Egy kutatás szerint az e-sportolók ugyanolyan terhelésnek vannak kitéve, mint a hagyományos sportolók

Egy kutatás szerint az e-sportolók ugyanolyan terhelésnek vannak kitéve, mint a hagyományos sportolók

A legújabb német kutatás végleg elmossa a határokat!

Meglepő eredményt kaptak a Német Sport Egyetem tudósai az e-sport játékosokról készített tanulmányukban. Megállapításuk szerint, ezek a játékosok hasonló fizikai terhelésnek vannak kitéve, mint a "hagyományos" sportolók. 

Ingo Froböse professzor öt évvel ezelőtt kezdte tanulmányozni az e-sportolókat, előtte senki nem foglalkozott a témával ilyen mélységben. Felmérte, hogy egy profi e-sportolónak milyen elméleti és gyakorlati tapasztalatokat kell megszereznie, hogy elérje célját, illetve, hogy mekkora stressznek vannak kitéve egy verseny alatt. Froböse professzor maga is meglepődött az eredmények láttán:

"Mindnyájunkat lenyűgözött ez a fajta motoros készség és teherbírás. Egy profi e-sport játékos percenként akár 400 mozdulatot is képes elvégezni egéren és billentyűzeten, négyszer annyit, mint egy átlagos személy. Az egészben viszont az a legérdekesebb, hogy az agy különböző részeit foglalkoztatják egyszerre, hiszen a bal és a jobb kéz mozgása különböző."

A finommechanikus mozgás olyan szintje ez, amit semmilyen más sportnál, még az asztali tenisznél sem tapasztaltak.

Egy e-sportoló pulzusa akár egy maratoni futóéval is felérhet

Kívülről, laikus szemmel úgy tűnhet, mintha ezek az emberek csupán össze-vissza nyomkodnák a billentyűzetet és rángatnák az egeret, de Froböse professzor ezt nem így látja. Állítása szerint a Counter-Strike vagy a League of Legends rendkívül komplex, hiszen egyszerre igényli a motoros készségeket, valamint a taktikai szemléletmód magas fokát. 

Hogy még több adatra fény derüljön, az elvégzett vizsgálatokban felmérték az e-sportolók kortizol szintjét is (a mellékvesében termelődő úgynevezett stresszhormon), és kiderült, hogy megegyezik az autóversenyzők szintjével. 

"Ezt kombinálva a magas pulzussal, ami akár 160-180 is lehet percenként, olyan, mintha egy maratoni futást végeznének!"

Több edzésre és jobb táplálkozásra van szükség

A kutatásból az is kiderül, hogy sok e-sportoló nincsen tisztában azzal, hogy mennyire fontos a megfelelő minőségű táplálékbevitel és gyakorlás. Egyszerűen nem készítik fel a szervezetüket erre a terhelésre.

"A kutatásban részt vettek állóképessége és egészségügyi helyzete pontosan megegyezik egy átlagos városi emberével, ez pedig aggasztó. A nyak és a váll edzése fontos, hiszen ezek közvetítenek az agy és a kéz között, ám a legtöbb embernek nincs erről tudomása, és olyan terhelésnek teszik ki a testük egyik részét, amire a másik nem áll készen."

Rene Pinkera (BlizzCon 2015 Word of Warcraft világbajnoka) is részt vett a kutatásban. Három másik társával megerősítik a professzor aggályait. 

"Nagyon rövid bemelegítéseket végeztünk a kezünkkel és a karunkkal. Ezután hat, de akár tizenkét órákat is játszottunk naponta."

A professzor szerint rendkívül fontos lenne a megfelelő minőségű testi bemelegítés, sőt a pihenés is!

Hanyatlás a 20-as évek közepétől

"Az e-sportolók másik fő probléma, hogy nem történik meg a stressz levezetése. Annyira terhelve van a szervezetük, hogy elfelejtik, annak szüksége van szünetre és pihenésre. Emellett pedig a jó minőségű táplálékbevitel is fontos! Az e-sportolók étrendjének is hasonlónak kéne lennie, mint más sportolókénak, beleértve az olyan tápanyagokat, mint a ginzeng, ami csökkenti a stressz által okozott tüneteket, és növeli a szellemi és fizikai teljesítőképességet."

Rene Pinkera rengeteg versenyen vett részt, és megfigyelte, hogy az e-sportolók egész egyszerűen nem figyelnek oda arra, hogy mit visznek be a szervezetükbe. Cukros italok és gyorséttermi kaja a legjellemzőbb táplálékforrás. 

"Mi mindig is megpróbáltuk elkerülni a cukros dolgokat, helyette pedig banánt vagy müzliszeletet ettünk. Na meg persze a víz! Vízfogyasztás minden mennyiségben!"

Forböse professzor szerint nemcsak az "élj tovább, táplálkozz jobban" hatás miatt fontos ezeket betartani, de azért is, mert meghosszabbítható lenne a karrier. Egy átlagos e-sportoló nagyjából a 20-as évei közepén érzi meg a hanyatlás első jeleit. A reflexek lelassulnak, a koncentráció meggyengül, pedig ezeken lehet segíteni, s akár 4-5 évvel kitolható lenne egy karrier út.

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!

Kövess Minket!



Közvetítések