Az okosabb játékosok jobban teljesíthetnek a League of Legendsben

Egy kutatás szerint egyenesen arányos lehet a játékon belüli képességünk az intelligencia szintünkkel. Ezek szerint a Challenger játékosok okosabbak lennének?

Ha magas eloban játszol jelenleg, akkor jó esély van arra, hogy magasabb intelligencia hányadossal (IQ) rendelkezel, mint az átlag, -legalábbis a University of York egy friss kutatása alapján. A kutatás eredményeként összekötötték a játékon belüli képességeket az IQ-val, melyek ezek szerint bizonyos mértékben egyenesen arányosak egymással. 

Olyan játékokat vizsgáltak elsősorban, ahol a stratégiai képességeket kellett leginkább alkalmazni, mint a League of Legends, vagy épp a DotA2. Az itt szükséges gondolkodási metódus kicsit hasonlít a sakkra, melyet régóta viszonyítási pontnak használnak az intelligencia meghatározásánál. Ugyanezt az elméletet vitték tovább a videojátékokra is a LoL és a DotA2 esetében, az eredmények pedig meglepőek is, meg nem is.

Faker után szabadon: így spórolj időt Zac-kel a dzsungelben -videó

Aioween | 17/11/16 14:14 Faker lehet, hogy nem lett négyszeres világbajnok, de az esze még mindig a helyén van. Egy egyszerű, de nagyszerű módszerrel spórolt nem kevés időt a dzsungel farmolása közben. Fakert nem véletlenül tartják a világ egyik, ha nem a legjobb játékosának.

Meglepő, hogy mennyi hasonlatosság van a kettő között és nem meglepő, mert rengeteg időt, koncentrációt, odafigyelést és persze gondolkozást igényel mindkettő. Ellentétben az FPS játékokkal, ahol a sebesség, vagyis a reakcióidő, gyors döntéshozatali képesség és a pontosság sokkal fontosabb, addig a MOBA típusú játékok sokkal jobban építenek az emlékezőképességre, stratégiai döntéshozatalra, valamint a figyelem megosztására, hiszen egyszerre sok mindenre kellene figyelni.

Csak, hogy felfogjuk mennyire sok minden történik a játékban, vázoljunk fel egy egyszerűbb helyzetet: felső ösvényen játszunk egy karakterrel valahol a 8-9. szint körül. HP előnyünk van, az ellenfél nagyjából 40% HP-n található, mi pedig 80%-on. Megindulunk-e, ez a kérdés. Ahhoz, hogy ezt a döntést meghozzuk ebben az elsőre egyszerűnek látszó helyzetben figyelembe kell vennünk egyrészt, a saját és az ellenfél idézői képességeit. Van-e Flash-e, tudjuk-e követni, ha elmenekül, vagy megelégszünk azzal, hogy ha azt kiszedjük belőle? Miként állnak a képességeink? Van-e ultink, illetve mi a helyzet az övével? Milyen maga a matchup, ki milyen képességekkel rendelkezik és ezek mennyire jelentenek ellenszert a másikra nézve. Mekkora a saccolt sebzésünk, illetve mekkora az övé, van esély arra, hogy ő jöjjön ki belőle jobban? Mennyi pénzünk van, mikor vásároltunk utoljára és mikor vásárolt ő? Hiába van nagy farmelőnyünk, ha nem volt lehetőségünk azt tárgyakra váltani, akkor olyan, mintha ott sem lenne. Mi történik a pálya többi részén? Helyükön vannak az ösvényesek? Van-e fogalmunk arról, hogy merre járhat a dzsungeles, illetve rendelkezünk-e megfelelő rálátással, őrszemekkel ahhoz, hogy ne kerüljünk rossz helyzetbe? Azt is meg kell nézni, hogy neki hány minionja van, amik segíteni tudják őt a harcban, illetve ki hol helyezkedik el az ösvényen. Valószínűleg még így sem soroltam fel mindent, de máris látható, hogy tök egyszerűnek tűnő helyzetben is az agyunknak ideális esetben mennyi mindenre kell figyelnie, hogy meghozzunk egy felelős döntést. És mindezt feltételezve, hogy már ismerjük annyira a játékot, hogy ezekkel az alapokkal, tárgyak működésével, hősképességekkel, játékmenettel tisztában vagyunk, ha nemrég kezdtük a játékot, még nehezebb dolgunk van.

