E-sport tantárgyat indít a Debreceni Egyetem! A tárgy felelősével és az egyetem adjunktusával beszélgettünk.
Amerikában, a skandináv országokban, és tőlünk nyugatabbra indultak már e-sport szakok állami- és magániskolában, ám azt kevesen tudják, hogy mindez nálunk is elérhető. Hasonló projekt már idehaza is indult, ez volt az Esport Akadémia, most viszont már egy magasabb oktatási szinten, a Debreceni Egyetemen várják azokat a hallgatókat, akik képezni szeretnék magukat az elektronikus sportok világában.
"Sokakat felháborított az akadémia híre, főleg, hogy ez egy üzleti vállalkozás"
Interjú a Magyar Esport Akadémia alapítójával. Tapasztalatokról, sikertelenségről, és a jövőről beszélgettünk Varga Rolanddal.
A tantárgy megálmodóját és felelősét, Dr. Bátfai Norbertet, a Debreceni Egyetem adjunktusát kérdeztük.
A jelenleg is e-sportban dolgozók jelentős hányada autodidakta módon tanult, ehhez képest hol különbözik, és miben ad többet az egyetemi kurzus?
Az autodidaktákról azonnal beugrik az alábbi, szerintem az e-sportra ugyanúgy alkalmazható idézet: „...a könyvek és tanfolyamok nem érnek túl sokat...". E hitvallás hódolójaként az egyetemi kurzust csak önmagában nem tüntetném ki. Ami mégis erősségét jelentheti, az a direkt szervezett volta, hosszabb távon pedig a téma több tudományágba való beágyazhatósága, hiszen egy egyetemen „kéznél van” számos szakterületi szakértő a pszichológustól a matematikusig. Őket ma piaci alapon aligha lehetne biztosítani, viszont egy érdekes kérdésfelvetésre épülő, tudományos érdeklődésből, lelkesedésből végzett közös kutatás az anyagiak hiányát át tudja hidalni.
Milyen nehézségekkel járt (-ha egyáltalán járt-), hogy ezt a kurzust akkreditált, vagyis államilag elismert tárgyként fogadják el?
Nem értesültem nehézségekről, persze az akkreditációs fórumot nem ismerem, magam csupán a tárgy tematikájának kidolgozásában segédkeztem.
Ha nagyon elhivatott vagyok abban, hogy még több ismeretet szerezzek az e-sportról, és szeretnék részt venni ezen a kurzuson, milyen előfeltételeknek kéne megfelelnem?
A Debreceni Egyetem Informatikai Karát kell választani! Egyébként a teljesen sztenderd előfeltétel tárgyon túl nincs semmi további megkötés.
Valóban szükséges előfeltétele a programozási nyelvek magas szintű ismerete, hogy egyáltalán tanulhassanak e-sportról a hallgatók? Miért kellett előfeltételhez kötni a tantárgyat?
Az informatikának, mint minden szakmának megvannak a maga nagy igazság-mémjei, szabadon idézve például: „UNIX-ban minden fájl”, „Java-ban minden objektum”… ezek szellemében azt mondhatnánk, hogy az Informatikai Karon meg mindenki programozó. Ezzel azt akartam érzékeltetni, hogy ebben a közegben ez nem egy áthághatatlan akadály, hiszen az említett előfeltétel tárgyat idővel minden majdani programozó teljesíti. Viszont a kurzusban ennek praktikus okai is vannak: az említett négyes felosztásban az első egyértelműen a játéktartalom fogyasztása, a második és a harmadik például közvetítések, vagy esettanulmányok formájában már jelentenek kapcsolódó tartalom-előállítást is, viszont a negyedik egyértelműen szoftvertervezést és fejlesztést is takar. A tárgy elképzelhető olyan klónjaiban, amelyek nem csak az informatikusoknak, hanem általában más karoknak is felkínálásra kerülnek, ez a negyedik fázis; -persze elhagyható.
Elnézve a tantárgy leírását, sok esettanulmánnyal fognak találkozni a hallgatók, emellett gyakorlati rész is lesz, ez utóbbi mit jelent pontosan? Milyen e-sport gyakorlatokon lehet majd részt venni?
Ezt mindig érdemes az aktuális trendhez is hozzáigazítani. Most a négyes bontásunk első három fázisában (játék, szervezés, elemzés) a LoL és a CoC aspirálnak. Kevéssé ismert a 0 A.D., ami egy történelmi RTS, mivel nagyon kedvező a licence, ezért ez mind a négy fázisban értelmezhető, a kurzus „alapértelmezett” játéka lesz. S ahogy a negyedik fázisnál említettük már a DeepMind Lab-ot és a Malmo-t, e mellett most aktualitás a DeepMind és a Starcraft együttműködése.
