E-sport az olimpián vagy e-sport olimpia?

E-sport az olimpián vagy e-sport olimpia?

Legyen az e-sport az ötkarikás játékok része, vagy legyen önálló, virtuális ötkarikás játékok?

Az elmúlt napokban a hazai és nemzetközi sajtó is attól volt hangos, hogy a 2024-es, párizsi olimpia szervezői elgondolkodtak azon, hogy mi lenne, ha a programba bekerülnének a kompetitív videojátékok is. Itt szögezném le, nem Párizs az első, aki ezzel foglalkozik, Los Angeles szintén erős jelölt volt 2024-re (de végül visszalépett Párizs javára, cserébe valószínűleg ők rendezik majd 2028-ban), kampányolt már az e-sporttal, csak az valamiért nem érte el az ingerküszöböt. Sőt, a Riói viadalon már - bár csak alig észrevehető side eventként - de ott volt az e-sport, eGames néven. Nem hallottál róla? Nem meglepő, azért annyira nem tolták túl. De menjünk még visszább! 2008-ban a pekingi játékok előtt Li "Sky" Xiaofeng, akkoriban a világ egyik legjobb Warcraft 3 játékosa futott végig Hainan utcáin kezében az olimpia lánggal, az olimpia mellett pedig ugyanúgy volt side event, ami a Digital Games nevet viselte.

Az e-sport is téma a 2024-es olimpia kapcsán

Lehet, hogy 7 év múlva már olimpiai medálért küzdhetnek az e-sportolók.

Ez az e-sport és olimpia dolog mindig két, jól elkülöníthető táborra osztja a téma iránt érdeklődőket: az egyik fele azt mondja, "hát naná, hogy kell az olimpiára, hiszen ez is ugyanolyan sport, mint bármelyik másik, csak itt a reflexeidet és a mentális képességeidet használod", míg a másik tábor azokból áll, akik a Gondoltad volna? posztok alatt szájkaratéznak, akárhányszor szóba kerül az e-sport, hogy "márpedig ez a hülye, függő gyerekek játéka, akik ahelyett, hogy lemennének a játszótérre focizni, élettelenül élik világukat a szobájuk félhomályában ülve". Nem szeretnék megbántani senkit, nyilván ez is egy vélemény, csak valahogy a végén mindig az jön ki, hogy az utóbbit harsogók a felét se tudják annak, hogy valójában miből is áll egy profi e-sportoló karrierje.

De most mondok valamit, ami elsőre durvának hangozhat: legalább annyira szüksége van a sportnak az e-sportra, mint az e-sportnak a sportra. Legalábbis most, 2017. augusztus 11-én. A tavalyi, Riói olimpia nyitóünnepsége 1996 óta a legrosszabb nézettséget produkálta, az amerikai közvetítésért felelős NBC csatornájára alig 30 millióan kapcsolódtak be az Egyesült Államokban, de ami még durvább, hogy a legnagyobb zuhanást a 18-34 év közötti célcsoportban tapasztalták, itt 32%-ot esett az érdeklődés a 2012-es, londoni olimpiához képest. Az olimpia folyamatosan veszít fiatalabb célközönségéből, akik viszont előszeretettel nézik a kompetitív videojátékokat. Lessük meg a 2016-os League of Legends világbajnokság számait: csak a döntőbe több mint 43 millió ember kapcsolódott be, és itt még csak egyetlen játék egyetlen versenyéről, és azon belül is egy összecsapásról beszéltünk, szó se volt VB többi részéről, vagy a TI-okról, meg CS:GO Majorökről. 

Az olimpiának úgy hiányoznak a fiatalok, mint egy falat kenyér, Párizs pedig erre szeretne megelőző választ adni azzal, hogy valamilyen formában megpróbálja bevonzani az e-sportot és azon keresztül ezt a korosztályt. Több néző, több hirdető, több reklám, több pénz, boldogabb szervezők: egyszerű a képlet.

Az e-sport pedig a hagyományos sportok legkisebb testvére, akinek minden követ meg kell mozgatnia azért, hogy egyáltalán számba vegyék. Ő a hipster zenekar, akit még csak 10 ember követ a Facebook-on, ellenben várja az áttörést, ami majd meghozhatja neki a Sziget Nagyszínpadot, miközben verseng a végtelenül sok másik hipster zenekarral. De az első producerek már felfigyeltek rájuk: az ELEAGUE tavaly TV-ben adott saját szervezésű CS:GO versenyt, az ESL-nek már saját TV-je van, ahol 0-24 e-sportot ad, ahogy az ESPN2 vagy a BBC3 is kiemelten foglalkozik a témával. És mint tudjuk, a TV legitimál, tehát ha valami ott megy, az úgy van. Csak itt fontosabb lenne, hogy az e-sportot sportként legitimálják, amire pedig az olimpia lenne a legjobb választás. Ha valami olimpiai sportág, akkor az onnantól hivatalosan is sportnak számít. 

