Megjelent a telepesek legújabb kalandjait bemutató The Settlers: New Allies, amelyet tüzetesen megvizsgáltam.
Elöljáróban szerezném leszögezni, hogy a valaha volt legjobb (!) videójátéknak tartom a BlueByte fejlesztőcsapatának mesterművét, a The Settlers II-t. Az 1996-ban megjelent valós idejű stratégia tökéletesítette mindazt, amit egy gamer elvárhat ettől a mára már kiüresedett műfajtól. A zseniális első részek után kisebb-nagyobb szünetekkel jelentek meg a folytatások, hogy 2010-ben minden elcsendesedjen. Az utolsó megjelent epizód, a The Settlers 7: Paths to a Kingdom meglepően jól adta vissza azt, amit a szériában kerestek a rajongók, de a piacot nem tudta letarolni. Az utolsó számozott rész óta 13 év telt el, de most itt van a The Settlers: New Allies, hogy egy teljesen új generációt szólitsanak meg, akik valamilyen szándéktól vezérelve érdeklődnek az RTS-ek iránt.
Az aggasztó előjelek
Nem volt egyszerű eljutnia a fejlesztőnek és a kiadónak addig, hogy végre mindenki elindíthassa a PC-jén a New Alliest. 2019-ben már bejelentette a Ubisoft, hogy dolgoznak a háttérben az egykoron igencsak népszerű széria feltámasztásán. A hónapok teltek, egy-két kedvcsináló anyagon kívül nem kaptak semmit azok a játékosok, akiktől azt várta a cég, hogy majd kifizetik az elég magas vételárát a programnak.
A legnagyobb problémát az jelentette, hogy az első videókat kifejezetten rosszul fogadta a közönség. A visszajelzések alapján nem ezt a játékmenetet várták egy olyan címtől, amelynek benne van a nevében, hogy The Settlers. Mélyebb gazdasági folyamatokat, jelentősen kevesebb harci elemet, elnagyolt, de mégis szerethető figurákat szerettek volna látni a rajongók. A fejlesztők ezért úgy döntöttek, hogy ideje hátralépni kettőt, majd az alapoktól elkezdhető újra az építkezés. Emiatt többször változtattak a megjelenési dátumon, hogy végül 2023. február 17-én kikerüljön Epic Games Store-ba és a Uplay saját áruházába a The Settlers: New Allies.
Amit megtartottak az előző részekből
Az alapvető nyersanyagok megszerzésének módja tulajdonképpen nem változott. Még mindig a szokásos kőfejtő-favágó-fűrészmalom trióval indul minden új pálya, majd szép fokozatosan lehet bővíteni a települést. Az építkezés, a határok mozgatása, az ércek megtalálása, valamint egyes küldetések jutalmainak mozgatása a mérnökök dolga, ők lesznek azok, akikkel a legtöbbet kell foglalkozni a játékmenet során. Ez azt jelenti, hogy bár a populációban továbbra is megmaradtak a szerepkörök, azokat összevonták egyetlen "szupertelepes" alá. A 7. részből ismerős toborzási rendszer sem változott, igaz a katonáknak most már nincs szükségük sem motiváló folyadékra (sör), sem táplálékra (hal, hús, kenyér), hogy háborúba induljanak. Frakciók tekintetében a Jorn, a Maru és az Elari áll rendelkezésre, közülük lehet kiválasztani azt, amelyik legjobban illik a játékos stílusához.
Az újítások, amelyek összességében nem sültek el jól
A legfontosabb változtatás, hogy valamiért a Ubisoft Düsseldorf főhadiszállásán üldögélő producerek, programozók és kreatív szakemberek úgy gondolták, The Settlers cím alatt háborúzásra van szükség. Az egész játékmenetet gyakorlatilag csak és kizárólag annak rendelték alá, hogy minél több katonával rendelkezzen, minél több konfrontációba keveredjen egy-egy törzs, majd jöhetnek a bármelyik Age of Empiresből ismerős hadműveletek. Az eddigi területi alapú csatározást – ami a 7. részben egyébként remekül működött – el kell felejteni, ugyanis az új részben teljesen szabadon mozognak az egységek. A háborúzáshoz a való életben elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű ellátmány. Ezt a New Alliesban el kell felejteni, ugyanis az élelmiszerek felhalmozásának szinte egyáltalán nincs értelme. Nem kell az épületek működtetéséhez, sem a katonák toborzásához.
A felhalmozott fogásokkal épületek teljesítményét lehet növelni, valamint a kutatáshoz és fejlesztéshez épített Akadémián lehet elkölteni. Utóbbi épület elengedhetetlen a falu és a sereg hatékony működtetéséhez, de egy teljes "iparágat" csak emiatt beemelni meggondolatlanságnak tűnhet.
A legnagyobb probléma
Az egész játék olyan, mint egy béta verzió. Minden szerepel benne, ami az induláshoz szükséges, de nincs valódi mélysége a folyamatoknak. Az Age of Empires mintájára próbált valamit összekalapálni a programozók csapata, de a végeredmény egyszerűen hiányosnak érződik. Az élelmiszerek felhasználásával kapcsolatos ellenérzésem már megfogalmaztam, valamint kitértem arra is, hogy a harcrendszer mennyire hangsúlyos. Ha feltételezzük, hogy utóbbira akarták kihegyezni a New Alliest, akkor újabb kérdések merülhetnek fel. A néhány egységtípushoz csatoltak pár képességet, egyébként a vad jobbklikkelésen múlik minden. Egyszerű, de nem nagyszerű az, ahogy a seregeket lehet menedzselni.
Lélektelen, túlságosan letisztult, egyszerűen nem ad annyit, mint egy AAA-kategóriás videójáték
Majdnem 30 000 forintot kérnek el azért, hogy egyáltalán az alapjáték odakerüljön a gyűjteménybe. Ezt még megfejelik azok a mikrotranzakciós elemek, amelyeknek köszönhetően egyedi skinekkel ruházható fel a mini-civilizáció. A személyre szabott külcsínnel utána lehet csatlakozni az online vagy kooperatív többjátékos mód mérkőzéseihez, amely ismét két olyan terület, amelyről süt, hogy kiaknázatlan lehetőségeket rejt. Összességében nem éri meg az árát a New Allies, ugyanis nem érződik rajta, hogy tényleg egy grandiózus projekt miatt pörögnének fel a ventilátorok a gépházban. Egy indie-csapattól manapság már ez a minimum, ami elvárható, de egy Ubisofttól ennél több kell. Ha pontszámmal kéne minősíteni a terméket, akkor 55/100-nál nem szívesen adnék többet rá. A grafika és a zene rendben van, de egy RTS-nél nem ezeknek kéne lenni a kiemelt pozitívumoknak. A teljes középszerűség jellemzi minden aspektusában a legújabb The Settlers-epizódot, ami több elhibázott döntés eredménye a fejlesztő és a kiadó részéről egyaránt.
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!