25 éves a Grand Theft Auto-sorozat

25 éves a Grand Theft Auto-sorozat

Negyed évszázad alatt rengeteg élményt gyűjthettek a játékosok a sorozat legendás epizódjaiban.

25 év. Negyed évszázad. Egészen hihetetlen. Legendás részek egész sora követte egymást töretlen sikerrel a GTA ma is tartó történelmében. Az első két rész még kritikus szemmel nem volt tökéletes, de anyagilag mindenképpen jövedelmezőre sikerült. Óriási szerencsénkre. Ugyanis a III-tól kezdve zseniálisabbnál zseniálisabb címekkel tölthettünk el végtelen mennyiségű órát. Érdekesség, hogy eredetileg nem is Grand Theft Auto (amely az Egyesült Államokban a nagy értékű autólopásra használt kifejezésből származik) volt a tervezett címe, hanem Race ’n’ ChaseAmennyiben ismerős a név, nem véletlen, mini-játékként visszaköszön a későbbi játékokban, például a GTA Online-ban is tudunk ilyen játékgépet telepíteni az Arcade-ba és az Auto Shopba, még achievement (Award) is tartozik hozzá a Diamond Casino Heist szegmensben. Illetve bármennyire is a Rockstarral kötjük össze a sorozatot, az első két részt még a DMA Design (ma Rockstar North) fejlesztette. Összesen három univerzumra bonthatjuk a szériát: 2D Universe, 3D Universe és HD Universe. Ezek külön világban is játszódnak, hiába az esetleges egyezés a helyszínben. 7 fő játék érkezett, ám rengeteg kiegészítő, hordozható konzolra érkező játék és feldolgozás jött ki az évek során. 

Az első két rész, a Grand Theft Auto és a Grand Theft Auto 2 tagja a 2D univerzumnak, ezek még felülnézetes játékok voltak. Az első Liberty Cityben, San Andreasban és Vice Cityben játszódtak, a második helyszíne Anywhere City volt. A széria valós amerikai városok módosított változatában játszódik, Liberty City utal New Yorkra, Los Santos Los Angelesre, Vice City Miamira, Las Venturas Las Vegasra, míg San Fierro San Francisco hasonmása. Muszáj megemlíteni azokat a címeket is, amelyek az évek során bővítették a franchise-ot. Ilyen az első részhez kapcsolódó Grand Theft Auto 1969 és 1961, a Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned és a Grand Theft Auto: The Ballard of Gay Tony kiegészítők. Valamint a hordozható eszközökre szánt Grand Theft Auto Advance, Liberty City Stories, Vice City Stories és Chinatown Wars.

Mivel 1997-ben még csak 1 éves voltam, sokat nem játszottam az első résszel. A játék felülnézetes kameraállását a tv-ben közvetített autós üldözések helikopterről felvett jelenetei ihlették, bár grafikailag leginkább a képregények varázsát adja vissza. Ahogy az a képen is látszik, még 2D-s volt. Párbeszédek nem nagyon jellemezték, bár hallunk reakciókat a környezetünkből, valódi beszéd nem sok van. Eléggé furcsának találom, hogy közösségi felületein a Rockstar még nem emlékezett meg erről a neves évfordulóról, de hátha a nap folyamán ez is befut.

Két évvel később érkezett meg a GTA 2, amely némileg futurisztikus beütést kapott, ennek megfelelően a város sem a megszokott helyszínek közül az egyik volt, hanem inkább azok valamiféle keveréke, Anywhere City.

A nagy áttörés a harmadik résszel érkezett meg, amely már TPS-nézetű volt. Visszatért Liberty Citybe a 3D univerzum első képviselője. Hatalmas bejárható területeket, változatos küldetéseket kaptunk, és már mindent tartalmazott, ami egy igazán jó GTA ismérve. Alvilág, erőszak, szex, remek történet, amely elindította a franchise-t azon az úton, amelyen ma is lépdel és reméljük halad még jó sokáig.

