26 év töretlen népszerűség – a Tomb Raider-sorozat történelme

26 év töretlen népszerűség – a Tomb Raider-sorozat történelme

Számtalan kalandot élhettünk át Lara Crofttal, cikkünkben ezeket mutatjuk be.

A közelmúltban jelentették be, hogy készül az új Tomb Raider-játék, ráadásul a nemrég megjelent Unreal Engine 5-motorral fejlesztve. A játék a 13. fő része lenne a sorozatnak, amely 1996 óta folyamatosan képes valami újat hozni a rajongók számára, ezzel pedig népszerűsége azóta sem csökkent.

Hosszú utat tett meg Lara Croft 2022-ig, de mennyire is volt hosszú ez az út? Cikkünkben összegyűjtöttük a sorozat főbb részeit, időrendi sorrendben, bemutatva ezzel magát a sorozatot is.

Tomb Raider (1996)

Lara Croft ebben az évben kezdte meg felfedezéseit, a Tomb Raider először még Sega Saturn, PlayStation, illetve MS-DOS platformokra jelent meg. A játékot az Indiana Jones, illetve az egyiptomi sírok ihlették, a játékosokat pedig lenyűgözte az a 3D-s látványvilág, akrobatikus harcok, illetve a logikai feladványok, melyeket a Tomb Raider magával hozott.

Tomb Raider II (1997)

Az első rész sikere után – amelyből 7 millió példányt adtak el szerte a világon – mindössze egy évet kellett várnunk a folytatásra. A PlayStation- és Windows-platformokra érkező Tomb Raider II ott folytatta, ahol az előd abbahagyta, azt kibővítve pedig további akciókra invitálta a játékost.

Tomb Raider III (1998)

A sorozat harmadik részére ismét nem kellett sokat várni, újabb 1 évvel követte a másodikat a Tomb Raider III, amely Lara Croft útját a világ többi pontjára is elvezette. A technika fejlődésével a játék is szebb világot tudott tárni a játékosok elé, a rajongótábor pedig ezzel a résszel is csak tovább növekedett.

Tomb Raider: The Last Revelation (1999)

A negyedik részben Lara Croftnak ezúttal az egyiptomi istennel, Széth-tel kellett szembeszállnia, így ismét visszatértünk az afrikai országba. A játék ugyan így is szép számokat produkált, ötmilliós eladási számaival nem sikerült megugrania az előző három rész által magasra tett lécet.

Tomb Raider Chronicles (2000)

Ha a fejlesztő Core Design-on múlt volna, ez a játék sose készült volna el, a kiadó Eidos (a mai Square Enix) azonban még egy részt rendelt be a sorozatból. Ebből született meg végül a Tomb Raider Chronicles, amelyben Laráról úgy tudjuk, hogy meghalt, a múltbéli kalandjait pedig a búcsúztatásán részt vevők visszaemlékezésein keresztül élhetjük át újból.

Tomb Raider: The Angel of Darkness (2003)

Amíg a Core Design a Tomb Raider Chronicles-ön dolgozott, egy másik fejlesztőgárda is egy újabb Tomb Raider-játék elkészítésébe vágott bele. Az Angel of Darkness csak PlayStation 5-re jelent meg, a munkálatok azonban nehézkesen haladtak, és végül csalódást is okozott a játékosok körében. Az Angel of Darkness a 2001-ben elkészült Lara Croft: Tomb Raider című filmből merítette az ihletet, amely ugyan sikeresnek bizonyult, de a 2003-ban megjelent játék mind a kritikusok, mind a rajongók által negatív visszajelzésekben részesült.

Tomb Raider: Legend (2006)

Ismét 3 évet ugrunk az időben, a fejlesztéssel pedig a Crystal Dynamics lett megbízva. A Legend az eredeti játék felújított változatát hozta el nekünk, megjelenésével pedig a rendkívülien nagy sikerre szert tevő trilógia első részét köszönthettük.

Tomb Raider: Anniversary (2007)

A Legend után vagyunk egy évvel, 2007-ben jelent meg az Anniversary, amely az eredeti, 1996-os Tomb Raider teljes újradolgozása. A Legend számait azonban nem tudta hozni, azonban így is 1,3 millió példány talált belőle gazdára.

Tomb Raider: Underworld (2008)

Az Underworld 2008-ban egyszerre jelent meg PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra is, ez a játék pedig egy teljesen új motort használt. Ennek eredményeképpen sokkal lenyűgözőbb látványvilágot tárt a szemünk elé, Lara Croft mozgását pedig Heidi Moneymaker olimpián is szereplő atléta alapján modellezték le. 2009-ig a játékból 2,6 millió példányt tudtak eladni.

Tomb Raider (2013)

A Crystal Dynamics kezdte meg az újabb Tomb Raider-játék fejlesztését, nem sokkal az Underworld után. A 2013-as Tomb Raider egy újabb átdolgozása az eredeti játéknak, Lara Croft történetét azonban némileg átírták az 1996-os címhez képest. Több, mint 11 millió példány talált gazdára ebből a részből, ezzel mai napig az egyik legsikeresebb Tomb Raider-rész.

Rise of the Tomb Raider (2015)

A 2013-as Tomb Raider újraírta a képletet, hogy különböző szerep-, illetve túlélőjátékokból is ihletet tudjon meríteni. A Rise of the Tomb Raider ezt folytatta tovább, amelyben már képességekkel is felruházhattuk Lara Croftot, valamint már craftolni is tudtunk. A történet szerint Lara Croft egy szibériai katonai szervezet ellen harcolt, ebben kellett segítségére lennünk.

Shadow of the Tomb Raider (2018)

A Shadow of the Tomb Raider-en már nem a Crystal Dynamics dolgozott, a vezető fejlesztő az Eidos Montréal-i stúdiója lett. A játék lezárta a 2013-ban kezdődött trilógiát, Lara Croftot pedig egy dél-amerikai környezetbe invitálta. A Shadow of the Tomb Raider a mai napig megjelent utolsó rész, valamint több, mint 4 millió példányban kelt el. 2021-ben a Netflix jelentette be, hogy készül egy animációs sorozat, amely ott folytatná a történetet, ahol a Shadow abbahagyta.

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!



Te kedveled a Tomb Raider-sorozatot?

Közvetítések