A VALORANT jött, látott és éppen a győzelem felé hajt, de tényleg annyira hasonlítana a CS:GO-ra, mint ahogy az elsőnek látszik?
Már az elején megjegyezném, hogy a következő összehasonlítás célja nem az, hogy mélyrehatóan elemezzük bármelyik játékot és a profik eddig mutatott képességeit, az alapelveket és az egyes mechanikákat szeretnénk összehasonlítani.
Az alapok
A Riot Games első FPS játékáról van szó, ami rögtön az egyik legnagyobb fába vágta a fejszéjét. Akarva, akaratlanul is a CS:GO-t célozza meg a VALORANT, rengeteg dolgot átemeltek a Valve játékából, hogy aztán a saját kedvük szerint formálják azt.
Itt is egy 5v5 játékmódról beszélünk, ahol van egy védekező és egy támadó csapat. Utóbbinak célja, hogy vagy likvidálja az ellenséges játékosokat vagy még időben élesítse a bombát, ami itt a Spike nevet kapta. A "CT-k" vagyis a védekezők, ahogy a CS:GO-ban, úgy itt is ennek a Spikenak a hatástalanításáért harcolnak, feltéve ha a támadóknak sikerül azt élesíteni. Nagyon hasonló a két játék pályafelépítése is, bár a VALORANTban mintha nagyobb helyszínek lennének és a forgásra, a két lerakó közötti átrotálásra is több lehetőség van.
Minden a bomba vagy a Spike felrobbanásáról
Nagyon hasonlóan viselkedik a két játék robbanó szerkezete is. Ahogy a CS:GO-ban, úgy a Riot lövöldéjében is egy játékos cipeli a Spike-ot, de bármikor eldobhatja azt, átadhatja társának. Ugyanúgy csak a lerakók megjelölt területeire rakhatjuk a bombát, ám az élesítés kicsit több ideig tart, mint CS:GO-ban. Kerek 4 másodperc kell ahhoz, hogy a Spike elkezdjen csipogni, ami egyébként 45 másodpercig tart, tehát 5 másodperccel hosszabb időt vesz igénybe a Spike felrobbanása, mint a CS:GO C4-es bombájáé.
Ennek megfelelően a hatástalanítás is hosszabb kicsit, hét másodperce van szükségünk ha fel akarjuk szedni a bombát. Ehhez egyetlen egy módszer létezik, nincs semmiféle defuse kit a játékban, ami felgyorsíthatná a folyamatot. Ahhoz is hozzá kell szoknunk, hogy a VALORANTban picit nagyobb körben, de sokkal többet sebez a robbanás. Míg a CS:GO bombája 500-as (Nuke-on és Vertigon 400-as) sebzéssel bír, addig a Spike akár több, mint 1000 HP-t is lerobbanthat rólunk, attól függően, hogy milyen közel vagyunk a robbanás magjához.
A játék mögött megbúvó gazdasági rendszer
A játékmenet alapját most is a fegyverek képezik, amiket megint csak, ahogy a CS-ben, úgy itt is pénzből vásárolhatunk. Minden fegyvernek, képességnek és a páncélnak is fix összege van. Rendkívül fontos, hogy a csapat egésze jól menedzselje a pénzét, így a VALORANTban is játszhatunk eco kört, pénzkiegyenlítő vásárlást. De hogyan és miből gyűlik a pénz?
(forrás: dailyesports.gg)
Minden frag után 200 credit üti a markunkat, függetlenül attól, hogy milyen fegyverrel voltunk eredményesek a körben. Nyertes körért 3000 creditet kap a győztes csapat, míg a loss bonus 1900-ról indul és 2900 a maximum. Elsőre talán furcsának tűnhet, hogy ugyanannyi pénzt kapunk egy smg és egy sniper killért is, ahogy az is, hogy ennyire magas a kezdő loss bonus. Pár óra játék után nem igazán találkoztam még olyan helyzettel, amikor nagyon belekényszerültünk volna a spórolós körbe, a minimum, a kevó és az smg vásárlás mindig belefért.
