Free to play vs. pay to play: megéri-e valódi pénzt költeni a játékra?

Free to play vs. pay to play: megéri-e valódi pénzt költeni a játékra?

Egy újra és újra felmerülő vita a játékbeli tartalmak súlyos forintokért történő megvásárlása. Két modellt mutatunk be, és vonjuk le a következtetéseket!

A folyamatosan érkező kiegészítők kártyacsomagjai, az akciós előrendelések és a különböző események során felkínált bundle-ök fejtörést okozhatnak a legtöbb játékosnak. Pillanatok alatt lehet beszerezni a szükséges kártyákat, mindössze a virtuális pénztárcánkért kell nyúlnunk. Ebben a cikkben azt elemezzük, hogy miért vásárolnak rengetegen valódi pénzből a játékban megvehető tartalmakat!

Az üzleti modell

A Hearthstone egy „free to play” játék. Ezt hangsúlyozzák az összes plakáton és reklámban, –ennek ellenére a mikrotranzakciók termelik a milliárdokat a Blizzardnak. Három dolgot kaphatunk a pénzünkért: hősportrékat, belépőt az arénába és kártyapakkokat. Az alternatív kinézetek szinte minden játékban jelen vannak manapság, mivel megadják a döntés lehetőségét, hogy a kedvenc kasztunkhoz akarunk-e egyedi skint vásárolni. Ettől nem leszünk jobbak a játékban, de jó ránézni Magnira, vagy Medivhre, főleg ha hosszú időt töltünk a játékkal és nem mellesleg járatosak vagyunk a World of Warcraft világában. A további zseb, amibe beletehetjük a pénzünket, az aréna ajtaja mellett található. Ez a lehetőség inkább háttérbe szorult, mivel 150 aranyat összegyűjteni a játékban egyre kevesebb időbe kerül.

Utolsó lehetőség a korlátlan mennyiségű kártyacsomag beszerzése a játékon belüli boltból. Szó szerint végtelen mennyiségű dollárt és eurót elkölthetünk virtuális lapokra. Vannak olyan alkalmak, amikor kvázi elengedhetetlen (új szerveren ütőképes paklik összerakásához), de mások szerint egyszerűen jobban megéri valódi pénzért beszerezni a kártyákat, mint órákat tölteni farmolással.

Mire elég egy óra?

Ha meg akarjuk érteni, hogy miért vásárolnak az emberek valódi pénzért ingyenesen is megszerezhető tartalmat, érdemes összevetni, hogy mennyi időbe kerül összeszedni a kártyák árát a játékban és a való világban.

Tegyük fel, hogy példánkban a lelkes Hearthstone játékos kizárólag „free to play” modellben akarja megszerezni a szükséges kártyákat. Ehhez a küldetések, a napi maximálisan megszerezhető 100 arany lehet a segítségére. (A Tavern Brawlt és az eventeket most zárjuk ki az egyenletből.) Arénázni csak a legjobbaknak éri meg, így f2p játékosunk nem erőlteti a 3 wines átlagával. Napi egy órát játszik a játékkal, de ezt minden hónap, minden napján maradéktalanul teljesíti. Átlagban 10 perc egy mérkőzés, ezért 6 meccs fér neki bele egy nap. Ezalatt igyekszik a napi questet is teljesíteni, ami átlagosan 70 arany körül hoz a konyhára. 6 meccsből átlagosan minden másodikon nyer, így egy nap összesen 80 aranyat tud bezsebelni. Egy 30 napos hónapra vetítve ez 2400 goldot jelent, ami 24 pakkra elengendő mennyiség.

Másik játékosunknak nincs ideje a hétköznapokon játszani és csak hétvégente ül le a képernyő elé. Ekkor azonban napi 2 órát is eltölt mesekártyázással. 4 küldetést megcsinál a két nap alatt, mellette győzelmeket is szerez. Ez 300 aranyat jelent egy hétvége alatt, egy hónapban összesen 1200-at. Ő a hétköznapokon úgy kalkulál, hogy napi egy munkaóráért kapott bért ráfordítja a játékra, hogy ne maradjon le a folyamatosan érkező kiegészítők legjobb lapjairól. 150000 Ft-ot kap kézhez, napi 8 óra melóért. Ezért 22 napot kell a taposómalomban töltenie minden hónapban. Az órabérét egy gyors számítás után már meg is kaptuk: kerekítve 850 Ft. Naponta ennyit tesz félre a soron következő kiegészítőre, ami havonta 18700 Ft-ot jelent.

Ki jár jobban?

Ha az előrendelői akciós csomagokat nem nézzük, akkor jelenleg ezért a 18700 Ft-ért körülbelül 55 kártyapakkot kaphatunk. Erre 22 órát áldozott egy hónapból második játékosunk. A f2p játékos 30 óra alatt farmolt ki magának 24 pakkot. Neki összesen körülbelül 69 órát kéne játszania 69 különböző napon, hogy összeszedje az 55 kártycsomagra elegendő goldot a játékban. Durván sarkított a példa, de a 22 óra és a 69 óra között óriási a különbség. Ha elképesztően extrém módon gyűjti az aranyat a f2p játékosunk, akkor napi 170 goldot is összeszedhet. Ezért viszont körülbelül napi 10 órát kell kártyázással töltenie, ha a 10 perces meccsátlagot és az 50 százalékos győzelmi arányt vesszük alapul 55 pakkért összesen 32 teljes napot és még 3 órát kell játszania az f2p játékosnak. Ez nagyjából 323 nettó órát jelent, amit a játékkal kell eltöltenie.

Konklúzió

Az előrendelői akciók csak a fizetős játékosoknak kedveznek, –így még kevesebb munkaóráért kapott bérrel lehet beszerezni még több pakkot. Az ingyenes modellt követőknek az eseményekből származó plusz aranymennyiségek segíthetnek abban, hogy a céljukat elérjék. Rengeteg egyéb tényezőt figyelembe lehetne még venni, de a valóság nagyjából ezen a két példán keresztül érzékeltethető. Nincs értelme leszólni valakit, aki a fizetésének egy részét a játékra fordítja, de azokat is felesleges ekézni, akik napi több órát ülnek a mesekártyák felett. Ők nem a pénzüket, hanem az idejüket fordítják a játékra. Ha ez nekik kikapcsolódást és örömet okoz, akkor miért ne választhatnák ezt az utat?

Ti szoktatok költeni a játékra? Eddig mekkora összeget fordítottatok különböző tartalmakra?

KÖVESS MINKET FACEBOOKON!

Kövess Minket!