játék közben
- 80%: oldja a videójátékokkal a stresszt
- 73%: boldogabb lesz
- 70%: csökkenti a szorongást
A játékok közösséget is építenek:
- 62% szerint: pozitív kapcsolatokat alakítanak ki
- 64%: a játékok csökkentik az elszigeteltség érzését
- 71%: új barátokat és kapcsolatokat hoznak létre a játékok révén
Készségfejlesztés és tanulás
A gamerek a videójátékok révén nemcsak szórakoznak, hanem tanulnak is:
- 77%-a szerint: javítja a kreativitást
- 76%: problémamegoldó készségeket fejleszt
- 74%: erősíti a csapatmunkát
- 50%: közvetlen hatással volt a karrierre vagy az oktatásra
- 54%: a sportjátékok javították a valós sportkészségeket
A jelentés szerint a játékok tehát mentálisan, társadalmilag és szakmailag is értéket adnak, nem csak a szabadidő eltöltésére jók. A Power of Play 2025 tehát megerősíti, hogy a videójátékok többek, mint pusztán szórakozás, hiszen szolgálja a játékosok mentális jólétét, illetve fejlesztik a társas kapcsolatait és készségeit is. A világ minden táján változatos közösséget építenek, és a játékok pozitív hatásai egyre szélesebb körben érezhetők.