Szép negyedévet zárt a Riot Games tulajdonosa; a Tencent, de a NetEase-nek sincs oka szégyenre

Szép negyedévet zárt a Riot Games tulajdonosa; a Tencent, de a NetEase-nek sincs oka szégyenre

Összevetették a két kínai óriás: a Tencent és a NetEase negyedéves mutatóit. Egy dolog biztos: a kínaiak tudják, miként kell pénzt csinálni a játékokból.

A nikopartners.com összevetette a Q3-as mutatóit a két nagy kínai játékforgalmazó cégnek, a Tencentnek és a NetEase-nek. Hogy miért fontos ez a két cég? Nos, a játékospiac legnagyobb régióját, vagyis Kínát managelik ők ketten, általában a legnagyobb játékokkal. Méretében természetesen a Tencent sokkal nagyobb, de a NetEase-nek sincs oka panaszkodni, az ő nevük alatt is szerepel nem egy fontos játék.

Lehet, hogy a Tencent megmozgatja azokat a kínai köveket, amiket a PUBG Corp. nem tudott?

Aioween | 17/11/22 17:40 Kínában be szeretnék tiltani a játékot túlzott erőszakossága miatt. A gaming piac egyik hatalmasa viszont ezzel nem foglalkozik, így a Tencent megszerezte az exkluzív PUBG jogokat. Lehet, hogy tudnak valamit, amit mi nem?

Mielőtt belenézünk a számokba, nézzük meg, melyik cég, miért is felel pontosan. A Tencentet leginkább a Riot Games kapcsán ismerik sokan, akik a League of Legends-et csinálják. Azt már kevesebben tudják, hogy a Tencent egyben 100%-os tulajdonosa a Riot Games-nek, de ez nem az egyetlen sikercímük. Számos mobiljáték is náluk van, úgy mint a Supercell által készített Clash Royal, valamint a saját fejlesztésű Arena of Valor, mely lényegében egy LoL MOBA klón. Az egyetlen nagy különbség a többi klónhoz képest, hogy mivel a Tencentnél van a Riot Games is, itt nem lesz érdekellentét, így pereskedés sem a hasonlóság miatt.

A NetEase ezzel szemben inkább Blizzard-Activision címekkel foglalkozik, illetve ezeknek a licencével (úgy mint a Starcraft II), ők indították a nyílt béta tesztelését a HotS-nak is Kínában, benne volt a kezük a Diablo III-ban is, valamint az Overwatch kínai részlegéért is ők felelnek, no meg a Mojang is befért a mixbe, vagyis a Minecraft is ott a tarsolyukban.

Ezek után nézzük meg, mit tett le az asztalra a két cég: a Tencent esetében a Q3-as negyedév nettó bevétele 9,8 milliárd dollár volt, ez a tavalyi évhez képest 61%-os növekedés. Ebből a tiszta profit, vagyis nyereség "csak" 2,7 milliárd dollár. Nem rossz bevétel három hónapra, nemde? A NetEase ennél egy fokkal mérsékeltebb növekedést mutatott, de már mindkét cég elérte gyakorlatilag azt a méretet, hogy –hacsak nem követnek el valami orbitális hibát,– innen már csak felfele vezet az út. A NetEase tehát egy 1,9 milliárd dolláros negyedévet zárt, ez 35,5%-ös növekedést jelent tavalyhoz képest, ebből a tiszta nyereség 379 millió dollár volt.

Ilyen szintű növekedést és sikert nem sok cég tudhat magáénak még a játékiparban sem, szóval aggódniuk nagyon nem kell. Kicsit jobban lebontva ezeket a számokat, a Tencentnél a mobil és pc játékok összesen 4,9 milliárd dollárt hoztak a konyhára, ami 47,5%-os javulást jelent a 2016-os Q3-hoz képest. Ez a növekedés leginkább a mobiljátékoknak köszönhető, ott ugyanis 84%-os növekedést tapasztaltak. Gondoljunk bele; egy év alatt majdnem megduplázódott a forgalmuk e téren. Itt mutatkozik meg leginkább a kínai piac fogyasztásának különlegessége, mivel itt fejlődik a mobilos játékipar a leggyorsabban az összes régióhoz képest.

A legnagyobb forgalmat a Honor of Kings jelentette, ami egy másik MOBA mobiljáték, mellyel több mint 50 millió ember játszik napi szinten Kínában. Jelenleg ez a legjátszottabb mobiljáték az országban. A következő évben ezt a játékot Észak-Amerikában is ki akarják adni a már létező Arena of Valor címen mobilra és Nintendo Switch-re egyaránt.

