Rchl sztori: műbalhé árnyékolja be a magyar szereplést

Itt jön képbe a média felelőssége, ami mellett nem mehetünk el szó nélkül. 

Hétfőn bombaként robbant a hír, hogy az ország egyik legismertebb női játékosát, rchl-t választották ki, hogy hazánkat képviselje a Zowie Divini Women's Invitational PUBG Tournamenten, amit Sanghajban rendeznek meg december 13. és 16. között. Erről bővebben az alábbi cikkünkben olvashattok!

Magyar játékosnak is szurkolhatunk a 15 ezer dolláros kínai PUBG versenyen

CS-ből már jól ismerhetitek, most pedig PUBG-ben is megmutathatja tudását, ráadásul Shanghai-ban!

Kezdjük azzal, hogy nem szokásunk mesterségesen –és főleg feleslegesen– generált balhékra reagálni, de ha nem tennénk, akkor valahol mi is "bűnrészesek" lennénk, hiszen médiumként nem tennénk meg mindent annak érdekében, hogy az olvasók helyes információval legyenek ellátva.

A hír erős indulatokat váltott ki a magyar közösségből, elsősorban azért, mert merőben félre lettek informálva. A gamer.hu három cikken át is foglalkozott a témával, mindegyikben azt kommunikálták, hogy az ország legjobb női játékosát kereste a Zowie. 

A Zowie sosem kereste az ország legjobb női játékosát, ők egy olyan embert akartak, aki egy meghíváson alapuló verseny végigjátszására alkalmas. A meghívásos versenyekről fontos tudni, hogy sokszor nem skill alapúak; a műsor a lényeg, oda pedig olyan embereket várnak, akik elsősorban jelentős szociális erővel bírnak, –például influencerek, akiket az emberek ismernek, és adnak a véleményükre. PUBG-s és Fortnite-os versenyeken ez előszeretettel használt formula a játék népszerűsítésére, –így tehát nem meglepő, hogy a Zowie is valami hasonló ötlettel állt elő. Magyarországon sajnos nem csak PUBG, de úgy általánosságban a gamer világban alig van ismert női játékos, legyen az profi e-sportoló vagy streamer, a "piac" nem túl nagy, rchl viszont Facebook-on 2300-nál is több kedvelővel, Twitch-en pedig közel 9000 követővel rendelkezik. Rchl hosszú évek óta szerepel a CS:GO szcénában is, onnan indult most meg a PUBG felé, azt ki lehet jelenteni, hogy ismertség tekintetében ő is ott van az élmezőnyben.

A Zowie magyarországi disztribútora a Pixel, ezért ők döntötték el, hogy kit küldenek a versenyre. A versenyhelyért jelentkezni kellett a Zowie hivatalos weboldalán, Magyarországról pedig mindössze 8 jelentkező volt, közülük kapta meg az esélyt rchl. A Zowie annyit kért a Pixeltől, hogy olyan játékost küldjenek, aki ismeri a játékot. 

Jelen pillanatban tehát ott tart a történet, hogy a közösség egy jelentős része azt hiszi, hogy rchl azért megy a versenyre, mert ő az ország legjobb női játékosa, holott nem volt semmilyen kvalifikációs esemény, amin a magyar női játékosok összemérhették volna a tudásukat, –sőt, ő maga se mondta sehol, hogy ő lenne a legjobb az országban. Rchl azért megy a Zowie versenyére, mert a Pixel, akinek a feladata volt kijelölni valakit, így döntött! Egy médiumnak kimagaslóan fontos, hogy pontos információkkal lássa el az olvasóit, és hibázni ugyan bárki hibázhat –mi is követtünk már el, de az viszont erősen megkérdezőjelezhető, hogy a félreértésből szított tüzet miért kell tovább locsolni.

A gamer.hu harmadik cikkének alapját elvileg az egyik olvasójuk levele adta, aki nem szerette volna, ha megnevezik. Ilyen horderejű témában név nélkül nyilatkozni, és a másikat becsmérelni, mindebből pedig cikket is írni egyáltalán nem felelősségteljes döntés, ami jól láthatóan a közösségre is csak bomlasztó hatással bír. A legrosszabb az egészben, hogy ebben a történetben egy ártatlan lány az "áldozat", rchl, akit nem bíztak meg mással, minthogy utazzon ki Sanghajba, és képviselje az országunkat, de a felelőtlenül megfogalmazott kommunikáció következtében rchl már rengeteg kritikát kapott... feleslegesen.

A média felelőssége a közösség hiteles és elfogulatlan tájékoztatása. Mi, gaming/e-sport újságírók egy igen speciális terület érdeklődőit szólítjuk meg, akik jelentős része még csak nem is nagykorú, –sőt, sokszor gyermekek, (akiknek a "nevelésében" így, vagy úgy, de mi is részt veszünk az írásainkkal), ezt pedig minden alkalommal figyelembe kell vennünk. 

A helyzetet a szintén CS:GO körökben ismert Gabesson nagyon jól összefoglalta:

"...már ott tartunk, hogy a fejekben (az enyémben is) a valóságtól egy teljesen távol álló dolog alakult ki. Veszélyes dolog ez, nem csak Annára nézve."

A szavaknak hatalma van, a rossz felhasználása pedig –amire Gabesson is utalt– igen veszélyes tud lenni. Csak remélni tudjuk, hogy rchl-t nem viselik meg nagyon az események, és ki tudja hozni magából majd a maximumot Sanghajban. Ha ez az utolsó helyet jelenti, akkor az utolsó helyre fogunk bontani vele egy pezsgőt, –a hangsúly azon van, hogy ő ott volt, és vele Magyarország is ott volt!

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!

  

Galéria

Kövess Minket!