Amatőr munka vagy profi átverés? - Óriási kamunak tűnik a The Day Before

Amatőr munka vagy profi átverés? - Óriási kamunak tűnik a The Day Before

Ettől még a Skull & Bones is bizalomgerjesztőbb.

2023-ban nehéz egyedi játékot alkotni és igazság szerint nem is feltétlen van rá szükség. Nem kell minden új játéknak feltalálnia a spanyolviaszt, nem is lehetséges, hogy ez mindig összejöjjön. Pont elég, ha egy program kiegészíti a már ismert és kedvelt játékelemeket vagy tökéletesre csiszolja azokat. Vékony azonban a határ a fejlesztők számára, könnyedén áteshetnek a ló túloldalára, hogy egyszerűen lopás vagy lehúzás legyen a játékukból. Ezúttal is valami hasonló van kibontakozóban, ráadásul most a Steam egyik legnépszerűbb játékáról van szó, a The Day Before-ról!

2021-ben egy valóban látványos előzetes keretein belül mutatkozott be a The Day Before, ami egy PvE és PvP elemekkel egyszerre operáló, zombis, TPS-túlélőjáték lesz, már ha lesz. Ahogy sok más, ez sem akar műfajteremtő lenni, helyette egybegyúrja a DayZ, a The Division, a Resident Evil, a Days Gone és akár a The Last of Us elemeit is. A gond csak az, hogy egyre inkább úgy tűnik, a The Day Before egy óriási átverés, nem egy valódi játék, inkább egy rossz vicc.

Az első előzetes szinte mindenkit megvett kilóra és a játék hamar a Steames kívánságlista élére került. Sokáig ez volt a platform legjobban várt játéka és még ma is a dobogón van, habár ma már csak a Hogwarts Legacy után található a listán.

2021 januárja után, hirtelen máris szeptember-október környékén találtuk magunkat, az akkori ígéretekhez képest pedig még sehol sem volt a játék, mintha a fejlesztőket is elnyelte volna a föld. Hamar kiderült, hogy 2021 második feléről 2022-re csúszott a The Day Before tervezett megjelenése, majd miután a fejlesztők 2022-ben is folytatták azt a tendenciájukat miszerint egyszerűen felszívódnak minden online felületről és nem kommunikálnak semmiről, kiderült, hogy a játék még többet csúszik és csak 2023 márciusában jelenhet meg.

Harapófogóval lehetett csak a Fntasticból kihúzni egy-két infót a játékról, de így legalább kiderült például az, hogy a játék egész baráti gépigénnyel érkezik majd (feltéve, ha ez igaz lesz és nem hazudtak a gépigényt illetően), sőt azt is elmesélték, hogy egészen egyedi módszerekkel dolgoznak a játékukon. A Fntastic ugyanis önkéntes fejlesztőkből áll. Azóta sem adtak értelmesebb választ a kérdésre, hogy ez mégis mit jelent, szóval jöjjön a meglehetősen ködös és buta válaszuk:

A fejlesztést végző csapat egy része főállású önkéntes, akik rendszeres fizetést kapnak, ez a tábor, több, mint 100 főt számlál. Emellett pedig vannak részmunkaidős önkéntesek, akik anyagi juttatást nem, de egyéb kompenzációkat - digitális javakat, részvételi okleveleket - kapnak.

A sztori itt kezd igazán érdekessé válni, ám ahhoz, hogy a következő részek teljes mértékben értelmet nyerjenek és mindenki el tudja azokat helyezni a The Day Before körüli balhéban, nem árt ha ismerjük a fejlesztők múltját.

Aprócska, mondhatni kezdő csapatról van szó, akiknek bár nem a The Day Before az első játékuk, a korábbi alkotásaikat nem igazán teszik ki a polcra. A 2015-ben alakult csapat első játéka a The Wild Eight szintén egy túlélőjáték volt, afféle izometrikus The Long Dark, ami bár nem kapott rossz értékeléseket, hamar elpártoltak tőle a játékosok, a Fntastic pedig úgy döntött, hogy a játék jogait átadják a kiadásért felelős HypeTrain Digitalnak, őket nem érdekli a továbbiakban a The Wild Eight.

