A Rockstar Grand Theft Auto 6-ja minden gamer és befektető szívét megdobogtatja, de a szakértők szerint ne várjuk, hogy a játék egy csapásra megoldja a játékipar problémáit. A GTA 6 brutális, látványos és biztosan hatalmas siker lesz, de a AAA-ipar gondjai ennél jóval mélyebbek.
Valljuk be, olyan érzés volt a Rockstar Games bejelentése, miszerint elcsúsztatják egy félévvel a GTA 6-ot, mintha megforgattak volna egy tőrt a szívünkben – akárcsak a harmadik trailerrel, amit egyelőre hiába várunk –, pedig sajnos ez a helyzet. Jelen állás szerint még egy évet biztosan várnunk kell a franchise hatodik felvonására. Sokan viszont egy ideje már úgy tekintenek erre a címre, mintha majd ez megváltaná a játékipart. Az eddig kiadott 2 előzetes, és az elképesztő hype alapján elképesztő rajtot várnak az elemzők a GTA6-tól. Egyes előrejelzések 40 millió eladott példányt és 3 milliárd dolláros bevételt jósolnak az első évre. És minden jel arra mutat, hogy ez tényleg így lesz.
De akadnak olyan szakértők is, akik szerint a hype ellenére a GTA 6 nem oldja meg a videojáték-ipar mélyebb problémáit. Joost van Dreunen, az NYU Stern professzora úgy fogalmazott, hogy a játékosok és a befektetők is biztosan élvezik majd ennek a játéknak a gyümölcsét egy ideig, de utána jöhet a lehangoltság. Ha ugyanis a közeljövőben nem érkezik hasonlóan kiemelkedő alkotás, a befektetők máshova helyezhetik át a pénzüket, ami csökkentheti az ipar összértékét. A tripla A címeket jegyző stúdióknak évek óta komoly problémákkal kell szembenéznie, és az elmúlt esztendőkben láthattuk mi is a helyzet, hiszen rengeteg embert elbocsátottak, emelkedtek egyes játékok árai, és az elképesztően hosszúra nyúló fejlesztési idők (illetve ennek eredményeként a projektet törlése) is mind azt bizonyítják, hogy a szegmens hosszútávon fenntarthatatlan. Sokan, köztük a volt PlayStation-vezető Shawn Layden és az Assassin’s Creed III rendezője, Alex Hutchinson is arról beszélnek, hogy a AAA-játékok túl nagy terhet jelentenek, és hosszú távon nehezen életképesek. Hutchinson szavaival élve: a AAA blockbusterek olyanok, mintha a „dinoszauruszok utolsó képviselői” lennének.
A GTA 6 2026 novemberében érkezik PS5-re és Xbox Series X|S-re, és minden jel szerint ez lesz az egyik, ha nem a legnagyobb játékmegjelenés, amit valaha láttunk. De ha valaki arra számít, hogy ezzel az iparág minden gondja elpárolog, csalódni fog. A GTA 6 fantasztikus élmény lesz, de nem csodaszer.
Borítókép: rockstargames.com