E-sport olimpiánk már volt anno, csak nem így hívták: a World Cyber Games (többek közt itt tett szert hírnévre Kodiak is) a gamerek és e-sportolók Mekkájának számított a 2000-s években, de a válságot követően szép lassan eltűnt. Egy rebootolt WCG könnyedén elmehetne az e-sport játékok olimpiájának. Az Alibaba (tudjátok, az Amazon ázsiai megfelelője) már ezzel kísérletezett tavaly, a WESG pedig - bár anyagi szempontból nem igazán érte meg, hiszen a befektetés 60-70%-át felemésztette az első szezon - a tervek szerint folytatódik idén is. Persze ahhoz, hogy egy normális, országok közötti (és ez fontos) e-sport olimpia létrejöhessen, ahhoz a játékfejlesztőktől is óriási nyitás és rugalmasság szükséges.

Ha maradunk a League of Legends példájánál, a Riot januártól október végéig leköti a profi játékosok jelentős részét (tavaszi szezon, MSI, nyári szezon, vb) és akkor még decemberben All-Star. A CS:GO naptár már így is bőven tele van, a játékosoknak nagy nehezen sikerült kiharcolniuk, hogy legalább az augusztusuk úgy-ahogy szabad lehessen és tudjanak pihenni. A két legnépszerűbb játék egyben a két legzsúfoltabb is jelenleg, de ha nem lennének ott egy e-sport olimpián, az olyan lenne, mintha a rövidtávfutást vagy az úszást hagynánk ki a programból.

Visszatérve a WESG-hez, az e-sport olimpia egy valós verzió, amit változó játékrepertoárral (ahogy egyébként az olimpiának is változik a programja), évről-évre, vagy kétévente lehetne megtartani, így a kiadók, játékfejlesztők is tudnának előre készülni rá. Ehhez azonban szükség van egy globális szervezetre, mint a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, amit jelenleg a Nemzetközi E-sport Szövetség (IeSF) próbál megtestesíteni, viszont látszólag lassabban, mint ahogy az e-sport iparág fejlődik. Ha egy olyan szervezet, mint az IeSF ki tudja vívni azt a státuszt, amit jelenleg a NOB képvisel, úgy irányadója lehet egy hosszú távon előre tervezett e-sport olimpiának. 

Nagy okosság, újdonság nincs benne, nem kell semmit kitalálni, az e-sport eddig is a hagyományos sportokból vette át az üzleti elemeket (khm franchise, NA LCS, Overwatch League, szevasztok!), ugyanúgy pályázhatnának itt is a városok a megtartásra, amit egy nagy létszámú bizottság bírálna és fogadna el a pályázatok alapján. Én ma, ezen az iszonyatosan meleg péntek estén az e-sport olimpia mellett teszem le a voksom, fejlődik olyan gyorsan az infrastruktúra, hogy 2 éven belül össze lehessen egy ilyet hozni. 

Bármennyire is üdvözlendő Párizs lelkesedése az e-sportok iránt, óriási hátrány, hogy 2024 még messze van. Ha belegondolunk abba, hogy mennyi minden történt az e-sportban az elmúlt 7 évben, és mennyi minden történhet a következő hétben, a fene se tudja, hogy milyen technológiák, milyen játékok, milyen versenyek lesznek. Mert hát a játékok jönnek mennek: 7 évvel ezelőtt a LoL még éppen hogy csak kinőtt a bétából, mára több mint 100 millió játékosa van. 7 évvel ezelőtt a CS:GO-nak még híre-hamva se volt, mára a világ egyik legnézettebb e-sportja. 7 hónapja (!) a PUBG még sehol nem volt, júliusban már annyian nézték a streameket, mint a CS:GO-t. Mire 2024 írunk, az e-sportnak már nem is lesz szüksége az olimpiára.

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET FACEBOOK-ON!

Kövess Minket!



Üzlet - A virtuális asszisztencia előnyei

Hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a virtuális asszisztencia, amely szolgáltatást nagy előszeretettel veszik igénybe a vállalkozások. Tartson velünk, és ismerje meg, hogyan nyújthat Önnek is támogatást egy ilyen asszisztens!