A 2002-es Vice City átmenetileg szakított a hagyományokkal és nem sorszámozott nevet kapott. Ki ne emlékezne a híres-hírhedt építkezésen játszódó helikopteres küldetésre, a Demolition Manre? Persze vannak, akik szerint nem volt olyan nehéz misszió, azért nem véletlen kerül be sok olyan listára, amelyek a videojátékipar legnehezebb küldetéseit veszi sorba. A 80-as évek Miamijában játszódó részben Tommy Vercetti szemszögéből látjuk a történéseket. Lehetőségünk van birodalmat építeni, ingatlanokat vásárolni, sőt belső terek is elérhetőek, ahol szabadon garázdálkodhatunk. Az én személyes rangsoromban a harmadik helyet foglalja el.

2004-ben ért el a sorozat a csúcsra? Valószínűleg sokak fülében ott cseng a mai napig a „Follow the damn train, CJ!” Habár azóta is fantasztikus epizódokat kaptunk, a SA mindent vitt, mind játékélményben, mind küldetéseiben, világában, történetében közel tökéletes volt. Bandaháborúk, intrikák, árulás és bosszú, mindez három városon keresztül. Valamint ebben a részben már legyőztük a leghalálosabb ellenséget mind közül: a vizet. Korábban a végünket jelentette, ha beestünk a folyóba, tengerbe, a San Andreasban azonban már lehetőségünk volt úszni. Nálam az első helyen szerepel (valószínűleg sok más rajongóval együtt), de a ranglistámon második helyezett sem marad el sokkal tőle.

A GTA IV-gyel beléptünk a HD univerzumba, ez már egy igazán grandiózus projekt volt. A költségvetése átlépte a 100 millió dollárt, amelyet azonban néhány nap alatt vissza is termelt. Színészek százai dolgoztak a projekten, egy elképesztően kiterjedt forgatókönyvvel. Ehhez persze egy új motor is dukált, hogy megfeleljen a kor követelményeinek. Több, mint 25 millió példányban adták el, óriási siker volt a Rockstar Games és a Take-Two Interactive számára. Azonban nem sokáig tartotta a rekordokat, 2013-ban ugyanis megjelent a következő rész.

A GTA V is egy látványos újítással érkezett: 3 főhőst is kaptunk, Michael De Santát, Trevor Phillipset és Franklin Clintont. A Los Santosban és Blaine Countyban játszódó rész az elmúlt 9 évben minden várakozást felülmúlt. Több, mint 170 millió példányt adtak és több milliárd dolláros bevételre tettek szert. A GTA V térképe minden eddiginél nagyobb volt, Los Santos hihetetlenül részletes városa mellett Paleto Bayben és Blaine County, hol hegyes, hol sivatagos részein garázdálkodthatunk. A történetvezetés is igen sokrétű. Belekóstolhatunk a bandaháborúkba, a filmkészítésbe, az alvilág üzleteibe és korrupt kormányhivatalnokok és ügynökök mindennapjaiba is. Közben egy sor magánéleti válsággal is megküzdenek a főszereplők, amelyek egyébként merőben eltérő személyiségűek, mégis harmonikus csapatot alkotnak. Azonban akármennyire is jó lett az offline rész, a máig tartó lendületét az Online-nak köszönheti. Egyrészt ebben is elképesztő mennyiségű pénzt lehet elkölteni mikrotranzakciókon keresztül, ha erre van igényünk, így fontos bevételi forrása a Rockstarnak. Annak érdekében pedig, hogy fenntartsa az érdeklődést, évente kétszer jön egy új DLC, amellyel rengeteg új tartalom érkezik a játékba. A legjobban várt kontentek mindig a rész alapját képező rablások, vagyis Heistek. Utoljára ilyet két éve kaptunk a Cayo Perico képében. Nálam a GTA V a második helyen van a San Andreas után, de nem sokkal, ez egy olyan rész, ami mind a mai napig enyhíteni tudja a várakozást, amelyet a következő epizód miatt érzek.

Végezetül elérkeztünk a GTA 6-hoz. Hivatalosan ugyan nincs még meg a neve, sok mindent nem tudunk a címről, ennek ellenére ez talán minden idők leginkább várt játéka. Minden esélye megvan arra, hogy megdöntse a GTA V szinte felfoghatatlan számait. Sok rejtély övezi a programot, pletykák, találgatások és elméletek millióit produkálva minden nap. Persze a szeptemberi szivárgással már néhány részlet lelepleződött, de abból azért még messzemenő következtetéseket nem vonhatunk le a végleges játékkal kapcsolatban. 

Neked melyik a kedvenc GTA-játékod?

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!



Neked melyik volt a kedvenc GTA-játékod?