Viselkedés-alapú matchmaking az ARC Raidersben? Úgy tűnik tényleg megoldották.
Az ARC Raiders október végén jelent meg, és meglepően gyorsan meghódította a játékosok szívét. Pedig a PvPvE extraction műfaj már önmagában is megosztó, de az Embark játéka ügyesen egyensúlyoz a hardcore lövöldözés és a nyugodt lootolás között. Pont ezért lett sokak számára gyanús, hogy a meccsek hangulata idővel következetesen hasonlóvá válik.
Robert Sammelin, az Embark Studios művészeti vezetője egy PC Gamer-interjúban megerősítette, hogy ez nem a véletlen műve, mert a fejlesztők bizony elemzik a játékosok viselkedését, és ez alapján párosítják őket. Ennél többet persze nem árult el, de már ez is elég volt ahhoz, hogy a közösség összerakja a kirakós darabjait. Különösen annak fényében érdekes ez, hogy az Embark korábban egyértelművé tette, a felszerelés-alapú matchmaking nem létezik a játékban.
Barátságos vagy agresszív? Nem mindegy
Az egyéni és a csapatos meccsek már eddig is két teljesen külön világot képeztek a játékon belül. Squadban indulva alighanem előbb lősz és aztán kérdezel, míg egyedül valószínűleg nagyobb a bizonytalanság, és inkább igyekszik mindenki feltérképezni a helyzetet és az ellenfelet. A játékosok szerint viszont van egy láthatatlan választóvonal, ugyanis aki rendszeresen barátságos, segít másokon, nem él vissza a bizalommal, az idővel egyre több hasonló hozzáállású raidert kap maga mellé – vagy maga ellen. Ezzel szemben azok, akik minden mozgó célpontra tüzet nyitnak, gyakran találják magukat olyan meccsekben, ahol minden sarkon veszély leselkedik. Mintha a játék tudatosan alakítaná úgy a meccseket, hogy a saját stílusodnak megfelelő ellenfeleket kapj.
Íratlan szabályok, valós következményekkel
Az ARC Raiders közössége meglepően gyorsan kialakította a saját etikettjét. Barátságos jelzés után hátba lőni valakit, extraction ponton kempelni vagy aknákkal csapdát állítani sokak szemében elítélendő. Ugyanez igaz arra is, ha valakit akkor intézel el, amikor épp egy kemény ARC-harc köti le minden figyelmét. A proximity chat kikapcsolása miatt az emote kerék használata szinte kötelező lett, ha békés szándékaid vannak. De a legfontosabb szabály továbbra is az, hogy soha nem érezheted magad biztonságban. Ez egy extraction shooter – a loot pedig csak addig a tiéd, amíg ki nem jutsz vele.
Ez még csak a kezdet
Az ARC Raiders már most hatalmas sikert aratott, és amelett, hogy elnyerte az év legjobb multiplayerének járó díjat a The Game Awards során, továbbra is rengetegen játszanak vele. Az első Expedition wipe ugyan december 17-re csúszott, de közben is van mit csinálni: karavánfejlesztés, heti Trial kihívások, meg a folyamatos finomhangolások. Ha a viselkedés-alapú matchmaking valóban a játék hosszú távú filozófiájának része, akkor az ARC Raiders nemcsak a skilled, hanem a hozzáállásodat is jutalmazza – vagy éppen bünteti. És ez egy olyan húzás, ami ritka, merész, és hosszú távon akár a műfaj jövőjét is befolyásolhatja.
Borítókép: Steam