Miért preferálja a női játékosok többsége a support pozíciót?

Miért preferálja a női játékosok többsége a support pozíciót?

Gyakran feszegetett téma, hogy a női játékosok leginkább supportot választanak, illetve gyakran tendálnak a női karakterek felé. Mi lehet ennek a hátterében, vagy egyáltalán igaz ez?

Hányszor találkoztunk már azzal csoportokban, hogy a női játékosokat állandóan "azzal" vádolják, hogy support mainek és úgysem tudnak mással játszani, vagy épp azért jutottak el abba a divízióba, mert csak carryzik őket mások. Ez ha tetszik, ha nem, sajnos gyakori jelenség, függetlenül attól, hogy mely esetekben igaz, vagy sem.

A támogatók most igazán el vannak kényeztetve, de ez nem mindig volt így!

Aioween | 17/10/03 16:21 Ardent Censer, Iron Solari és egyéb nyalánkságok közül válogathatunk kedvünkre támogatóként mostanság, de volt idő, amikor 30 perc után mindössze egy Sightstone-nal rendelkeztünk. A napokban ismét elkapott a VB hype, és ilyenkor hajlamos vagyok régebbi videókat is elővenni. Kifejezetten a VB bevezetőket néztem, de aztán elragadott a gondolat, hogy belenézzek a 3.

Ezzel a jelenséggel én is számtalanszor találkoztam, és míg van pár olyan játékos, akik csúnyán szólva tényleg csak "afkolnak" egy-egy meccsen, abban reménykedve, hogy majd a csapat megoldja valahogy, -az alapvető felvetés szerintem hibás. Nemrég írtam egy cikket arról, hogy miről is szóltak a supportok például a harmadik szezonban és miről szólnak mostanság. Nagyon sokat fejlődött ez a szerep és sokkal összetettebb, mint azt sokan gondolnák. Az a kijelentés, hogy support nélkül is simán lehet nyerni egy téves felvetés, legalábbis minőségibb meccseken.

Nagyon is fontos egy jó támogató jelenléte, hiszen a rálátás nagy részét ő adja, az ellenfelektől is meg tudja tagadni, könnyen be tud zavarni sok szituációba a rengeteg CC-vel, pajzsokkal, vagy aktív tárgyakkal, emellett az ő dolga biztonságban tartani a carryket sok esetben, attól függően, hogy épp milyen karaktert játszik. Ha inkább egy tankosabb egyedről van szó, akkor frontvonalat kell alkotnia, zónázni az ellenfelet, ha pedig egy törékenyebb úgynevezett "utility" supporttal játszik, akkor más módon kell figyelnie csapattársaira. Mivel mechanikailag a legtöbb esetben valóban elmarad más posztoktól, nem kell például folyamatosan farmolni, így a legtöbb esetben nekik van idejük a térképet is aktívan nézni és a fontos információkat kiemelni. Emlékezzünk csak vissza Yellowstarra, aki zseniális játéktudásával supportként egy tökéletes alapszakaszt zárt a Fnatic színeiben és egészen a VB elődöntőjéig jutottak 2015-ben.

Visszatérve tehát a női támogatókra, mi lehet az oka annak, hogy a nők nagy része ezt a helyet választja. A félreértés elkerülése végett, nem minden nő csak itt játszik, vannak más pozíciókban is, de nagyságrendileg itt vannak a legtöbben. Míg a srácoknál látunk mindenféle maineket, legyen az top, mid, bot, jungle, vagy support, addig a nőknél nem igazán, vagy csak nagyon elvétve látunk például dzsungeles, vagy top maineket. A leggyakoribb a támogató, mellette pedig az ADC és a mid szokott szerepelni. Kivételek mindig akadnak, mint például Pokimane, aki azért miden is gyakran feltűnik, valamint ADC-ként is megállja a helyét, ráadásul Diamond 3-ban van.

