Az Esports Integrity Coalition egy nonprofit szervezet, aki elsősorban a csalásmentes és tisztességes e-sport világot szeretnék támogatni, éppen ezért indított egy korrupcióról szóló oktatást a játékosoknak.
Az ESIC tehét szeretné felhívni a figyelmet a csalások és a korrupció lehetőségére, amire sajnos már volt példa bőven,-legyen szó versenyekről, de akár még a "magánszférában" is. Előbbire ott van a tavalyi mat1-s mizéria, utóbbira pedig Phantomlord skin oldala, amivel számos embert átvert a nagy bevételek reményében. Sajnos ez a nagy kutyák között sincs máshogy, még ha nem is minden napos, és nem is feltétlen látható.
Ahhoz, hogy az egész jelenséget megértsük, fel kell fognunk azt az egyszerű tényt, hogy hiába épül egy-egy játék köre az e-sport, egyáltalán nem játékról van szó. Az e-sport dinamikus növekedésének hála eljutott alig 1,5 évtized alatt arra a szinte, hogy nagyon komoly dollármilliókról beszélünk. Ott van a DotA2-nek a The International versenye, ami egymaga több mint 24,5 milliós összdíjazással rendelkezett és ez csak egy verseny, mondhatni egy csepp a tengerben.
Az oktatás lényege pedig az lenne, hogy a játékosok figyelmét is felhívják az ilyen kiskapukra, mint amilyen a match-fixing.
Ennek az útmutatónak az elérhetősége egy nagy lépés a korrupció elleni védelemben az e-sportok terén. A tudatos figyelemfelhívás és oktatás az egyik legjobb megelőző lépés a korrupt viselkedéssel szemben. Sajnos a legtöbb e-sportoló nem igazán van tisztában a pontos szabályokkal, hiszen nem olyan szinten és nem annyi ideje vannak a profi sportolói közegben, mint elődjeik a hagyományos sportok esetén, ezért is ennyire fontos ennek az oktatásnak a megléte, ahogy növekszik az e-sport világa, és vele együtt a csábítás is, hogy ezeket a növekvő piacokat a lehető leghatékonyabban kihasználják egyesek (akkor is ha nem legális - a szerk.).
Természetesen nem egyedül vágnak bele ebbe a nagy falatba, hiszen az ESIC partnerei között tudhatja többek közt az ESL-t, a DreamHack-et és az Unikrnt is, illetve más nem feltétlenül a gaming világgal foglalkozó cégeket, mint a UK Gambling Commission (Egyesült Királyságbeli Szerencsejáték Bizottság), sportanalitikákkal foglalkozó Sportradar, és még az Intel is.
Az ESIC jelentései szerint az elmúlt 18 hónapban mindössze 400 játékost tudtak eddig elérni. Hiába játszanak a játékosok rengeteg LANon, ahol könnyű lenne elérni számos játékost, az ESIC folyamatosan egy problémába ütközik. Ez nem mást mint a hozzáférhetőség a játékosokhoz, akiket általában filmsztárokat meghazudtoló módon védenek a "tömegtől" a nyilvános meet and greeteket leszámítva.
Ilyen módon elérni a játékosokat egyrészt nagyon drága (el kell menni minden egyes versenyre a világ számos pontján - szerk.), időigényes és a lényeg elveszik, hiszen a nagy tömegeket nem tudjuk elérni vele, mivel nem mindenki jut ki a nagyobb LAN eseményekre.
A megoldás egyik kulcsa pont az ESIC oktatása lehet. Nagyon alapszintű, de cserébe rövid, gyors és elérhető. Mivel az e-sportokat javarészt online játsszák, gyakran a szobánkat sem kell elhagyni értük. A játékosok nagy része, még a profik közül is, nem mind jutnak le offline eseményekre, őket így nem is tudják elérni ilyen szinte.Ez azért is probléma mert a csalások és a korrupció nagy része pont az ilyen kisebb, online versenyeken fordul elő, mert azokat kevesebb árgus szem nézi, mint mondjuk egy CS:GO Majort, vagy LCS meccset. Mivel léteznek a meccsfogadások, így a bundázások is teljesen valós veszélyforrásként jelennek meg. Bármilyen szintű oktatás ezzel kapcsolatban csak javíthatja a helyzetet, ráadásul ezt a rendezényszervezők referenciaként is tudják használni és erre mutatni, ha a játékosok eltévednének a csalás és korrupció "útvesztőiben".
Önmagában persze ez egyáltalán nem biztos, hogy elég lesz a csalások megszüntetéséhez, de rontani nem ronthat a helyzeten.