Nézzünk a számok mögé - Mit jelentenek a lapokhoz és paklikhoz tartozó százalékok?

Nézzünk a számok mögé - Mit jelentenek a lapokhoz és paklikhoz tartozó százalékok?

A Hearthstonenal kapcsolatban rengeteg statisztikai adatba futhatunk bele. De valójában mit is jelentenek a számok? Cikkünkben ezt a témát járjuk körbe.

A kártyajátékokban több tényező hatására alakul ki az, hogy az egyik játékost jobbnak tartjuk a másiknál. Az emberi tényező, a szerencse és a statisztika közösen formálják az eredményeket. A cikkünkben a harmadik elemre, a statisztikára és a számok mögött meghúzódó valódi eseményekre fókuszálunk.

Ha valaki sikeres akar lenni a Hearthstoneban akkor elengedhetetlen, hogy megtanuljon hideg fejjel gondolkodni: hiszen ismerheti valaki az összes lapot, interakciót, de ha nem tudja ezekből átlátni a megoldandó problémát, akkor sosem lesz igazán jó játékos. A profik rengeteg órát töltenek meccsek elemzésével, amelyben az összes lépésüket újraértékelik, és megpróbálnak rájönni, hogy lehetett volna még tökéletesebben játszani. A statisztika csak ehhez asszisztál, de önmagában a számok alapján nem lehet megérteni hogyan is működik a játék. Ahhoz a számok mögé kell látnunk.

Az egyik legnagyobb statisztikai adatgyűjtő oldalon (HSReplay.net) rengeteg információt találunk, amelyek alapján következtetéseket vonhatunk le: a legnépszerűbb class a paladin, a Warriornak két valóban működő változata van stb. Itt szerepelnek az adott classra vonatkozó egyéb adatok is: melyik lapokat tartsuk meg a kezdőkezünkben; hogyan változik a győzelmi esélyünk, ha felhúzunk egy adott lapot; melyik körben játszunk ki átlagosan egy lapot; hogyan alakul a győzelmi arány, ha kijátszunk egy lapot stb. Ezek mind egyértelműeknek tűnnek, hiszen tudjuk a Warlocknál, hogy 6. kör Possessed Lackey + Dark Pact = nyertél. De valóban így van ez? A számok megcáfolnak minket. Minél később játszod ki a kombót, annál nagyobb arányban nyersz, hiszen a hosszabb játékok a Warlocknak kedveznek.

Egy másik nerfelt lap is érdekes tudnivalóval lephet meg minket. Természetesen a Call to Arms-ra gondolok, ami önmagában eldöntötte, hogy az Even Paladinnak kell uralkodnia a ladderen. Kezdőkézben 66 %-ban tartják meg, felhúzásával 62 %-ban, kijátszásával 61 %-ban a Paladin javára dől el a mérkőzés. A többi lap viszont teljesen átlagos számokat mutat. Vagyis kijelenthető, hogy a Call to Arms megfeleltethető az Even Paladinnak és vice versa.

Harmadik példánkban egy, a nerfek után is erős paklin keresztül illusztráljuk mit is jelentenek a százalékok. Az Odd Rogue átlagosan 90 %-ban tartja meg a Hench-Clan Thugot, ami érthető, hiszen borzalmasan nagy tempo előnyt tudunk elérni vele, ha 3. körben a boardra kerül. Ha a mulligannél kerül a kezünkbe akkor szintén egy jelentős 57 %-os győzelmi arányt érnek el a játékosok. Állítsuk szembe az Ironbeak Owlt. Egy gyenge statokkal rendelkező szituációs kártyáról van szó, mulligannél ha megkapjuk ennek ellenére átlagosan 52 %-os winratet érhetünk el, ami egy erős közepesnek minősül. Megtartani nem akarjuk, ezt a számok is mutatják: átlagosan 17 %-ban tartják meg a kezdőkézben, inkább lekeverik. Kijátszásával viszont csak 42 %-ban nyer a Rogue. Ennek több oka is lehet: alapból rossz matchupba futott bele és egy érkező Voidlordon vagy nagyobb taunton keresztül kéne menni; annyira nincs más játék, hogy tempoból kikerül a boardra a bagoly. Vagyis az 52 %-os átlagos győzelmi arány, és a kijátszással elért 42 % ellentmondásokat tükröz, de ha a számok mögé tekintünk, akkor megvilágosodik minden.

Utolsó példaként a mulligan és a hozzákapcsolódó statisztikákat elemezzük. Gyakori, hogy bizonyos lapokat megtartunk pusztán azért, mert annyira jól szinergizálnak a többi kezünkben lévő lappal: Fungalmancer, Cold Blood. Van, amikor azért tartunk meg egy tech lapot, mert rossz matchup jött velünk szembe: Ironbeak Owl, Spellbreaker. Egy tipikus eset az Even Paladin vs. Cube / Control Warlock. Átlagosan az Even Paladin 22 %-ban tartja meg a Blessing of Kingset, viszont a Warlock ellen annyira erős játék lehet 4. körben, hogy szinte minden esetben érdemes megtartani. Ezt mutatja az is, hogy ha kijátsszuk a buffot 58 %-ban behúzzuk a mérkőzést.
Másik érdekesség a Primordial Glyph esete a Tempo Mageben. Átlagosan 45 %-ban tartják meg a játékosok a kezdőkezükben, pedig a statisztikák alapján érdemesebb lenne nekik lekeverni, hiszen mulligan után mindössze 51 %-ban nyer a játékos, a lap kijátszásával meg csak 50 %-ban. Így az egyik legrosszabb lapnak számít a Tempo Mageben, ha kizárólag a százalékokból indulunk ki. Mégis elképesztően erős a lap, hiszen kikérhetjük belőle a szituációra a megoldást.

Érdemes tehát nem pusztán a számokra hagyatkozni, hanem továbbgondolni a százalékok mögött megbújó matchupokat, szituációkat és természetesen az emberi tényezőt sem szabad elfelejteni. Érdemes ezekhez az elemezendő statisztikai adatokhoz azt is még hozzávenni, hogy a kezdő játékos által szolgáltatott információk is ugyanúgy a statisztika részeit képezik, mint a high legendben játszó profiké. A statisztikák egy jó kiindulási alapként szolgálhatnak mindenkinek, de utána már minden a szerencsére és a játékosra van bízva.

Ti szoktatok saját meccseket visszanézni és elemezni? Szerintetek mennyire megbízhatóak ezek a statisztikák?

KÖVESS MINKET FACEBOOKON!

Kövess Minket!