Öt évnyi gyötrelmes fejlesztés után végre révbe érni látszik a DayZ, a kérdés csak az hogy mennyire jó ez nekünk?
A DayZ az évtized egyik legérdekesebb címe, egyik legnagyobb dobása is lehetett volna, ha nem úgy alakulnak a dolgok ahogy. Az Arma II modként indult DayZ, 6 évnyi gyötrelmes fejlesztésen van túl, és 5 évvel az Early Access megjelenés után végre elérkeztünk a játék béta állapotához.
A DayZ legnagyobb gondja az idő, minden téren. 2012-ben karolta fel a modot hegesztő Dean Hall-t a Bohemia Interactive csapata, hogy közös erővel egy minden téren szebb és jobb, önállóan futtatható DayZ-t tudjanak a piacra dobni. Ekkor még mindenki zombi mániában élt, illetve a túlélőjátékok is bontogatták csupán szárnyaikat, így a DayZ sikere szinte borítékolható... lett volna. Feltételes mód, mivel a kezdeti lelkesedés után -amiben még egy konzolos DayZ terve is szerepelt- jöttek a problémák.
a játék helyszínéül szolgáló Chernarus valóban nagy, a GTA V területének közel kétszerese
A gyakorlatilag már kész Arma II mod teljes kódját át kellett írniuk a fejlesztőknek aminek eredményeként a 2013 decemberi megjelenés helyett kaptunk egy szinte játszhatatlan, nyomott áron elérhető Early Access alfa verziót. Nem csak a borzasztó optimalizálatlanság, de a szerver oldali gondok és maga a játék állapota is inkább ijesztő volt, mintsem vonzó. Ennek ellenére nagy népszerűségnek örvendett a játék, tény, hogy a DayZ meglehetősen furcsa, groteszk báját adó játékmenet és hangulat már ekkor is tapintható volt a programban.
Lassan, de biztosan fejlődött a játék, pár hónap alatt több, mint egy millió példányban sikerült értékesíteni, mígnem 2014 elején az eredeti mod megalkotója és a DayZ standalone változat feje, Dean Hall otthagyta a Bohemia csapatát és egyben a játék fejlesztését. Ekkor már két éve volt a Steam Korai Hozzáférésű rendszerében a játék, ennek ellenére folyamatosan jöttek a frissítések, új mechanikák, új tárgyak, új játékelemek kerültek be a programba és a fejlesztőcsapat is rendszeresen kommunikált a rajongókkal.
a játék kezdetekor mindössze egy jelzőfény, néhány rongy, valamint a pulcsink és a nadrágunk zsebei állnak rendelkezésünkre
2015 januárjára már több, mint 3 millió DayZ talált gazdára, nagyjából ekkorra tehető a fejlesztés belassulása, majd 2016-tól egy olyan időszak kezdete amikor úgy látszott, mintha a fejlesztők is unnák már a DayZ hegesztését, a játékosok pedig csöppet sem voltak boldogak az olyan patchektől amik 2 új táskát és 3 színes sapkát hoztak be a játékba. Egészen idén novemberig tartott ez az időszak, pár napja ugyanis bejelentették, hogy béta fázisba lép a DayZ, rengeteg mindent átdolgoztak, javítottak és változtattak, sőt akár még idén meg is jelenhet a kész verzió (na persze, az elmúlt 6 év után ezeknek az "elkészülhet" híreknek ne higgyetek srácok).
De hogy mi is az a DayZ és miből áll a játékmenete? Nos, ahogy már utaltam rá a DayZ egy zombis túlélőjáték, ahol a 225 négyzetkilométeres, ex-szovjet tagállam, Chernarus területén kell túlélnünk a megszokottól sokkal részletesebb környezetben, sokkal reálisabban figyelve karakterünkre és a környező világra. Igazi mazohistáknak való játék a DayZ, ezt nyugodtan kijelenthetjük. A legnagyobb ellenség nem is a zombik, kezdetben az életben maradás a legnagyobb problémánk, víz és étel kell, megfelelő ruházat a különböző időjárási és terepviszonyokra, ügyelnünk kell arra is karakterünk nehogy megbetegedjen, mert bizony az orvosság igen ritka kincs Chernarus-ban, majd amikor jó pár halál és játékóra után végre képesek vagyunk elindulni a nagyobb városok felé is, sőt akár a vadonba is bemerészkedhetünk, jön a következő akadály, a többi játékos.
