Tudósok bebizonyították, hogy egyesek több FPS-t látnak, mint az átlag

Tudósok bebizonyították, hogy egyesek több FPS-t látnak, mint az átlag

Számukra már megéri megvásárolni a nagyobb képfrissítéssel megáldott kijelzőket is.

A Trinity College Dublin által végzett és a Plos One folyóiratban közzétett értekezésben az áll, hogy bizonyos emberek másodpercenként több képet látnak, mint mások.

A tanulmányban 88, 18 és 35 év közötti jelentkezőket teszteltek a "Critical Flicker Fusion" vagy CFF küszöbértékükre vonatkozóan, egy olyan módszerrel, amivel számszerűsíthető valakinek a vizuális időbeli felbontása, vagyis az a leggyorsabb sebesség, amellyel egy személy vizuális rendszere képes megkülönböztetni a vizuális jeleket. A vizsgálat során arra törekedtek, hogy meghatározzák ezen küszöbértékek eltérését a résztvevők között, ezért a kutatók egy képernyőre erősített szemüveghez hasonló készüléket építettek, hogy megmérjék az alanyok fényvillanásokra adott reakcióit.

A felmérést követően derült ki, hogy egyesek szerint a fényforrás állandó volt, pedig másodpercenként 35-ször villogott. Voltak viszont olyanok, akik ezt érzékelték, sőt, egyeseknek még a másodpercenkénti 60-szoros villogás is feltűnt. Ez persze alapjaiban véve nem olyan nagy dolog, a videójátékos világban viszont fontos tényező lehet, mivel a felhasználók például a PS5-öt úgy is beállíthatják, hogy egy kompatibilis kijelzővel akár másodpercenként 120-szor is frissüljön.

A The Guardiannek nyilatkozva Clinton Haarlem, a dublini Trinity College doktorandusza a következőket mondta:

„Úgy gondoljuk, hogy azok az emberek, akik magasabb frekvencián látják a villódzást, alapvetően egy kicsit több vizuális információhoz férnek hozzá rövidebb időtartam alatt is, mint a spektrum alsó határán lévők.”

Ezeket olvastad már?

Nemekre lebontva, a tanulmány kevés különbséget talált a CFF-küszöbértékek között, és egyáltalán nem mondható el, hogy a férfiak jobbak lennének ezen a téren a nőknél, vagy fordítva.

„Úgy véljük, hogy az észlelési sebességek közötti különbségek olyan helyzetekben válhatnak nyilvánvalóvá, amikor gyorsan mozgó tárgyakat kell lokalizálni vagy követni, mint például a labdás sportokban, vagy amikor a vizuális jelenetek gyorsan változnak, mint például a versenyszerű játékokban.” - nyilatkozta a The Guardian című lapnak a kutatás vezetője, Kevin Mitchell professzor.

A játékmonitorok frissítési sebessége továbbra is elképesztő módon emelkedik egyébként, hiszen manapság már 540 Hz-es kijelzőket is meg lehet találni a piacon, a határ pedig valószínűleg a csillagos ég. De legalább most már tényleges bizonyíték is van arra vonatkozóan, hogy egyes emberek érzékenyebbek lehetnek a képkocka- és frissítési sebességre, ezért megérheti beruházni rájuk.

Kövess Minket!



Gamer szótár