PC vonalon még egész "mérsékelt" volt a növekedés, de a 27% itt sem elhanyagolható, ez 2,2 milliárdot jelentett a cégóriásnak. Sokan a PC játékok hanyatlását várják a mobilok javára, de egyelőre úgy tűnik, hogy ez a tendencia még várat magára. Ezt a növekedést elsősorban a LoL-nak köszönhetik, de ott van még a Dungeon & Fighter és a Crossfire is. Az is segített, hogy a LoL világbajnoksági döntőjét több mint 60 millióan nézték idén, melyet pont Kínában tartottak. Itt még nem állnak meg, ugyanis lokalizált verziókat terveznek a Paladins-ból, a Paragonból, Rising Fire-ből, a Rocket League-ből és a Deformers-ből is.

Az idei év legsikeresebb "új" játékstílusa egyértelműen a Battle Royal típusú játékok voltak, amiből többet is láthattunk, de a legsikeresebb egyértelműen a PUBG. Ebből már több mint 20 milliót adtak el világszerte és ebből hét milliót Kínában. Emiatt megindult a Battle Royale láz, és több kiadó is piacra dobta saját verzióját. Ebből a tortaszeletből sem szeretne kimaradni egyik szervezet sem, ezért elmondták, hogy ki mit tervez.

A NetEase például egy ilyen játékmódot adott ki a Terminator 2 mobiljátékához, melynek használati jogait birtokolják. Ezzel maximum 48 játékos küzdhet egymás ellen, és stílusban nagyon hasonlít a PUBG-re. A Crusaders of Light nevű MMO-n belül is csináltak egy ehhez hasonló játékmódot, valamint ott a Rules of Survival, mely a cég sajátja és maximum 120 játékos csapkodhatja egymást benne.

A Tencent e téren kicsit lassabban jön be a piacra, viszont annál nagyobb mértékben. Saját játékot ugyan még nem jelentettek be ebben a játékstílusban, ellenben a Crossfire nevű játékukhoz szeretnének egy ehhez hasonlatos módot adni, ezt a Smilegate-től szerezték úgymond, és egy FPS típusú játékról van szó. Emellett egy igazi Battle Royale módot tennének a Glorious Missionbe is, ez egy mobiljáték, és több mint 25 millió regisztrált felhasználója van, ezek után biztos, hogy globális szinten is kiadják majd.

A legnagyobb szó talán mégiscsak az, hogy a Tencent szeretné megvenni a PUBG exkluzív kínai jogait és saját lokalizált verziót csinálni belőle, amit majd az eddig ellenző kínai kormány is el tud fogadni. Ha ezt sikeresen végigviszik, és a játékosok is átállnak a kínai verzióra –sok választásuk nem lesz, mert ezt követően szinte biztos, hogy betiltják a globális változatot–, akkor egy nagyon nagy tortaszelet esik ismét a Tencent ölébe.

Egy szó, mint száz, a két óriás pontosan tudja, hogy mit, hogyan, merre és meddig kell csinálni, a számok már évek óta őket igazolják. A Tencent stabilan az első, míg a NetEase a második helyen áll az országon belül. Ekkora játékosbázis mellett van is mit a tejbe aprítani, hiszen az aktív játékosok száma Kínában nagyjából 600 millióra tehető, ami a teljes Amerikai Egyesült Államok lakosságának kétszerese! Ha hinni lehet az előrejelzéseknek, akkor a kínai játékospiac a mostani 26 milliárd dollár helyett 2021-re 35 milliárdot fog évente kitermelni! 

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!

Kövess Minket!



Üzlet - A belső motiváció ereje

Sokan azt gondolják, hogy a fizetés a legerősebb motiváció a munkahelyen. De vajon miért van az, hogy egy jó csapat, izgalmas feladat vagy fejlődési lehetőség sokkal hosszabb távon tartja lelkesnek az embereket, mint bármilyen béremelés? Az agilis módszertan egyik legfontosabb tanulsága, hogy a belső hajtóerő sokkal erősebb lehet, mint az anyagi ösztönzés. Nézzük meg, hogy működik ez az agilitás terén!

Üzlet - A méz és annak glikémiás indexe: tények és félreértések

A méz hosszú idők óta fontos szerepet játszik az emberi táplálkozásban, de még ma is gyakran alakulnak ki félreértések vele kapcsolatban, főleg az egészségügy területén. Legutóbb például egy televíziós műsorban azt sugallták, hogy a méz glikémiás indexe miatt kerülnünk kellene. De valóban van valami igazság ebben, vagy csak félreértelmezett adatokra támaszkodnak az aggályok?

Közvetítések