Egy évvel a The Wild Eight után máris előálltak következő játékukkal, ez volt a Dead Dozen. Egy aszimmetrikus, multiplayer horrorjátékról van szó, amit egyetlen év alatt kalapáltak össze, legalábbis az Early Access verzióját. Unalmas játékmenet, tengernyi bug, játszhatatlan szerverek, leginkább ezek jellemezték a Dead Dozent, amitől aztán szintén nagyon hamar elfordultak a fejlesztők. Ez már a második játékuk volt zsinórban, amit azonnal magára hagytak, miután azt látták, hogy nem termel nekik pénzt.

Ezeket a játékokat annyira elfelejtették a Fntasticnál, hogy nincs nyomuk egyetlen közösségi felületükön, de még a Fntastic hivatalos honlapján sem. Eddigi játékaikból egyedül a még életben lévő Propnightot vállalják fel. A vegyes értékeléseket kapott bujkálós horrorjáték is lecsengőben van, sőt igazából sosem vonzott tömegeket. A mindenkori legmagasabb játékosszáma 4867, a cikk írásának pillanatában pedig 621 a 24 órás peak. Nem mondhatnánk tehát, hogy túlzottan sikeres játékaik lettek volna eddig, de majd a The Day Before!

A sztori következő fejezetéhez egy picit vissza kell nyúlnunk 2021 tavaszára, amikor a csapat végre kiadott egy egész hosszú játékmenet videót, majd eltűntek és gyakorlatilag másfél évig semmit nem hallottunk felőlük. Az a 13 perces videó is megéri a pénzét, ezen ugyanis már látható volt, hogy a bejelentő előzeteshez képest jóval kevésbé látványos a grafika, innen-onnan összelopkodott helyszínekkel és játékelemekkel, amatőr és ócska megoldásokkal (az animált torkolattűz helyett például egészen undorító az egy darab png-fájl használata) próbálják eladni játékukat.

És akkor a meglehetősen tetemes bevezető után, csapjunk is bele a közepébe: egyre inkább olyan érzésünk van, mintha a The Day Before mint teljes játék nem is létezne. Amiket láttunk azok népszerű, más sikercímekben felelhető játékelemek, amiket most látszólag próbálnak összegyúrni valami elfogadhatóvá. Időközben átálltak Unreal Engine 5-re, mégis jóval csúnyább a játék, mint volt 2021-ben és miközben egyre inkább közeledik március 1., a The Day Before jelenlegi megjelenési dátuma, még mindig nem láttunk abból semmit, hogy az egyes játékelemek pontosan miként is állnak majd össze egy egésszé és pontosan milyen is lesz a kész játék.

Vajon mikortól számít lopásnak egy játékelem vagy egy helyszín megjelenítése és felhasználása?

Erre nincs egyetemes válasz, így azt sem jelenthető ki, hogy a The Day Before lopott anyagokkal dolgozna. Érdemes azért többször és tüzetesen átfutni a videóikat, hamar felismerhetőek a rejtett turpisságok, a máshonnan ihletként szolgáló elemek újrafelhasználása, a hasonlóságok más játékokkal. A The Day Before egyik előzetesében például feltűnik egy pláza, ami sokaknak kísértetiesen hasonlít a a Marvel's Spider-Man: Miles Morales plázájához, erről több vitaindító beszélgetés is született már egyes Reddit-szobákban. Jó, persze sok pláza ugyanolyan, erre még könnyedén legyinthetünk, mégis tökéletesen beleillik abba a képbe, miszerint az eddigi előzetesek lopott ötleteket, egy-egy játékelemet mutattak, semmi valós anyagot a nagy egészről.

A fenti 13 perces videó eleje egyértelműen mintha a SnowRunner c. játékból származna, megmutatva ezzel, hogy nézzétek mi ilyet is tudunk, lehet, hogy csak egyszer lesz ilyen rész a játékban, de ilyet is tudunk.

