Befolyásolja-e a célzást az FPS-ed?

Rögzített vagy nem rögzített FPS? Melyikkel jobb játszani?

Az FPS játékok felemelkedése és a hardverek fejlődése miatt egyre gyakrabban kerül elő a kérdés, hogy befolyásolja-e a célzási képességeidet az, hogy mennyi FPS-t (másodpercenkénti képkockát) tud megjeleníteni a monitorod vagy mennyit hajt ki egy-egy játékból a géped. Most erre a kérdésre próbálunk egy általánosabb választ adni a CS:GO kapcsán, mely egyértelműen ezen kérdéskör egyik leggyakoribb alanya.Azt már tudjuk, hogy a profik szeretnek 250-300 FPS  környékén játszani, a PGL Major előtt több játékos jelezte, hogy a gyengébb gépek miatt pl. füstben nagyon leugrik az FPS, ami zavarja őket. Az FPS játékokhoz gyakorlatilag elvárt a minimum 60 FPS, ez alatt nem is nagyon érdemes nekiállni a játszani.

Eléggé paráznak a játékosok a PGL Major gépeitől

I5-ös procik egy CS:GO Major versenyen? WTF

Rögzített FPS

Ha pl. 178-ra korlátozod az FPS-ed egy 180Hz-es monitoron, azt tapasztalhatod, hogy a hardver által renderelt játékkép folyamatos és állandó. Ez pedig egyfajta biztonságérzetet ad, mert minden sima és mindig ugyanolyan. Úgy érezzük, hogy az egérmozgás konzisztens és egyszerűen csak kényelmesebbnek hat a stabil FPS. Abban egyetértés van, hogy ha lefelé módosul a megjelenített képkockák száma másodpercenként, az rossz, főleg ha sokszor és sokat. De az igazság az, hogy a játék számára teljesen mindegy.

Nem rögzített FPS

Mi van, ha 180Hz-es monitoron nem rögzített FPS-sel játszol, általában 200 felett, de olykor jelentősen 180 alatt, mondjuk 120-szal? Nos, semmi. Na jó, ez így nem teljesen igaz, de elméletben valóban a "semmi" a helyes válasz. Ugyanis nem függ össze az egered mozgatásával és annak rögzítésével az, hogy 60 vagy 500 FPS-ed van, mivel ezt a modern játékok teljesen függetlenül kezelik egymástól.

Tehát csak azért, mert valami miatt leesik az FPS-ed, nem lesz rosszabb a célzásod, csak megkavarja az érzékszerveidet az, hogy megszűnt az addigi egyensúly az általad látott kép és a kezed által mozgatott egér megszokott kapcsolata között egy-egy pillanatra. Sokan úgy gondolják, hogy az ilyen esetekben az egered is hasznavehetetlen, "mert húzom, de nem megy" de csak úgy látjuk, mintha ez lenne. A játék attól még tudja kezelni a parancsokat és végre is hajtja őket, alapesetben hibátlanul, csak nem, vagy másképp látjuk az eredményt és ez zavaró. Gyengébb gépen a nem maxolt FPS azért zavaró tud lenni, ha 200-ról hirtelen 60-ra esik le, akár csak 1 másodpercre is, mert a szemünk laggnak látja majd.

A témában egyébként itt egy angol nyelvű, magyarázó videó is, ha alaposan körbe szeretnétek járni a témát, ezt mindenképpen nézzétek meg:

Melyik a jobb?

Persze ez még nem jelenti azt, hogy akkor kezdjen el mindenki kevés FPS-sel játszani. Csak azért, mert magát a célzást fizikailag nem gátolja semmiben az FPS-ed mennyisége, még nem lesz jó az alacsonyabb szám, sőt. De ha csak pl. 45 FPS-ed van 60Hz-en, akkor rögzítsd 45-re, mert a képfrissítés alatti FPS számnál a stabil a jobb, hiszen valóban érzékeled az ingadozást a monitoron megjelenített képen. Viszont a nem rögzítés a jó megoldás minden esetben, amikor a hardvered képes megjeleníteni a kijelződ képfrissítése feletti képkockaszámot folyamatosan. Tehát ha 180Hz-en játszol és sosem megy 300 FPS alá a játék, akkor hozzá se nyúljál, felesleges. Ugyanis ha lekorlátozod 178 FPS-re (hogy az eddigi példát kövessük), akkor a hardveredet nem korlátozod, csak a kijelzőn megjelenített képkockák számát. 

Ez pedig azzal jár, hogy ugyanúgy elvégzi a számítást a hardver, csak nem látod az összes eredményét, amiből következik, hogy néha-néha nem a megfelelő képkockákat kapod meg a kijelzőn. Ez abból következik, hogy ha másodpercenként kiszámol a géped 300 FPS-t, akkor azt nem dobja ki rögtön a kukába, hanem az előzőleg megjelenített 178 után betesz belőle párat, amíg kiszámolja a következő 300-at. Vagyis a kép simább lesz valóban, mert olyan képeket is látsz, amit alap esetben nem látnál. Ez azért van, mert ezek a "hamis" képek pontosan követik az előzőeket, csak cserébe akkor látod őket, amikor már nem kellene és ez zavaró lehet. Persze ez is tud hasznos lenni, csak nem a kompetitív játékban, hanem a streamelésben, de ezt most tegyük is félre.

Általánosságban viszont elmondható, hogy az FPS-ed nem befolyásolja a célzásod (illetve, nyilván de, 10 FPS-sel nem könnyű célozni, de itt most nem erről van szó), ellenben a megjelenített képek befolyásolhatják a célzás mögötti döntéseket, amennyiben eltérnek a valóságtól. A több FPS és a nagyobb képfrissítésű kijelző csak annyival tesz többet hozzá, hogy nagyobb eséllyel reagálunk időben és látjuk meg azt a képkockát, amit éppen látnunk kell a helyes döntéshez. Így már érthető, hogy miért szeretnének minél magasabb FPS-sel játszani a profik.

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET FACEBOOK-ON!

Borítókép innen

Kövess Minket!