5 játék, amikor a fejlesztőgárda nem sajnálta a költségekre a pénzt

5 játék, amikor a fejlesztőgárda nem sajnálta a költségekre a pénzt

Jó munkához bizony nem csak idő kell, de olykor pénz is. Cikkünkben összegyűjtöttünk 5 olyan játékot, ahol a fejlesztőgárda bizony nem a munka költségein spórolt.

Sokszor olvashattuk már – főleg az utóbbi időben –, hogy egy videojáték több évnyi fejlesztésen esett át, mire végül a kész terméket valamely áruházban be tudjuk végül szerezni, és magunk is kipróbálni a készítők hosszú fáradozásai által elkészült munkát. A hosszú munka során pedig a költségek bizony el tudnak szállni, főleg ha maga a projekt is van annyira nagy, hogy ezt igényli – már az alkalmazottak fizetése is beleszámolódik ebbe a nagy egyenletbe, de ennél jóval több minden állhat a „kiadás" oszlopon a költségvetésben. Ennyire mélyen nem is ásnánk bele magunkat a témába, helyette csak az összköltségeket néztük meg, és az inflációt is figyelembe véve alakult ki az az 5-ös toplista, amelyben a legnagyobb költségvetésű játékokat gyűjtöttük össze.

5. Halo 2

  • Platformok: Xbox, PC
  • Megjelenés éve: 2004
  • Fejlesztési költség (2020-as árfolyamon): 219 millió dollár

2004-ben készült el a Bungie népszerű sorozatának, a Halonak a második része, mely először 2004-ben Xboxon vált elérhetővé, ezt követte 2007-ben a PC-s megjelenés. Maguk a fejlesztők is nagy elvárással voltak maguk felé az első rész sikerei után, nagy újítások helyett így inkább annak csiszolása történt meg. Az elvárásokat viszont sikerült megugrani, a Halo 2 az Xbox Live legnépszerűbb játéka volt egészen a Gears of War 2006 novemberi megjelenéséig, 2007 május 9-én pedig a játékosok száma túllépte az 5 milliót. A fejlesztők végül nemcsak a munka minőségét illetően, hanem a költségvetésben is meglátszódott: akkori értéken mérve 120 millió dollárt sem sajnáltak a játékra, ami mai árfolyamon körülbelül 219 millió dollárjába kerülne már a Bungie-nak.

4. Final Fantasy VII

  • Platformok: PS1, PS4, PC, iOS, Android, Nintendo Switch, Xbox One
  • Megjelenés éve: 1997
  • Fejlesztési költség (2020-as árfolyamon): 129-234 millió dollár

A Square Enix szerepjáték-sorozatának hetedik része, a Final Fantasy VII már ezen epizód előtt is nagy népszerűségnek örvendett, világhírét azonban ennek a játéknak köszönhette, mert ez volt az első olyan játék, amelyet Európában is kiadtak. Közel negyed évszázad alatt azonban ez a népszerűség alig kopott, olyannyira hogy a játék még egy újradolgozott verziót is kapott (amely viszont sajnos elmaradt az előzetes várakozásoktól). A költségvetést illetően pontos adataink nincsenek, azonban még a becsült 129-234 millió dolláros büdzsé is igen magasnak tekinthető.

3. Call of Duty: Modern Warfare 2

  • Platformok: PC, PS3, Xbox 360
  • Megjelenés éve: 2009
  • Fejlesztési költség (2020-as árfolyamon): 302 millió dollár

Az Infinity Ward gondozta a Call of Duty-sorozat hatodik részét, amelyre még ma is szívesen emlékeznek vissza a rajongók, valamint megjelenésekor is szép számokat produkált: csak Észak-Amerikában és az Egyesült Királyságban 4,7 millió példányt értékesítettek belőle a megjelenést követő első 24 órában, két évre rá pedig csak ezen két országban 22 milliónál is többen tudhatták magukénak a Modern Warfare 2-t. A játék a kritikusok és a játékosok részéről is pozitív fogadtatásban részesült, melyet leginkább a multiplayerének köszönhet. A projektre szánt összeg pedig mai árfolyamon elégnek bizonyult a „dobogós" helyezésre.

2. Cyberpunk 2077

  • Platformok: PC, PS4, PS5, Stadia, Xbox One, Xbox Series X|S
  • Megjelenés éve: 2020
  • Fejlesztési költség (2020-as árfolyamon): 316 millió dollár

Hajszállal előzte meg a Modern Warfare 2-t a CD Projekt RED akció-szerepjátéka, a Cyberpunk 2077, amelyről sokszor pont nem úgy olvashattunk, ahogy azt a fejlesztőgárda szerette volna. Megjelenéskor számtalan hiba keserítette meg a játékos életét, a pozitív megítélésén pedig az sem segített, hogy a CDPR több éven át dolgozott a projekten. Azóta több nagyobb javítást is kapott a játék, amely így kezdi elnyerni azt a formát, amelyet a fejlesztők eredetileg is szántak volna, a rá költött összeg viszont így sem kevés: 316 millió dollárra volt szüksége a fejlesztőknek, hogy a játék végül elkészüljön.

1. Star Citizen

  • Platformok: PC
  • Megjelenés éve: -
    • Korai hozzáférésűként elérhető.
  • Fejlesztési költség (2020-as árfolyamon): több, mint 400 millió dollár

Némileg kakukktojás is a listán a Star Citizen, amelynek fejlesztése lassan 10 éve, 2012 októberében kezdődött el, „karrierjét" pedig egy Kickstarter-kampányként kezdte el, amelynél a lelkes rajongók több, mint 2 millió dollárt dobtak össze a fejlesztőknek. A játék azóta is fejlesztési stádiumban van, alfa változatban azonban elérhető – többek között viszont ezért is került többször kritikák kereszttüzébe a játék, hogy ennyi idő után sem kapott még végleges megjelenési dátumot. Eredetileg 2014-ben dobták volna piacra, ezt a dátumot azonban folyamatosan eltolták a fejlesztők. Talán már csak azért is folytatja tovább a Cloud Imperium Games a projektet, mert ha ennyi pénzt beleöltek, nem most hagyják abba: több, mint 400 millió dollárt költöttek a projektre (pontos összeget nem tudni), ez pedig még tovább is nőhet, amíg végleges verziót nem kapunk belőle.

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!



Közvetítések