Ezek alapján mondta azt Athanasios Kokkinakis, a kutatás vezetője, hogy figyelembe véve a játékhoz szükséges képességeket, elég egyenes vonalat lehet húzni az itteni teljesítményünk, illetve a valós életben tapasztalható intelligencia között. Képekkel is illusztrálták az összefüggést, melyet alább láthattok.


Ha magas rangot sikerült elérned a League of Legends-ben, akkor jó eséllyel magasabb IQ-val is rendelkezel, ez persze nem feltétlenül igaz mindenkire, kivételek mindig lesznek. Ez főleg olyan játékosokra érvényesek, akik csak és kizárólag a LoL képességeikre koncentrálnak, de a való életben nem sok időt szentelnek másra, legyen az oktatás, vagy csak simán általános műveltség. A magas rang és a magas IQ összefüggésére jó példa egyébként Vizicsacsi, aki a League of Legends előtt más stratégiai játékban is magas szintet tudott elérni (Age of Mithology), és azt se felejtsük el, hogy sakkban is tehetséges, így már láthatjuk, hogy ezek között igenis van összefüggés. 

A kutatók azt is elmondták, hogy az eddig tapasztaltak alapján a League of Legends egy nagyon sokat követelő játék. Szükség van szociális képességekre, hogy kommunikálni tudjunk csapattársainkkal, és nem árt nekünk sem résen lenni, megfelelő döntéseket hozva. 

A teszt maga a WASI II Matrix Reasoning Subtest mutatóval vizsgálta az alanyok intelligenciáját, amely kimutatta, hogy egyértelmű összefüggés van a teszten elért jó eredmények és a magasabb rang között. Az előbb említett WASI II Matrix Reasoning Subtest egy széles körben elfogadott módszer az egyének intelligenciájának meghatározására, igaz elsősorban felnőtteknél használják, de egy kis módosítással itt is hasznosítható volt. Érdekes módon a többi mutatónál, illetve tulajdonságnál annyira nem figyeltek meg erős összefüggést, leginkább csak a nyers intelligenciánál merült ez fel.


Aa League of Graphs adatai szerint a LoL játékosok 90% gold, silver, vagy bronze és mindössze 10% jut ennél magasabbra, vagyis platinumba, diamondba, masterbe, vagy épp challengerbe.

A teszt nem csak a nyers intelligenciára koncentrált, külön vizsgálta a kor hatását is a játékon belüli teljesítményre. Természetesen itt nem az öregedésre kell gondolni elsősorban, hanem inkább a fiatalabbakra, akik gyakran megkapják a rossz jelzőket, sőt elterjed szidási módszer, ha valakit 12 évesnek titulálnak, ezzel is utalva az egyén éretlenségére. Itt is találtak némi összefüggést, amely kimutatta, hogy a játékosok a húszas éveik közepe fele érik el teljesítőképességük maximumát, utána pedig erőteljes visszaesést lehetett tapasztalni azonos képességű játékosok között. Erre szintén jó példa ismét Vizicsacsi, aki 24 éves lett idén, és eddigi legjobb formáját mutatja mostanság a csapatától függetlenül. Ehhez képest érdekes módon a 24-25 éves játékosok a profik között már kifejezetten öregnek számítanak, és efölött a kor felett nagyon kevesen maradnak profiként játszani, hirtelen Lemonnation jutott csak eszembe, de bizonyára akad még egy-két öregebb motoros.

Röviden, tömören, valószínűsíthető, hogy ha platinumban, vagy afeletti eloban végeztél és nem boosttal érted azt el, akkor jó eséllyel magasabb IQ-val rendelkezel. Ha viszont ez nem jött össze idén, akkor sincs okod aggodalomra, hiszen bármikor fejlődhetsz még, feltéve, ha nem vagy túlzottan a 25 éves korhatár felett, ahol –tetszik vagy sem– drasztikusan romlanak a képességeink. Ha valakit érdekel a teljes kutatás, az itt megtalálja.

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!


Kövess Minket!