Így hatnak a stressz-szintedre az FPS-játékok egy kutatás szerint

Így hatnak a stressz-szintedre az FPS-játékok egy kutatás szerint

Brit tudósok négy játékot vetettek össze pulzus és stressz szempontjából, hogy kiderüljön milyen hatással vannak a játékosokra.

A University of Leeds kutatói a BetVictorral közösen készítettek egy kutatást, melynek fő kérdései a játékosokat érő stresszre fókuszáltak. A kutatás, melynek részleteit itt tekinthetitek meg, négy játékot és összesen 32 fő 20-26 év közötti játékost vizsgált, akik saját bevallásuk szerint jók vagy szakértők voltak az adott címekben.

A kiválasztott játékok FPS-címek voltak: CS:GO, CoD: Warzone, PUBG, Apex Legends. A kutatás során a meccs előtt és után is megmérték az alanyok pulzusát, ami érdekes eredményhez vezetett, ugyanis minden játék esetében magasabb lett a pulzus a meccs után, kivéve a Counter-Strike-nál. A kutatók szerint ez a játék hossza és a körök közötti ütemes, nyugodtabb váltások miatt lehet, míg a battle royale-ok esetében magasabb a kiszámíthatatlanság.

Természetesen azt is figyelték a kutatók, hogy játék közben milyen az alanyok pulzusa. Ez rámutat arra, hogy minden játék esetében előfordulnak pillanatok, amikor 100bpm fölé megy a pulzus, de az átlag ennél jellemzően alacsonyabb. Továbbá a játék előtti és utáni vérnyomás között sem volt jelentős eltérés - ez viszont összefüggésben lehet a korukkal is. A meccsek előtt ideális vérnyomása volt az alanyoknak, így jelentős csökkenésre nem lehetett számítani.

Egy STAI-teszt (State of Anxiety, vagyis szorongás-kérdőív) alapján minden játék esetében csökkent a stressz a meccs előtti állapothoz képest. Viszont egyes játékoknál ez a csökkenés nagyobb volt, mint másoknál: itt ismét a CS:GO mutatkozott a legjobbnak, bár az is hozzátartozik, hogy itt volt a legmagasabb a kiinduló érték is.

Ezek az eredmények az átlag játékos életét nem fogják megváltoztatni közvetlenül, mert olyan értelemben nincs jelentőségük, hogy most ezért más játék után kellene néznie bárkinek is. Valamint ezek a számok azért nem kirívóak olyan értelemben, hogy egészségügyi kockázat lenne a fenti címekkel játszani. De olyan adatokat sikerült kinyerni a kutatásból, mint hogy a több tapasztalat segíthet csökkenteni a kiinduló és vég stressz-szintet ezen játékokban, vagy a játék közben nagy mértékben fluktuálhat a pulzus az intenzitás és a játék hosszának a függvényében - ezek mind érdekes fejleményekhez vezethetnek a jövőben. Továbbá fontos lehet ugyanezt a kísérletet megismételni, esetleg nagyobb mintán vizsgálni a még pontosabb eredmények érdekében.

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!