A fegyverek
Ebben a játékban is pisztolyok, SMG-k, AR-ek, mesterlövész puskák és LMG-k közül választhatunk. A CS:GO-val ellentétben a VALORANTban nem valódi fegyverek virtuális másával lövöldözhetünk, hanem a Riot fejlesztőinek fantázia karabélyaival. Vannak viszont azonnal szembe tűnő hasonlóságok. A két sniper egyértelműen a Scout és az AWP, viselkedésük is hasonló, ahogy a sebzésük is. A pisztolyok között ott van a Frenzy, ami gyakorlatilag a CS:GO CZ-je, a Sheriff nagyon hasonlóan működik az éppen most nerfelt Deagle-höz, míg a Vandal nevű AR leginkább az AK-ra hajaz.
Minden fegyvernek fix spray patternje van, vagyis kellő kitartással és gyakorlással ezeknek a fegyvereknek is mesteri szintre emelhetjük a használatát. Amit külön kiemelnék a VALORANT felhozatalából, az a Guardian, ami gyakorlatilag egy DMR, sniper scope nélkül. Ez mindenképpen újdonságot jelent például a CS:GO-hoz képest és az eddigiek alapján rendkívül hasznos fegyver tud lenni a szervereken. Az egymás melletti összehasonlítást és a fegyverek szórását a lenti videó is remekül szemlélteti.
Képességek = Gránátok?
Ahogy már említettem bár sok hasonlóságot mutat a VALORANT és a CS:GO, van egy nagyon fontos része a játéknak, amiben különbözik. Ez pedig a karakterek és azok képességeik. A Riot játékában különböző, nevesített karakterekkel játszunk. Mindannyian használhatják a játékban található összes fegyvert, de mellette mindegyiknek vannak saját, egyedi képességeik is. Ezek között vannak amik sebeznek, vannak amik nem.
Szerencsére a Riot megtalálta az egyensúlyt, ami még nem teszi 100%-osan hero shooteré a játékot. Sőt, vannak képességek, amik gyakorlatilag megfeleltethetőek a CS:GO gránátjainak. Phoenix Hot Hands képessége például egy sima molotov, míg Jett és a Cloudburst a VALORANT füstgránátja. Ezeken túl a karaktereknek természetesen vannak egyedi, látványos és rendkívül hasznos képességeik is.
Ahogy minden ügynöknek van egy ultija is, amit kvázi fel kell töltenünk a meccs alatt. Ulti pontokat kapunk a killek után a pályán elszórt, felszedhető Orbok után is. Érdemes az ultikat nagyon kiismerni, megtanulni mit is csinálnak, hogy a lehető legjobb helyzetben tudjuk aktiválni, hogy a lehető legnagyobb segítséget adjuk társainknak vagy saját magunknak.
Csalók és jövő
Hogy az anti-cheat mennyire bírja majd a strapát az csak idővel derülhet ki, az viszont biztos, hogy a Riot egy nagyon játékbarát nézőpontot képvisel, ha a csalókról van szó. Jelenleg bármelyik VALORANT meccset felfüggesztik, ha bebizonyosodik, hogy csaló van a játékban. Ez azt jelenti, hogy annak a meccsnek nincs győztese és vesztese sem. Ha ezt megvalósítják akár visszamenőleg is, tehát ha utólag derül ki valakiről, hogy csalt, és úgy érvényteleníti a rendszer a meccset, akkor az ranked módban rendkívül jól jöhet minden tisztán játszó játékosnak, hiszen így nem veszítjük majd el a rangunkat a csalók miatt. Ehhez viszont helyenként elég drasztikus működéssel létezik a Vanguard, egyes játékosok aggódnak is miatta.
Egyelőre nehéz lenne megjósolni, hogy a VALORANT lesz-e a jövő nagy e-sport címe. Kompetitív FPS játékként nagyon élvezetes az biztos, ahogy az is, hogy a kategória koronázatlan királyától sok mindent átvett, ezek még inkább segíthetik majd a Riot lövöldéjének térnyerését.
A jövőt illetően viszont a Valvenak is lesz még egy-két szava. Idén nagyobb pénzdíjazású Majort rendeznek, aminek a Minor versenyei máris megújultak. A Shattered Web nagy siker volt, kétlem, hogy a Valve ismét éveket hagyna ki a következő operationig. Az pedig már csak hab a tortán, hogy minden jel szerint még idén érkezik a Source 2-es grafikusmotor, ami szintén újabb löketet adhat a CS:GO-nak.
OSZD MEG VELÜNK VÉLEMÉNYEDET KOMMENTBEN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON!