2016-ra annyira veszteségessé vált az IO Interactive, hogy a Square Enixnek egyszerűen nem érte meg üzemeltetni a stúdiót.
A Hitman 3 nagyon betalált a játékosoknál, pedig egy ponton még az is elképzelhető volt, hogy semmi sem valósul meg belőle. 2016-ban ugyanis annyira rosszul állt a játékot fejlesztő IO Interactive szénája, hogy a Square Enix már-már ingyen is eladta volna őket, csak ne nekik kelljen állni a cehet a kudarcaikért. Persze mint azt azóta már tudjuk, az IOI megmenekült, a Hitman 3 elkészült és a stúdió jelenleg egy James Bond-játékon dolgozik. De hogyan is lett jó vége ennek a sztorinak? Nos, Hakan Abrak, a stúdió vezetője nemrég elmesélte ezt az Edge magazinnak egy interjúban, amelyet kivonatolva leközölt a PC Gamer is.
Abrakot akkoriban nevezték ki elnöknek, amikor a Square Enix fejesei kitalálták 2016-ban, hogy meg akarnak szabadulni az IOI-tól. Az elsőre meglepő fejlemény nagyon is logikus volt Abrak számára, miután megnézték a könyvelést. Kiderült, hogy tíz éven át csak egy pénznyelő volt a stúdiójuk, mert minden játékuk megbukott, a helyzet pedig egyszerűen fenntarthatatlanná vált. Ez azonban az eladást is megnehezítette, hiszen mégis ki akarna egy ennyire veszteséges céget magának?
Ezeket olvastad már?
„Néhány cég 1 dollárt ajánlott az IO megvásárlásáért a kihívások és a költségek miatt” – mondta Abrak. Más cégek olyan ajánlattal álltak elő, hogy ötödére csökkentik a stúdió létszámát és free-to-play Hitmanek gyártására fognák be a megmaradt alkalmazottakat. Abrak annyira nem örült ezen terveknek, hogy a posztjáról is hajlandó lett volna lemondani: „mindent megteszek a lehető legsimább átszervezésért, de nem hiszek benne és nem leszek a része.”
A stúdiót végül pont az mentette meg, hogy elhúzódott ez a kivásárlási folyamat. Mivel egyik fél sem volt elégedett az ajánlatokkal, az IO Interactive előtt megnyílt a lehetőség, hogy függetlenné váljanak. „Közel sem tudtunk annyit fizetni, mint egy nagy cég, de kifizettük, amit tudtunk és tettünk egy olyan ajánlatot, amiben [a Square Enix] megtarthatott egy kis részt, egyfajta lottószelvényként.” Ez pedig pont elég volt a kiadónak, ami még abba is belement, hogy az IOI megtarthassa az IP-jait a távozás után.
Persze ezzel még nem oldódott meg az IOI összes problémája, sőt, a függetlenné válással csak újabb kihívások jöttek. Például meg kellett válljanak az alkalmazottak felétől, ami ugyan borzalmasan hangzik, de még mindig jobb volt, mintha az emberek négyötödét kellett volna kirúgni. Szerencséjükre ez a kockázatvállalás bejött, mert a Hitman 3 sikeres volt és azóta megszerezték a jogokat egy James Bond-játékhoz, ami szintén ígéretesnek tűnik pénzügyileg, valamint már dolgoznak egy rejtélyes fantasy RPG-n is.