E-sport az olimpián vagy e-sport olimpia?

E-sport az olimpián vagy e-sport olimpia?

Legyen az e-sport az ötkarikás játékok része, vagy legyen önálló, virtuális ötkarikás játékok?

Az elmúlt napokban a hazai és nemzetközi sajtó is attól volt hangos, hogy a 2024-es, párizsi olimpia szervezői elgondolkodtak azon, hogy mi lenne, ha a programba bekerülnének a kompetitív videojátékok is. Itt szögezném le, nem Párizs az első, aki ezzel foglalkozik, Los Angeles szintén erős jelölt volt 2024-re (de végül visszalépett Párizs javára, cserébe valószínűleg ők rendezik majd 2028-ban), kampányolt már az e-sporttal, csak az valamiért nem érte el az ingerküszöböt. Sőt, a Riói viadalon már - bár csak alig észrevehető side eventként - de ott volt az e-sport, eGames néven. Nem hallottál róla? Nem meglepő, azért annyira nem tolták túl. De menjünk még visszább! 2008-ban a pekingi játékok előtt Li "Sky" Xiaofeng, akkoriban a világ egyik legjobb Warcraft 3 játékosa futott végig Hainan utcáin kezében az olimpia lánggal, az olimpia mellett pedig ugyanúgy volt side event, ami a Digital Games nevet viselte.

Az e-sport is téma a 2024-es olimpia kapcsán

Lehet, hogy 7 év múlva már olimpiai medálért küzdhetnek az e-sportolók.

Ez az e-sport és olimpia dolog mindig két, jól elkülöníthető táborra osztja a téma iránt érdeklődőket: az egyik fele azt mondja, "hát naná, hogy kell az olimpiára, hiszen ez is ugyanolyan sport, mint bármelyik másik, csak itt a reflexeidet és a mentális képességeidet használod", míg a másik tábor azokból áll, akik a Gondoltad volna? posztok alatt szájkaratéznak, akárhányszor szóba kerül az e-sport, hogy "márpedig ez a hülye, függő gyerekek játéka, akik ahelyett, hogy lemennének a játszótérre focizni, élettelenül élik világukat a szobájuk félhomályában ülve". Nem szeretnék megbántani senkit, nyilván ez is egy vélemény, csak valahogy a végén mindig az jön ki, hogy az utóbbit harsogók a felét se tudják annak, hogy valójában miből is áll egy profi e-sportoló karrierje.

De most mondok valamit, ami elsőre durvának hangozhat: legalább annyira szüksége van a sportnak az e-sportra, mint az e-sportnak a sportra. Legalábbis most, 2017. augusztus 11-én. A tavalyi, Riói olimpia nyitóünnepsége 1996 óta a legrosszabb nézettséget produkálta, az amerikai közvetítésért felelős NBC csatornájára alig 30 millióan kapcsolódtak be az Egyesült Államokban, de ami még durvább, hogy a legnagyobb zuhanást a 18-34 év közötti célcsoportban tapasztalták, itt 32%-ot esett az érdeklődés a 2012-es, londoni olimpiához képest. Az olimpia folyamatosan veszít fiatalabb célközönségéből, akik viszont előszeretettel nézik a kompetitív videojátékokat. Lessük meg a 2016-os League of Legends világbajnokság számait: csak a döntőbe több mint 43 millió ember kapcsolódott be, és itt még csak egyetlen játék egyetlen versenyéről, és azon belül is egy összecsapásról beszéltünk, szó se volt VB többi részéről, vagy a TI-okról, meg CS:GO Majorökről. 

Az olimpiának úgy hiányoznak a fiatalok, mint egy falat kenyér, Párizs pedig erre szeretne megelőző választ adni azzal, hogy valamilyen formában megpróbálja bevonzani az e-sportot és azon keresztül ezt a korosztályt. Több néző, több hirdető, több reklám, több pénz, boldogabb szervezők: egyszerű a képlet.

Az e-sport pedig a hagyományos sportok legkisebb testvére, akinek minden követ meg kell mozgatnia azért, hogy egyáltalán számba vegyék. Ő a hipster zenekar, akit még csak 10 ember követ a Facebook-on, ellenben várja az áttörést, ami majd meghozhatja neki a Sziget Nagyszínpadot, miközben verseng a végtelenül sok másik hipster zenekarral. De az első producerek már felfigyeltek rájuk: az ELEAGUE tavaly TV-ben adott saját szervezésű CS:GO versenyt, az ESL-nek már saját TV-je van, ahol 0-24 e-sportot ad, ahogy az ESPN2 vagy a BBC3 is kiemelten foglalkozik a témával. És mint tudjuk, a TV legitimál, tehát ha valami ott megy, az úgy van. Csak itt fontosabb lenne, hogy az e-sportot sportként legitimálják, amire pedig az olimpia lenne a legjobb választás. Ha valami olimpiai sportág, akkor az onnantól hivatalosan is sportnak számít. 