legtöbbször az időjárás sem könnyíti meg a dolgunkat
Egy szerveren akár 120 túlélő is lehet, akik maguk döntik el, hogy barátságos vándort vagy éppen veszedelmes fosztogatót alakítanak. A DayZ bája a játékosokban és a részletekben rejlik, nem lehet csak úgy ész nélkül lövöldözni, igen komoly ballisztika és fegyver mechanika működik a háttérben, felszerelésből csupán annyi fér el nálunk amennyit a táskánkba illetve zsebeinkbe tudunk pakolni, vizet és élelmet viszonylag könnyű találni, ezek egészséges változatát már kevésbe. És ha találunk is egy lejárt szavatosságú babkonzervet bizony nem lehet csak úgy kinyitni és megenni, puszta kézzel semmikép sem. A legcélszerűbb szerszám a konzervnyitó ami nagyon ritka dolog, ezért felnyithatjuk a kajánkat késsel, vagy bármilyen más vágószerszámmal, akár egy fejszével is, ilyenkor azonban az étel nagy része kárba vész, hiszen fejszével konzervet nyitni nem a legprecízebb munkafolyamat.
Nem egy olyan videót láthattunk már a korai alfa verzióból is, amiben egy konzervnyitóért vagy egy lábtörést gyógyító injekció miatt rabol ki egy játékos a másikat. Magát a programot inkább egyfajta keretrendszerként írnám le, megadja az alapokat és az eszközöket amivel tudsz játszani, de hogy ki miként viselkedik adott helyzetben, hol és mikor alakul ki kisebb-nagyobb összetűzés klánok között, mind-mind a monitorok mögötti játékosokon múlik.
kb 6-7 órányi játék eredménye ez a szerény loot, egy távolból jött mesterlövész két lövéssel vetett véget karakterem életének
Közel sem tökéletes játék a DayZ még most a béta verzióban sem, és ki merem jelenteni az 1.0 megjelenésekor sem lesz az, sőt. Ugyanakkor a tesztelés alatt is tapasztaltam magamon, hogy 2016-2017 tájékán bármennyire is kiábrándultam az ennél sokkal nagyobb dolgokra hivatott DayZ-ből, most mégis, minden idegesítő hibája ellenére, eltelt egy óra meghaltam, új karakterrel már húztam két óráig valaki lelőtt és elvitte minden nehezen összekuporgatott felszerelésem, a harmadik karakterrel már nekem is van fegyverem és hozzátartozó lőszer is, még mindig életben vagyok, Chernarus belseje felé tartok és közben eltelt az egész nap. Aki játszott a moddal vagy akár a DayZ standalone verziójának alfájával annak nyugodt szívvel ajánlom, hogy térjen vissza a bétában, próbálja ki, Chernarus szebb és stabilabb mint valaha. Az újonnan érkezőknek már sokkal nehezebb dolguk van, de aki unja, hogy gyakorlatilag már minden játékban kézen fogva vezet a program és a felfedezés szabadsága csupán illúzió, az ruházzon be a jelenleg csupán 28 euróért elérhető DayZ-re. A kaland kezdete előtt azonban mindenképp ajánlom az internetes leírások és a videók átbogarászását, hiszen Chernarus-ban, nincs tutorial, nincs villogó üzenet, hogy ezt csináld, nincs tárgykiemelés a földön, nincsenek küldetések. Egyetlen célod van, hogy minél tovább életben tartsd a karaktert és bizony minden úgy működik, ahogy a valóéletben is, és pontosan ez az, ami miatt a teszt megírása után magam is folytatom utam a tengerpartról Chernarus belseje felé.
KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!