Minden ösvénynek megvannak a maga szabályai és jellemzői. Ezúttal a felső ösvény alapjait vesszük át egy kicsit, így ha kacsintgatsz a top lane fele, ne is menj tovább!
Minden egyes ösvénynek megvannak általában a fix feladatai, amiket el kell látnia. A dzsungelesnek gankelnie kell, célpontokra figyelni, a midesnek csapatharcokban CC-t és sebzést kiosztania, vagy az ellenfél carry-jét eltüntetni, a supportnak wardolni és így tovább. De mit csinál egy topos, mi az ő feladata? Ez az a pont, ahol sokan elvesznek, mert nem annyira egyértelmű, már csak a választások miatt is. Persze a dolgok általában nem fehérek és feketék, de megpróbáljuk leegyszerűsíteni őket, hogy mikre érdemes figyelni. Itt most nem kifejezetten az ösvényen történő dolgokról lesz szó, mint hogy miként legyen 10 farmod percenként, vagy hogy hova wardolj, ezeket egy korábbi cikkünkben már megírtuk, amiről alább olvashattok.
Hogyan és mikor használjuk hatékonyan az őrszemeket a pályán?
"Azért halsz annyiszor, mert nem wardolsz!" hangzik el a mondás. Tehát wardolni kell, de mikor és hova? Az alap wardokon kívül sokan nem tudják, hogy hova kell tenni őket. Az Idézők szurdoka egy elég nagy hely, hiszen akár majd 13 perc is kell ahhoz, hogy Hexflash-sel végigmenj rajta, éppen ezért rengeteg zuga van, ahonnan veszély leselkedhet ránk.
Általában több mindenből választhatunk, ez lehet a saját ösvényünk tolása akár splitpushként, ha már túl vagyunk az első tornyokon, beteleportálhatunk csapatharcokba, legyen az a pálya bármelyik részén, esetleg eleinte benézhetünk midre meglepetésként. Ahhoz, hogy meg tudjuk határozni a szerepünket egy-egy meccsen, nem mindegy hogy milyen hőssel megyünk fel topra. Ezekből szerencsére több fajta is elérhető, így a mi igényeinknek megfelelően tudunk választani, azt azonban mindig tartsuk szem előtt, hogy a csapatnak is mire van éppen szüksége.
Csapatharcos
Ezek azok a hősök, akik szeretne csoportosulni csapatukkal, hogy közös erőfeszítések árán harcokat nyerjen. Általában tankosak, amik AoE képességekkel rendelkeznek és rendszerint egész megbízható CC is párosul mellé.
Splitpusholó
Ők nem annyira szeretnének csapatharcokban részt venni, inkább az éppen aktuális ösvényükön akarnak nyomást gyakorolni, ez általában valamelyik szélső ösvény. Sokkal jobban szeretik a kisebb párharcokat 1v1-ben, esetleg 1v2-ben, így helyzeti és számbeli előnyt generálnak csapatuknak.
Alapvetően ez a két fajta topos szerep létezik, de mint említettem; nem minden fehér és fekete, bőven vannak átmenetek is a kettő között.
Az egész sokszor a mi döntéshozatalunkon, valamint a helyzet értékelésén múlik, no meg a választott hősön. Fentebb láthatták pár példát mindkét típusra. Amikor topon játszunk, általában két kérdésnek kell a fejünkben lennie állandóan, mielőtt bármit csinálunk.
- Van-e teleportom?
- Van-e az ellenfélnek teleportja?
Miért ennyire fontos a teleport megléte. Mert egyáltalán nem mindegy, hogy én vagy az ellenfél tud-e pár másodperc alatt ott teremni egy-egy csapatharcban akár a térkép másik feléről. Általánosságban így kell gondolni a toposra, mint egy távoli nagybácsira, aki mindig akkor jelenik meg ha baj van, de egyébként nem gyakran hallunk róla.
Ha van teleportunk, akkor az utolsó pillanatig generálhatjuk a nyomást a pályán és elég csak az utolsó pillanatban megérkezni. Ezért lehet például hatékonyan Baron Nashort vagy Elder Drake-et erőltetni, amíg teleportunk van. Ha az ellenfélnek nincs, akkor jó eséllyel egyik dologról le kell mondaniuk. Ez vagy a célpont lesz, amit erőltetünk, vagy az ösvény, amit éppen tolunk.