E-sport olimpiánk már volt anno, csak nem így hívták: a World Cyber Games (többek közt itt tett szert hírnévre Kodiak is) a gamerek és e-sportolók Mekkájának számított a 2000-s években, de a válságot követően szép lassan eltűnt. Egy rebootolt WCG könnyedén elmehetne az e-sport játékok olimpiájának. Az Alibaba (tudjátok, az Amazon ázsiai megfelelője) már ezzel kísérletezett tavaly, a WESG pedig - bár anyagi szempontból nem igazán érte meg, hiszen a befektetés 60-70%-át felemésztette az első szezon - a tervek szerint folytatódik idén is. Persze ahhoz, hogy egy normális, országok közötti (és ez fontos) e-sport olimpia létrejöhessen, ahhoz a játékfejlesztőktől is óriási nyitás és rugalmasság szükséges.

Ha maradunk a League of Legends példájánál, a Riot januártól október végéig leköti a profi játékosok jelentős részét (tavaszi szezon, MSI, nyári szezon, vb) és akkor még decemberben All-Star. A CS:GO naptár már így is bőven tele van, a játékosoknak nagy nehezen sikerült kiharcolniuk, hogy legalább az augusztusuk úgy-ahogy szabad lehessen és tudjanak pihenni. A két legnépszerűbb játék egyben a két legzsúfoltabb is jelenleg, de ha nem lennének ott egy e-sport olimpián, az olyan lenne, mintha a rövidtávfutást vagy az úszást hagynánk ki a programból.

Visszatérve a WESG-hez, az e-sport olimpia egy valós verzió, amit változó játékrepertoárral (ahogy egyébként az olimpiának is változik a programja), évről-évre, vagy kétévente lehetne megtartani, így a kiadók, játékfejlesztők is tudnának előre készülni rá. Ehhez azonban szükség van egy globális szervezetre, mint a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, amit jelenleg a Nemzetközi E-sport Szövetség (IeSF) próbál megtestesíteni, viszont látszólag lassabban, mint ahogy az e-sport iparág fejlődik. Ha egy olyan szervezet, mint az IeSF ki tudja vívni azt a státuszt, amit jelenleg a NOB képvisel, úgy irányadója lehet egy hosszú távon előre tervezett e-sport olimpiának. 

Nagy okosság, újdonság nincs benne, nem kell semmit kitalálni, az e-sport eddig is a hagyományos sportokból vette át az üzleti elemeket (khm franchise, NA LCS, Overwatch League, szevasztok!), ugyanúgy pályázhatnának itt is a városok a megtartásra, amit egy nagy létszámú bizottság bírálna és fogadna el a pályázatok alapján. Én ma, ezen az iszonyatosan meleg péntek estén az e-sport olimpia mellett teszem le a voksom, fejlődik olyan gyorsan az infrastruktúra, hogy 2 éven belül össze lehessen egy ilyet hozni. 

Bármennyire is üdvözlendő Párizs lelkesedése az e-sportok iránt, óriási hátrány, hogy 2024 még messze van. Ha belegondolunk abba, hogy mennyi minden történt az e-sportban az elmúlt 7 évben, és mennyi minden történhet a következő hétben, a fene se tudja, hogy milyen technológiák, milyen játékok, milyen versenyek lesznek. Mert hát a játékok jönnek mennek: 7 évvel ezelőtt a LoL még éppen hogy csak kinőtt a bétából, mára több mint 100 millió játékosa van. 7 évvel ezelőtt a CS:GO-nak még híre-hamva se volt, mára a világ egyik legnézettebb e-sportja. 7 hónapja (!) a PUBG még sehol nem volt, júliusban már annyian nézték a streameket, mint a CS:GO-t. Mire 2024 írunk, az e-sportnak már nem is lesz szüksége az olimpiára.

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET FACEBOOK-ON!

Kövess Minket!



Üzlet - Így lehet céltudatosan munkahelyet választani

Minden terület, ami koncentrációt igényel az életünkben, megfelelő előkészülettel párosul. A sportban ez a bemelegítést jelenti, mert enélkül az izmaink és az ízületeink sem bírják a terhelést. Ez nem ismeretlen fogalom a sportolóknak, mert a hiánya sérülésekkel jár.

Üzlet - Így lesz az egyszerű ügyfélből “lojális rajongó”

Az álomvevők több mint ügyfelek, inkább lelkes rajongók maratoni kitartással. Újra és újra visszatérnek, mert az első benyomásuk nemcsak kielégítő volt, hanem lenyűgöző. Mindezt egy professzionális call center teheti lehetővé.

Közvetítések