A Hearthstone alapokat vélhetően már mindenki hallotta valahol, de a mostani cikkünkben kicsit bonyolultabb kifejezéseket célzunk meg.
Egy korábbi cikkünkben már foglalkoztunk a Hearthstone alapvető kifejezéseivel. Akkor nem mentünk bele a bonyolultabb fogalmakba. Viszont mikor szembe jött TCGTTheory listája, akkor úgy gondoltuk, hogy ideje elkészíteni a második részt. Lássuk, miről is van szó pontosan.
Játéktér (Board): Ebbe minden beletartozik, ami nincs a kezünkben. Legyenek azok a saját vagy ellenfelünk lényei, a felrakott fegyverek, –sőt, még a hősképességet is ide lehet számolni.
Board jelenlét (Board Presence): Ezt általában az egyik félre értik. Gyakorlatilag arról van szó, hogy milyen erőforrások (kijátszott kártyák) vannak a mi oldalunkon. Egy gyors számítás után el lehet dönteni, hogy nekünk vagy az ellenfelünknek jobb-e a helyzete.
Board kontrol (Board Control): Ez már egy stratégiai kifejezés. Arról szól, hogy a lenn lévő lényekkel folyamatosan az előnyös cseréket keressük, hogy megőrizhessük az előnyünket. Vannak olyan deckek, amikben ez a legfontosabb, –de vannak olyanok is, ahol ez másodlagos, hiszen nem a lenn lévő lényekből nyer az ember, hanem a kézből kijátszott lapokkal.
Board leszedés (Board Wipe): Egy olyan effekt, ami lekap mindent a játéktérről. A legtöbb esetben ezek a hatások a felrakott fegyvereket nem érintik. Egyébként megkülönböztetünk szimmetrikus és asszimetrikus leszedéseket; az első esetben minden lekerül, a második esetben viszont csak az ellenfél veszíti el a lényeit.
Lapelőny (Card Advantage): A legszorosabb értelemben akinek több a kártyája, annak van meg ezen előny. Ide számít az is, ha egy lap újabb lapokat generál, lásd laphúzás, Discover mechanika stb. Ebben az esetben a kártyák minősége, mana értéke nem számít.
Hatékonyság (Efficiency): Egy tökéletes meccsen, mindig úgy jönnek a kártyák, hogy minden manát elköltünk. Ez azt jelenti, hogy a rendelkező álló erőforrásokat maximálisan kihasználjuk, minden egyes körben. Persze fontos figyelembe venni a Board jelenlétet, hiszen csak a tökéletes hatékonyság miatt nem pakolunk ki valamit, ami negatív cserét eredményez.
Leszedés (Hard Removal): Egy olyan kártya hatás vagy egyéb effekt, ami egyből lekap egy lényt, minden feltétel nélkül, ilyen lehet például egy Naturalize.
Feltételes leszedés (Soft Removal): Ismét egy hatás vagy effekt, ami leszed egy lényt, de ebben a leszedésnek van valamilyen feltétele. Erre jó példa az Execute, ahol a leszedni kívánt lénynek hiányoznia kell legalább egy életpontjának, azaz sebzettnek kell lennie.
Mana Görbe (Mana Curve): Egy deckben 30 kártya van, ezen kártyák manaköltsége adja meg a görbét. Az agresszív paklik görbéje a 2-3-4 manás lapok körül csúcsosodik ki, míg a lassabb archetípusok általában a skála másik végén érik el a tetőpontot. Egy másik nézet szerint a görbét egy-egy kártyára is le lehet bontani. Ezek szerin egy kártya mana görbéje akkor tökéletes, ha az összesített stajai plusz egy egyenlő vagy több a mana költség duplájával. Erre jó példa egy sima 2/3 vagy 3/2-es, 2 manába kerülő lény, aminek nincs semmilyen képessége.
Tempó: Olyan manőver, amivel az ellenfelet fenyegetjük. Legyen szó arról, hogy előkészítünk egy előnyös cserét, hogy rákényszerítjük az ellenfelet, hogy több erőforrást vessen be azért, hogy megoldjon egy helyzetet, mint mi költöttünk arra, hogy létrehozzuk a helyzetet.
Érték (Value): Vannak olyan lapok, amik erőforrást termelnek nekünk és hosszú távon előnyhöz juttatnak minket. Legyen szó arról, hogy lapot húzunk, hogy lapot generálunk, vagy akár előidézünk egy pozitív hatást. Teszem azt, ha egy Flamestrike leszed az ellenfél oldaláról hét közepesen erős lényt, akkor az vélhetően egy olyan lépés lesz, ami értéket termel nekünk, mivel mi egy kártyából megoldottuk az ellenfél seregét, amit ő vélhetően több lapból épített fel.
Vanilla lény: Olyan kártyák, amiknek nincs képességük, csak stajaik. Kártyacsoportba persze tartozhatnak (Dragon, Totem, Mech stb.).