Főként a japán piacra szánt, manga stílusú, alternatív történelemben játszódó, körökre osztott harcrendszerű, taktikai-szerepjáték. Hogy micsoda pontosan? Valkyria Chronicles 4 teszt következik!
Bevallom, kicsit megijedtem mikor drága kollégám rám bízta a Valkyria Chronicles 4 tesztelését. Ismertem a szériát –sőt ,mondhatom azt, hogy szerettem is–, de a tőlem alapvetően távol álló manga stílus, és az utóbbi, nem túl színvonalas részek után picit félve nyomtam rá a Play gombra Steam-en. Természetesen, ahogy lenni szokott, az élet megint rámcáfolt és pozitívan csalódtam a játékban. Hogy pontosan mi is az a Valkyria Chronicles (a továbbiakban VC rövidítést használom majd), és főképp mi is ennek a játéknak a negyedik része, az majd a következő sorokból kiderül.
Egy alternatív történelem központú játék valós múltja
Sokaknak ismeretlen lehet a VC széria, de nyugodjatok meg, nem bennetek van a hiba. Az első rész még 2008-ban jelent meg, először csak PS3-ra, majd jó pár év múlva PC-re és PS4-re is. A történet egy fiktív, alternatív történelemmel rendelkező Európában játszódott a második világháborúra erősen hajazó második európai háború idején, ahol hősünket irányítva, egy független államért Galliáért harcoltunk. Erős szerepjátékos elemekkel volt tele a játék, így a főként a csatákra fókuszáló játékmenet során egy érdekes, barátságról, szerelemről, háborúról és politikáról szóló sztorit is felfedezhettünk. Az első Valkyria Chronicles egy nagyon érdekes, nyugaton picit talán nehezen emészthető keverék volt, ami mégis egy jó japán mese, és egy jó japán stílusú játék volt. A széria gyarapodott még, csakis PSP-re megjelent második és harmadik résszel, mobilos spin-off-al, illetve az első rész időközben kapott egy Remaster kiadást PS4-re. A tavaly megjelent Vakyria Revolution spin-off rész nem nyerte el sem a rajongók sem a kritikusok tetszését, szerencsére a VC4-gyel a készítők visszamentek oda ahol még minden jó volt, –az egész széria legelejére–, és gyakorlatilag egy új sztorit elmesélve, az eredeti Valkyria Chronicles remek játékmenetét átemelve, kicsit kibővítve és csiszolva azt, elhozták azt az epizódot, ami egyszerre nyújt remek játékot a széria rajongóinak és biztosít remek kezdést azoknak is, akik eddig nem játszottak egyik korábbi résszel sem.
Atlanti Szövetség vs. Birodalom
A sztori újra Európában játszódik, ahol még mindig tart a második európai háború. Főhősünk ezúttal Claude Wallace, aki csapatával az E páncélozott osztaggal próbál ellentámadást indítani a Birodalmi főváros ellen, és véget vetni a háborúnak. A történetből semmit sem szeretnék elspoilerezni, a sztori itt is élvezetes, (bár kicsit gyengébb az első résznél); nagy fordulatokra nem igazán kell számítanunk a sablonos, mindig jó Atlanti Szövetség és a mindig gonosz Birodalom közötti háború során. Csapattársaink azonban remekül kárpótolják a történet kiszámíthatóságát, ezúttal igyekeztek a fejlesztők nem csak golyófogó és statisztikában jól mutató társakat mellénk rakni, –és ez sikerült is. Jól megírt háttértörténettel rendelkeznek társaink, akiktől személyre szabott mellék küldetéseket is kaphatunk (Squad Stories), valamint –a harc taktikai részét kiegészítve és mélyítve– egyedi tulajdonságokkal is bírnak.
És ha már harc, a csaták itt is a már megszokott körökre osztott taktikai tervezés keveredik a valós idejű TPS lövöldözéssel, ez az a keverék ami a Vakyria Chronicles játékok lelkét, és egyben legjobb, legizgalmasabb részét képezi. Csapataink mozgatását, cselekedeteit Command Point-okból irányíthatjuk, egy körben mozogni többször is tudunk ha a CP számunk még engedik, de támadni most is csak egyszer lehet. Command pontjainkat költhetjük még Parancsok kiadására is, amíg egy vagy több katonánknak biztosítanak különböző bónuszokat a harc során. Csapatunkban ezúttal a korábban megszokott öt katonaosztály helyett hat található, a régiek (rohamosztagosok, felderítők, mesterlövészek, mérnökök és lándzsások) mellet az új gránátosok, vagy pontosabban gránátvetősök kellő újdonságot és izgalmat hoznak a harcokba. Aknavetőikkel nagy távolságból elég erős terület sebzést tudnak okozni, illetve a felderítőkkel kombinálva akár magaslati vagy fedezék mögötti célpontokra is lőni tudnak. Szintén új funkció a Last Stand, amivel –kicsit morbid taktikai lépésként– éppen eleső katonáinkat egy utolsó cselekedetre kényszeríthetjük, ami lehet akár a command pontok bizonyos százalékának visszakapása is, ez elég OP minden harcban, szinte csakis ezt használtam.
LVL Over 9000
A győztes csaták és küldetések után persze tapasztalati és külön fejlesztési pontokat kapunk, amikkel csapataink tulajdonságait, fegyvereit is fejleszthetjük, valamint új Parancsokat is nyithatunk meg számukra. A játék időnként nehéz tud lenni; ilyen helyzetekben nagy segítség a már korábban említett Squad Stories, amik gyakorlatilag mellék küldetéseket tartalmaznak melynek során farmolhatunk a csapatunk fejlődésébe, illetve a játék RPG elemeit bővítve csapattársainkról tudhatunk meg érdekes sztorikat.
Végül essen pár szó a pályadizájnról, valamint a külcsínről, amit én mindig, minden játéknál szeretek a végére hagyni. Az én értékrendem szerint a grafika (picit túlozva persze) "csak" másodlagos; rengeteg remek játék van, amik nem kapnak elég figyelmet a közösségtől legtöbbször a nem fénykép éles grafika miatt. Ezt a hozzáállást próbálom minél jobban kigyomlálni, aminek legnagyobb elszenvedője az öcsém szokott lenni. Na de vissza a VC4-hez és pályáihoz. A taktikus csatákat a valóban remek pályák mélyítik még inkább, minden terület rengeteg lehetőséget kínál mind a felderítésre mind az ellenség likvidálására. A játék grafikájáért a CANVAS motor, de még inkább Raita Honjou kézzel rajzolt elemei, a lövéskor vagy erőteljesebb hanghatásoknál képregényes szövegbuborékban megjelenő feliratok felelnek, ez továbbra is egy olyan érdekes keveréket ad grafikai megjelenés terén a játéknak ami igazán egyedivé teszi a piacon.
A Valkyria Chronicles 4 összességében újra a széria legélvezetesebb korszakát idézi; pazar látvánnyal, remekre szabott harcrendszerrel és fejlődéssel, (picit talán egy-két dolog balanszolásán kell még javítaniuk a tökéletesség érdekében), a célzás és a különböző egységek egyensúlyán lehetne picit javítani. Akinek megtetszett a játék, –vagy csak felkeltette az érdeklődését–, annak a Valkyria Chronicles 4 már elérhető Steam-en, PS4-en, XBOX One-on és még nintendo Switch-en is!