A következő lopásnak tűnő elem a benzinkút, ahová megérkeznek a karakterek a terepjárókkal. Egy átlagos amerikai benzinkút a semmi közepén, tényleg semmi extra, egészen addig, amíg fel nem tűnik, hogy 1-2 textúra megváltoztatásával ez bizony a Life is Strange 2 benzinkútja. Még a tetőn lévő hot dogos reklám átalakításán sem gondolkoztak sokat.

Ismét egy olyan elem, amire nem lehet egyértelműen azt mondani, hogy ellopták, hiszen nem egy az egyben ugyanaz, mégis szembetűnő, hogy mennyire hasonló. Itt ismételném magamat azzal a gondolatmenettel, hogy olyan érzésünk van a videók láttán, mintha a fejlesztők más játékokban látott ötleteket, helyszíneket próbálnának meg összeollózni és összegyúrni valamivé, ami videón jól mutat és akár egy videójáték is lehetne, de nem az, csak egy látványos techdemó, ami inkább reklámként szolgál valami egészen másnak.

És itt érkeztünk meg a történet csattanójához, amikor kiderül, hogy Vader Luke apja, a The Day Before pedig egy olyan játék, ami megmutatott eddig egy-egy látványos játékelemet, az így generált hype-ot pedig teljesen másra használják a fejlesztők.

Ismeritek a Continent alkalmazást? Nem? Pedig, ha láttál The Day Before videókat, akkor láttál Continent videókat is! Két héttel ezelőtt a Fntastic egy VLOG-ot publikált YouTube-on, amiről előzetesen azt ígérték, hogy bemutatják majd a játék jelenlegi állapotát és azt is, hogy miként dolgozik az önkéntesekből álló csapat. Kapaszkodjatok meg, a kerek 5 perces videóból kemény 34 másodperc szól a játékról, a többi reklám.

Láthatjuk a Fntastic tagokat, ahogy utaznak, ebédelnek, énekelnek, dolgoznak, megköszönik az új eszközeiket a Lenovonak és csak úgy extraként minden ötödik másodpercben a képünkbe tolják a Continent appot, ami a Fntastic munkája és egy egyszerű Discord vagy Zoom klón. Egészen vicces, ahogy van, hogy csak az alkalmazás töltőképernyőjét látjuk az elvileg a The Day Before-ról szóló VLOG-ban, de az abszolút favorit mégis csak az, hogy a Continent mindenhol használható.

A videóban emberek ülnek földön, faágon, hóban, homokban, fotelban, domboldalon és persze mindannyian éppen a Continentet használják. Egészen parádés az is, hogy a Fntastic honlapján is minden a Continentről szól, a The Day Before szinte csak egy-egy képen és címben tűnik fel, meg persze egy gombon, amire rányomva a Steames kívánságlistánkra tehetjük a játékot. Már amennyiben tényleg létezik ez a játék.

Én személy szerint egyre kevésbé hiszem el, hogy a The Day Before valaha is megjelenhet majd, de egyelőre az is hihetetlen számomra, hogy a program valóban létezne és nem egymástól különálló, bizalomgerjesztő, egy-egy lopott játékelemre fókuszáló reklámról van szó, amivel vagy egyszerűen hírnevet akarnak maguknak szerezni vagy éppen a Discord-klón alkalmazásukat reklámozzák, homokban, fűben, hóban, mindenhol.

Érdemes arra is odafigyelni, hogy a The Day Before kétes létezése egyre nagyobb port kavar a közösségben, erre pedig már a fejlesztők is felfigyeltek. Hirtelen elkezdett repedni a jég a talpuk alatt, meg is érkezett a következő semmitmondó ígéret, miszerint még januárban új gameplay videót kapunk, megint bemutatva a fő játékelemeket... Én ezen a ponton már nem igazán hiszek a fejlesztőknek, ahogy a The Day Before teljes értékű létezésében sem, de cáfoljanak rám!

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!



Közvetítések