Az ESL szakít a hagyományokkal, és a CS:GO versenyeinek megreformálását tűzte ki céljául.
AZ ESL, mint az egyik legnagyobb e-sport szervezet, amely több fajsúlyos rendezvényt is rendez, például a ESL ONE sorozat, az ESL PRO League, vagy a mostani IEM, de akár említhetnénk a hazánkat is érintő regionális ESL South East Europe Championship tornát is, vezető szerepet tölt be a minőségi versenyek kivitelezésében.
Ezeken a versenyeken, a csoportkörök során jellemzően BO1-es formátumban mérkőznek meg egymással a csapatok, majd a rájátszásban már a hárompályás BO3-as összecsapások a megszokottak. A döntőben viszont már egyre gyakrabban a BO5 a szokás a kiemelt mérkőzéseken. Ezt láthattuk például az EPICENTER, az ESL One New York 2017 és az ESG Mykonos döntőjében is. Az öt pályán át tartó folyamatos koncentráció, nyomás és stressz sokkal kimerítőbb a csapatok számára, mint a BO1-nél, azonban a pályák nagyobb száma előnyös a széles map-poollal rendelkező indulóknak, illetve lehetőség van egy-egy elrontott pálya korrigálására.
Best of 1 esetében, a map vétó folyamat során az ellenfél erősségeit, illetve saját csapatuk gyengeségeit is el tudja kerülni a nemkívánt pályák eltávolításával az ötös, azonban a másik oldal is feltehetőleg ugyan erre törekszik, így a végső pályát megjósolni elég nehéz. Persze vannak hagyományosan bannolt mapok is, amelyek rendre tiltásra kerülnek (pl. Nuke), de BO1-nél könnyen beleszaladhat a csapat egy pofonba, ha az ellenfélnek jön jobban ki a lépés. Számtalanszor láthattunk példát arra, hogy a papíron gyengébb csapat a BO1-nek köszönhetően jutott tovább.
Ulrich Schulze, az ESL vezetője twitter üzenetben tudatta a nagyérdeművel, hogy az IEM Oakland 2017 az utolsó versenyek egyike, ahol még a BO1-es formátum megtalálható. A következő évtől már több BO3-at terveznek.
Oakland will be one of the last CSGO events from our side with that amount of bo1's. Moving to different formats next year, enabling us to do more bo3.
— Ulrich Schulze (@theflyingdj) November 16, 2017
De jó ez nekünk? Az EPICENTER verseny kiváló példa, hiszen a szentpétervári versenyen már csak BO3-al találkozhattunk és egy BO5-el. A lejutó csapatoknak biztosan jobb ez a formátum, hiszen az a bizonyos random faktor, vagy a BO1 hordozta bizonytalanság már nem jelent veszélyt, valószínűleg a jobb formában lévő csapat jut tovább. A nyolc csapattal induló versenyek esetében több pályát játszanak, így a nézők is jobban járnak, hiszen az EPICENTER esetében a lejátszott meccsek száma 38 volt, addig az ESL One New York-on ez a szám 24. Ugye az előbbinél lehet 2:0, vagy 2:1 is az eredmény.
Hátrány, hogy a nagyobb résztvevővel (12, esetleg 16 csapattal) szervezett versenyek túl hosszúra nyúlnának, így logikusabb lépés lehet csökkenteni a létszámot, ami egy plusz kvalifikációs LAN-t is eredményezhet, ahogyan azt láthattuk az EPICENTER Wild Card Qualifiernél. A csapatoknak ez által nehezebb lesz a lejutás, de ha már lent vannak az offline versenyen, lehet javítani egy elrontott indulást követően.
Összességében tehát jobb lehet a BO1 kivezetése, kíváncsian várjuk, hogy a gyakorlatban hogyan működik majd a megvalósítás, illetve a nagyobb e-sport organizációk, mint a DreamHack, vagy az ELEAGUE követik-e majd a példát.