Az egész a számokról szól, hiszen egy csapatharcot sokkal több eséllyel nyerünk meg 5v4-ben, mint ők fordítva. Egészen addig, amíg elérhető a teleportunk, nem kell fizikailag ott legyünk, míg fordított esetben a nyomásról le kell mondani és mindenkinek odasétálni szépen a helyszínre, hogy esélyünk legyen az ellenfél csapata ellen. Ha pedig nekik van teleportjuk, akkor mi kerülünk hátrányba az előbb említett okok miatt.
A másik kérdés, ami felmerülhet, hogy oké, van teleportom, de hova menjek akkor? Topra, midre, vagy botra? Egyszerűbb, mint gondolnátok, mindig az éppen fontos célponttal átellenes ösvényre. Ha a csapatok épp a Baronra várnak, akkor boton érdemes próbálkozni, ha az Elder Drake a célpont, akkor pedig topra.
És mi van akkor, ha mindkettő nemsokára megjelenik? Ha sok elemi sárkánnyal rendelkezünk, míg az ellenfél nem, akkor lehet érdemesebb a sárkányra koncentrálni inkább, mivel nagyon jó sebzést fog így biztosítani. A profik körében persze a Baron szinten minden egyes alkalommal fontosabb lesz a passzívan generált nyomás miatt és mert hasznosabb ostromhelyzetekben.
Amikor épp nem vagyunk együtt a csapatunkkal, fél szemünket érdemes mindig a kis térképen tartani, és megpróbálni megjósolni, hogy ki hol jár éppen. A megfelelő rálátás csodákra képes e téren. Ez azért fontos, mert ha épp nincs semmilyen más célpont, amit erőltetni lehet, esetleg túl mélyre megyünk az ösvényen és nincs lehetőségünk húzni az időt, abból a csapatunk semmit nem profitál, mi pedig egy szempillantás alatt meghalunk.
Egy jó módszer ennek felmérésére, hogy betoljuk az ösvényt, majd egyik biztonságosnak ítélt bokorban megnézzük az ellenfél reakcióját. Lehet azt hiszik, hogy felhagytunk a splitpush-sal és nem fognak reagálni rá, ilyenkor újfent tolhatjuk tovább a minionokat, további nyomást gyakorolva. Ha pedig feljönnek értünk, mi meg el tudunk menekülni, az emberelőnyt jelent csapatunknak a pálya másik felén.
Ha mégis megjelennének az ösvényen, ilyenkor hazamegyünk, vásárolunk és csatlakozunk a csapatunkhoz a biztonság kedvéért, amíg újabb lehetőséget nem látunk arra, hogy egy szélső ösvényt toljunk tovább. A fentebb leírt esetek azonban általában akkor működnek, ha mi nyertük az ösvényt.
Ellenkező esetben nekünk kell szembenézni egy olyan topossal, akivel nem biztos, hogy egyedül tudunk mit kezdeni, hiába van éppen teleportunk. Ilyenkor meg kell várnunk, amíg betolja az ösvényt, majd csapatoddal együtt megpróbálni lekapcsolni, mert kétséges, hogy nélkülük ez menni fog. Ilyenkor egyébként lehet érdemes lassabban tolni az ösvényt, akár még freeze-elni is, hogy több időd legyen a csapatoddal együtt mozogni később, hiszen ha azonnal feltoljuk a minionokat, akkor csak újfent megjelenik a másik topos.
Összesítve tehát; mindig tartsuk számon a teleportokat, próbáljunk minél több nyomást gyakorolni és figyeljünk az ellenfél mozgásaira is, mielőtt elkapnának minket. Maradjunk távol a csapat többi részétől, ha van teleportunk, és nagyon tartsuk számon, hogy melyik célpont mikor jelenik meg. Kellemetlen, ha épp megjelenik a Baron, miközben mi az alsó ösvényen vagyunk teleport nélkül.