Háttérbe szorult a CS:GO a Dota 2-höz képest?

Háttérbe szorult a CS:GO a Dota 2-höz képest?

A Valve által szponzorált versenyekben nagyon ez mutatkozik meg.

Tegnap érkezett meg a pontos Dota 2 versenynaptár, melyben 11 (!) Major és ugyanennyi Minor torna szerepel. Ezen a 22 versenyen összesen 14,4 millió dollárt osztanak ki, ehhez pedig még hozzájön a The International 8, melynek a összdíjazására csak tippelni lehet (a jelenleg futó TI7 nyereményalapja összesen 23,4 millió dollár!). Ha a mostani TI7-en lévő pénzdíjjal számolunk, az azt jelenti, hogy a Valve a Dota 2 versenyek nyereményeire összesen 16 millió dollárt költhet jövőre (a TI-okra a Valve 1.6 millió dollárt ad nyereményalapnak, a többit a CS-ben még ismeretlen közösségi finanszírozással kalapozzák össze).

A Dota 2 versenyek menetrendje a 2017/18-as szezonra | Forrás: Twitter

Most pedig nézzük meg a CS:GO-t. Ha minden igaz, akkor idén már nem lesz több Major, mi több, jövőre is csak két Valve által szponzorált versenyt izgulhatunk végig. Ha a Valve nem emeli a pénzdíjazást, akkor jövőre mindössze 2 millió dollárt adhat a versenyekre nyereményként. Ez a Dota 2-es számhoz képest nagyon kevés, ugyanis MOBA-ra kb. 7-szer annyi pénzt költhet a Valve, mint CS:GO-ra. Aki a mostani TI7-en 5-6. helyezést ér el, az kb. annyi pénzt kap, mint amennyi egy teljes Major összdíjazása. Elég igazságtalan, nem igaz? Tény persze, hogy CS-ben rengeteg, külső rendező által szervezett torna van, viszont ezeknek az összdíjazása ”csak” valahol 100 és 300 ezer dollár között mozog versenyenként.

A 11 Major mellé a 11 Minor verseny valóban sok (bár, ki tudja… lehet, hogy CS:GO verseny is van ennyi), viszont a Valve a Dota-s modell alapján a CS-ben is rendezhetne egy The International-t, melynek tényleg magas nyereményalapja lenne. Ezt leginkább az tenné szükségessé, hogy vannak versenyek a Major feletti díjazással is (WESG 2016, 1,6 millió dollár), illetve a ligák is kb. akkora pénzesővel járnak, mint a Valve eseményei. Lehetne megoldás az, hogy a Valve kezébe veszi az irányítást és lemásolják egy az egyben a Dota 2 rendszerét, csak a CS:GO másképp működik. Ugyanis itt tele vagyunk szervezőkkel és hagyománnyal rendelkező eseményekkel, míg a Dota 2-ben szinte a Valve irányít és készít minden versenyt, persze partnerekkel. Simán össze lehetne velük fogni, hogy rendezzenek 11 CS:GO Majort és egy TI-t.

Csak 2018-ban láthatunk újra Majort!

A következő Majorre még jó sokat kell várnunk, hiszen 2018 elejéig biztosan várnunk kell.

De megérné-e ez a Valvenak? Mindenféle gyíkember összeesküvést mellőzve én inkább a nemre szavazok. Hogy miért? Ugyan azért, amiért nekik nem érdekük 64 tickes szervereket 128-asra cserélni. Ha 128 ticken akarsz játszani, akkor ott a FACEIT vagy az ESEA. Ez nekik jobban megéri, hiszen nem az ő szervereiket terheled, ergo kisebb költség, mégis az ő játékukkal játszol, az ő skinjeiket veszed. Ez átültetve a versenyekbe valahogy így néz ki: az ő játékukat népszerűsítik a versenyek, viszont ez nekik nem igazán kerül semmibe, azzal szemben, ha ők adnák a teljes nyereményalapot mindegyik esetben. A Dota 2-t ezzel az üzleti modellel futtatta fel a Valve így gyakorlatilag szokás lett, de erre a CS:GO-nak nincs szüksége, mert a közösség életben tartja.

Egy dolgot viszont átvehetnének: ne legyen Legenda státusz. A legnagyobb probléma ezzel, hogy sok esetben olyan csapatok jutnak ki a Majorökre, akik életükben egyszer tudtak felmutatni egy arra elegendő teljesítményt és többször soha. Ehelyett lehetne meghívásos rendszer, mint a DoTA versenyeknél. Azzal is vannak bajok, hogy sokszor népszerű, de gyenge csapatok is átcsúsznak. De cserébe nem szorulnak ki azok, akik általában jók, de a Majorön alul teljesítettek (FaZe) vagy nem jutnak be olyan csapatok következő alkalommal kvalifikáció nélkül, akik meg mindenhol máshol voltak rosszak (BIG, Immortals). Ugyanez vonatkozik a Minorokra is: egy NiP-et (12. a ranglétrán) mindenki szívesebben néz, mint egy LDLC-t (42.). Utóbbi mégis ott volt a Minoron, míg a svédek nem. Emellett azért is tenne jót, mert akkor nem csak a Major számítana a csapatoknak és keményebben dolgoznának más versenyeken is, hiszen egy-egy ilyen teljesítményen múlhatna, hogy részt vesznek-e egyáltalán a Valve versenyén vagy lemaradnak.

A Valve tehát egyelőre mostohagyerekként kezeli a CS-t, pedig hasonlóan sok potenciál lehet benne mint a "hercegnő" Dota 2-ben. A CS már több, mint 18 éve lázban tud tartani rengeteg játékost, de így ki tudja még meddig.

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET FACEBOOK-ON!

Kövess Minket!