Nem csak a '80-as és a '90-es évek címeire igaz ez az állítás, hanem mindenre, ami 2010 előtt jelent meg.
Ritkán gondolunk bele, pedig nap mint nap vesznek el örökre olyan klasszikus videójátékok, amikről lehet nem is hallott a mai gamerek zöme, miközben oly sokaknak okoztak örömet annak idején. De még ennél is meglepőbb, hogy nem csak a '80-as és a '90-es évek címeire igaz ez az állítás. Ugyanis a Video Game History Foundation (VGHF) és a Software Preservation Network kutatása szerint a 2010 előtt megjelent játékok 87%-át már meg sem lehet szerezni hivatalos úton.
A kutatás szerint már csak két módja van annak, hogy 10-ből közel 9 klasszikussal játszunk ma: gyűjtőként felvásárolni a még valahol kallódó játékokat vagy kalózkodni. A kézenfekvő megoldás az lenne, ha archívumok készülhetnének, ahonnan jogtisztán beszerezhetnénk a játékokat. De ez jogilag nem lehetséges még könyvtárak számára sem, mert más digitális médiumokkal szemben a videójátékokra nem vonatkoznak az ilyesfajta engedmények.
Ezeket olvastad már?
A kutatók a következő példával próbáltak rávilágítani a helyzet abszurditására: képzeljük el, hogy mi lenne, ha a Titanicot csak egy használt VHS-kazettán nézhetnénk meg, amit annak idején mi magunk vettünk meg. De még a könytáras ötletben is problémás szerintük, hogy a Titanic VHS-ről digitalizált változatát csak a könyvtárban tekinthetnénk meg így, otthon nem – ami valjuk be, nevetséges limitáció lenne.
A tanulmány több konzol esetében vizsgálta, hogy mennyi játék érhető el még rá. Eszerint a Game Boy játékok száma az elmúlt években 11-ről 4,5 százalékra csökkent, miután a Nintendo már nem árulja őket hivatalosan. De a szintén nagyon népszerű PlayStation 2 játékainak esetében sem valami rózsás a helyzet, mert csak a 12 százalékuk elérhető ma.
A helyzet viszont talán javulhat a következő években. Vagyis hiába igyekszik az iparági szereplőket képviselő Entertainment Software Association (ESA) pénz kérdéssé tenni az archiválást. Ugyanis 2024-ben végre lesznek tárgyalások arról az USA-ban, hogy a videójátékokat is szabadon archíválhassák a könytárak. A tanulmány alapján pedig az is elképzelhető, hogy a digitális könytárakból bárki számára elérhetőek lesznek jogtisztán a még fennmaradt régi játékok.