A Pongtól kezdve az Atarin és a PlayStationön át egészen napjaink gaming és e-sport világáig! Cikkünk végén látványos retró infógrafikán látható az e-sport és a gaming 50 éves fejlődése.
A ChatGPT elhozhatja az új ipari forradalmat?
Mindaz amit a ChatGPT-ről tudni érdemes: mire használható, mik a korlátai, illetve, hogy van-e bármi félnivalónk az AI eddig nem látott fejlettségi szintjétől.
Csütörtök van, ami már kispéntek, a kispéntek pedig már-már kisszombat, vagyis szinte már hétvége van. Ezen a vidám napon pedig kezdjük egy kis játékkal aktuális témánkat. Mi a közös a következőkben: Alice Cooper School's Out albumának kiadása, a Los Angeles Lakers 6. NBA bajnoki címe, A Keresztapa c. film premierje és az első LAN-on tartott virtuális sportesemény, azaz az első e-sport LAN? Hagyok időt találgatni picit.
A válasz a dátum, 1972. Mindegyik esemény 50 évvel ezelőtt történt és bár éjjel-nappal szívesen hallgatok Alice Coopert, ezen a héten az e-sport születésnapját ünnepeljük és ha hiszitek ha nem, ehhez még az űrversenynek is köze volt. A teljes sztorival itt ismerkedhettek meg. Most pedig vegyük sorrendbe azokat a játékokat, melyek vagy hosszú évek óta alakítják már az e-sport világot vagy éppen az ezerből egy szerencsés alkalmat megragadva újoncként tudtak berobbanni a legnagyobbak közé. Íme az öt legnépszerűbb, legizgalmasabb e-sport játék manapság!
CS:GO
1999-ben, pusztán egy modként, a Half-Life modjaként indult a játék, ami néhány hónapon belül óriási népszerűségre tett szert, néhány év alatt a világ egyik legnagyobb e-sportja lett, ez pedig néhány évtized után is képes volt megőrizni.
Az alapok változatlanok, de ma már nem az 1999-ben megjelent CS-t játsszák a csapatok, jelenleg a Counter-Strike: Global Offensive (röviden CS:GO) az aktuális. Az egyes pályákon két, egyenként öt fős csapat áll egymással szemben, egy védekező és egy támadó ötös. Feladatuk roppant egyszerű: a támadók vagy ellenfeleik likvidálásával nyerik meg a köröket, vagy az egyes pályák kialakított lerakóinak valamelyikét felrobbantva – míg a védekezőknek értelemszerűen ezt kell megakadályozni –, ez jóval bonyolultabb, mint amilyennek elsőre hangzik. A játékosoknak mesteri szinten kell használni a virtuális fegyvereket, melyek mind-mind eltérő tulajdonságokkal rendelkező, eltérő helyzetekben effektívek. Jobban kell ismerniük a pályákat, mint a saját tenyerüket, de ugyancsak ismerniük kell ellenfeleik taktikáit is, azokra reagálniuk kell.
Több ezer óra szükséges ahhoz, hogy valaki profi szinten tudjon játszani és még akkor is ott a játékosokkal született tehetség faktora. Hiszen nem minden a gyakorlás és az elszántság, mint bármelyik hagyományos sport képviselői között, az e-sportban is van, aki egyszerűen tehetségesebb a másiknál.
10 év alatt a CS:GO elképesztő számokat és történeteket generált. Bizonyos nemzetiségekhez, csapatokhoz köthető korszakok jöttek és mentek, sztárjátékosok hirtelen értek a csúcsra, hogy aztán hamar a mélybe zuhanjanak, de persze vannak olyan csapatok és játékosok, akik hosszú évek óta a legjobbak között van már és óriási rajongó tábort építettek maguknak, valamint folyamatos az utánpótlás is. Egyre több fiatal készül célzottan e-sport, többek között CS:GO karrierre, ami nem is csoda az eddigi 10 év számai alapján.
6396 versennyel, közel 15 ezer profi játékossal és több, mint 139 millió dollárnyi szétosztott díjazással a CS:GO korunk egyik legizgalmasabb, legnagyobb, legnépszerűbb e-sportja.