Mint kiderült, ez nem csak nekem tűnt fel, és volt egy külföldi kutatás, ahol pont a League of Legends-en belüli nemi elrendeződést kutatták. A kutatás címe: Stand by your Man: An Examination of Gender Disparity in League of Legends, ami lényegében annyit tesz, hogy Állj ki a pasid mellett: Nemi eloszlás a League of Legends-en belül. Ebből kiderült az is, hogy számos oka van a magas számú supportoknak a nők között. Ezek egyike, hogy az elvégzett tanulmány szerint a LoL-ozó nők 73%-a romantikus indíttatásból kezdte el a játékot, vagyis kifogott egy olyan pasit, aki ezzel játszott, így közös programként ezt is beépítették a kapcsolatukba. Mivel a srácok hajlamosak sokat játszani, ezért, hogy ne maradjanak ki teljesen ebből, a párjaik is sokszor elkezdik.

Ilyenkor, mint minden játékosnak, nekik is teljesen a nulláról kell megtanulniuk a játékot, és erre talán a támogató szerep a legkézenfekvőbb választás, mivel eleinte az tűnhet a legkönnyebbnek. Mondhatni ez egy afféle sekély víz, mielőtt megtanulunk úszni. Fontos a támogató szerep is, ne értsetek félre, de eleinte el tudunk úgymond bújni kicsit a nyomás elől, nem úgy mint mondjuk egy mides karakterrel, akivel az első perctől kezdve oda kell tenni mindent, és nem áll mellettünk fizikailag senki. Ugyanakkor más is kiderül a tanulmányból: azok a nők akik nem a partnerük miatt kezdték el a játékot, sokkal ritkábban választják a supportot elsődleges szerepként. Az is lehet, ez már személyes spekuláció, hogy a kettő összefügg, és aki nincs "kényszerített" helyzetben a párja miatt, az már csak azért is mást választ, hogy kitűnjön a tömegből, vagy hogy megtörje ezt a sztereotípiát.Szintén érdekes tény, hogy a nők általában alacsonyabb elokban vannak férfi társaikhoz képest, ami szintén abból fakad, hogy ez nekik úgymond egy "kényszerhelyzet". Függetlenül attól, hogy később valaki ezt ténylegesen megkedveli-e vagy sem, az esetek nagy százalékában kevesebbet játszanak, mint a férfiak. Ebből is fakad a kevesebb rangsorolt meccs –és ebből az alacsonyabb rang– is. Ha viszont két olyan játékost hasonlítunk össze, akik közül az egyik nő, a másik férfi és nagyjából azonos a lejátszott játékok száma, akkor nincs számottevő különbség általában. Egyszerűen kevesebbet játszanak és innen származik az is, hogy kevésbé jók a játékban, hiszen kevesebb gyakorlással nem lehet ugyanazt az eredményt elérni, nemtől függetlenül.

Ezek alapján tehát szó nincs arról, hogy a nők ne állnák meg a helyüket máshol, vagy hogy csak supportnak valók, ezt inkább a játékok és az e-sportok berendezkedése okozza. Lehet szépíteni a dolgot, de az tény, hogy egy férfi magától sokkal hajlamosabb leülni egy számítógépes játékhoz, mint egy nő. Az elmúlt évek során ez a helyzet rengeteget javult, ez köszönhető a sokkal nagyobb elérésnek, amivel manapság a játékok rendelkeznek, de még mindig nagyon messze vagyunk az egyenlő elosztástól. Ez különösképp igaz a profi e-sportok világában, ahol a női CS:GO csapatokon kívül nagyon elvétve hallunk igazán magas szintű profi női e-sportmezőnyről.

Maga a tanulmány egyébként nagyjából 20 oldal és angolul van, de ha ez a két faktor nem gátol minket a megértésében, mindenképp érdemes elolvasni. Valószínűleg még mi is fogunk foglalkozni ezzel a témával, hiszen ezzel az irománnyal még csak a felszínt súroltuk.

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!


Kövess Minket!



Közvetítések