Valóban egy többrétű tárgyról van szó. Hogyan fogtok tudni ennyi ismeretet átadni? Lesznek esetleg vendégelőadók, vagy mindent saját erőforrásból el tudtok intézni?
A tárgy a háló szerint a jövő szeptemberben indul, így még van idő a vendégelőadók leszervezéséhez.
(Dr. Bátfai Norbert rendhagyó órákat is szívesen tart)
Milyen e-sport játékok lesznek fókuszban, miről lehet többet megtudni a kurzuson?
Ezt szimbiózisban gondolom a DEAC-Hackers szakosztályban exponáló játékokkal, melyek most induláskor a League of Legends, Clash of Clans, Starcraft, CS:GO, DOTA 2. Ehhez jön még játékként a 0 A.D. illetve a negyedik fázisban a mesterséges intelligencia-óriások aktuális játékorientált megoldásai.
Debrecen élen jár az hazai e-sport fejlesztésében, hiszen szintén az Egyetem támogatásával elindult a DEAC Hackers e-sport szakosztály, aminek Te is vezetője vagy, konkrétan a kutatási részlegé. A célok között van az U12 és U18 szakosztály megalapítása. Az ország élenjáró sportegyesületei is mutatnak érdeklődést az e-sportok iránt. Van rá lehetőség, hogy együtt dolgozzatok a helyi klubbal, vagy valamilyen közös szövetséget hozzatok létre?
A hírekből örömmel értesülhettünk, hogy az MTK vagy a DVTK a „klasszikus utat” követve, a foci e-sport vetületében is megmutatja magát. Ám a DEAC-Hackersben más, mondhatni alulról szerveződő, vagy „igény szerinti” utat követünk: minden játékra folyamatosan nyitottak vagyunk, ha az beleillik a szervezési struktúránkba, ami mindössze annyi, hogy legyenek olyan igazolt tagjaink, akik a szóban forgó játék iránt minimum tömegsport szinten érdeklődnek, és legyen egy kitüntetett tagunk, aki a játék szakértőjeként annak középvezetői felügyeletét is vállalja. Focis játékban ez még nem alakult ki, ezért nem is kerestünk további kapcsolatokat.
A NOB elnöke szerint az erőszakos e-sportoknak nincs helye az Olimpián. Ezalatt érthetjük a CS:GO-t, de akár a League of Legendset is. Ezzel kapcsolatban mi az álláspontja akár a DEAC-nak, akár neked, mint a témában jártas személynek?
A DEAC álláspontját nem ismerem, így képviselni sem tudom, csak jóval szűkebb értelemben, mint e-sport szakosztályának kutatási vezetője próbálhatok véleményt formálni, ami persze a személyes meggyőződésem is: első hallásra egyet tudok érteni az erőszakos sportok helyzetének átgondolásával. Ám ezt mihelyt leírtam, elöntenek olyan érzések, emlékek, amelyek összezavarnak: gyerekeimmel (9-9-11 évesek) kedvenc filmünk a Rocky, a philadelphiai vagánytól Apollo fiáig. Volt bunyós barátom, kit a szememben bámulatos emberré tett az ökölvívás. S ha a kutató összezavarodik, érdemes szélesebb összefüggésben megvizsgálnia az adott kérdést, így most is ezt tenném. Schrödinger életről szóló tézisét naivan a mentális működéseinkre alkalmazva azt mondhatnánk, hogy szellemünk rendezettségének megőrzéséhez rendezett szellemi táplálékot (könyvek, filmek, ez a cikk ☺) kell magunkhoz vennünk. Hipotézisünk, hogy a számítógépes játékok nagyon magas rendezettségű szellemi táplálékok. Erre a hipotézisre építve együtt kezelhetőek lehetnének például a "miért szeretünk sportolni", és a "miért szeretünk játszani" felvetések. Ha ebben az irányban sikerülne áttörést elérni, az a jelen olimpiai kérdés helyes megválaszolásához is iránymutatást tudna adni. Ilyen hiányában viszont attól tartok, hogy a hasonló kérdések akár a plancki kapcsolódó logika mentén is eldőlhetnek: a következő generációnak már természetes lesz, ami az aktuálisnak elképzelhetetlen.