CS2: 2025-ben minden visszatér a régi kerékvágásba?

CS2: 2025-ben minden visszatér a régi kerékvágásba?

Bár a Valve partnerligák elleni lépései visszacsalogattak több nagy rendezvényszervezőt is a Counter-Strike 2-höz, ez már lehet túl kevés, túl későn.

Tavaly nyáron derült ki, hogy a Valve 2025-től nem engedi a rendezvényszervezőknek, hogy a csapatokkal partneri viszonyt folytatva zárt vagy részben zárt ligákat üzemeltessenek. Akkor úgy kezdtük a döntést elemző cikkünket, hogy felidéztük a régi szép időket. Tudjátok, amikor kismillió LAN volt, mindegyikre lehetett közvetlenül selejtezni, ha pedig valaki jó volt, akkor egyre több és több rendezvényen szerepelt, ha pedig valaki nem, akkor szépen, lassan kikopott a köztudatból. Igaz, hogy a Counter-Strike esportban közel sem volt annyi pénz akkoriban, mint manapság. De nem is a szaúdi királyi család döntötte el, hogy hogyan nézzen ki egy teljes iparág.

Egy szó mint száz: egyszerűbb volt. Egyszerűbb volt a nézőknek, és ha szeretnénk tudomást venni róla, ha nem, a Valve-nak is. Mióta megjelentek a skinek és a Majorök matricái a CS:GO-ban, a játék egy aranytojást tojó tyúk lett. Az évek teltével pedig csak egyre igazabb lett ez az állítás. Csak amikor az esport mindenféle szereplője egyetlen masszává kezdett koncentrálódni, az érdekütközések egy kibogozhatatlan csomónak bizonyultak, és mindenki az olajpénzt kezdte kajtatni, akkor ez az egész elveszítette a varázsát.

Ezeket olvastad már?

A Counter-Strike sikerének egyik alapköve ugyanis az volt, hogy mennyire egyszerű belekezdeni a játékba, hogy tehetséggel, szorgalommal bárki a csúcsra törhet, hogy öt játékos közös erővel bármit elérhet. A Valve pedig részben azért osztott pénzt a világ legjobb játékosainak, hogy ösztönözze a legrosszabbakat is. De ha évente két Majorön kívül egyetlen tier 1-es versenyre sem juthatsz le sohasem, mert nem vagy valaki haverja, mert nincs a zsebedben pár millió dollár egy partner helyre, mert nem s1mple, ZywOo, m0NESY vagy donk kaliberű sztár vagy már 17 évesen, akkor mégis hogyan lehetne elvárni tőled azt, hogy kergesd ezt az álmot?

Az álom nagyon fontos a Valve-nak – ez az, ami végső soron figyelmet generál a játékuknak és kitömi a zsebüket. Szóval tavaly nyáron húzott egy nagyot a Valve és azt mondta, 2025-től visszatérünk a régi kerékvágásba. Az mindenképpen egy bíztató jel a tervvel kapcsolatban, hogy az ESL és a BLAST mellé végre befér a PGL és a StarLadder is, mint állandó tier 1-es rendezvényszervező. Nagy aggodalmunk volt ugyanis, hogy egész egyszerűen meg sem próbál más a piacra lépni, mert annyira kifordult önmagából. És bár sokan félnek miatta, szintén remek hír szerintem, hogy az események között lehet ütközés is a naptárban. Mert partnerligák nélkül elvileg limitált lesz a meghívásos helyek száma ezeken a tornákon, vagyis nem ugyanazt a 12-16 csapatot fogjuk nézni az összes versenyen egyfolytában, hanem sokan a nyílt selejtezőkről fognak bejutni majd. Az álom látszólag újra él 2025-től.

A 2025-ös versenynaptár tier 1 eseményei – Forrás: Dust2.us

De ha az álom még mindig él, miért nem táncolunk még örömünkben? Nos, a papíron zseniális ötletet fanyarúvá teszi az ipar általános állapota, és ha ez sem lenne elég, még mindig kérdéses, hogy melyik irányba döntik el a Counter-Strike ökoszisztémájának rendkívül instabil mérlegét a Valve 2025-től kiszabott feltételei? Békésen kinyitják az eddig bezárt kapukat? Vagy berúgják az ajtót és mindenki pánikolva próbál elszaladni azzal, ami a keze ügyében van? Most, hogy a Valve felöltözött „apunak” és szétosztotta a játékszereket a gyerekek között, van minek örülni bőségesen. De ez a versenyhelyzet egy maraton lesz, nem sprint. Vagy valószínűleg jobb hasonlat lenne autóversenynek hívni, mert ezt nem vízzel és testedzéssel fogják megnyerni, hanem olajjal.

Az ESL FACEIT Csoport Szaúd-Arábia tulajdonában van. Az ESL által fehércímke alatt rendezett Esports World Cupon keresztül továbbra is létezik egy esportokon átívelő partneri ligarendszer, egy alapítvány, ami összefog 30 globális szervezetet – ez szintén szaúdi kézivezérlés alatt van. Ha most azt gondoljuk, hogy ezek nem fegyvertények a többi rendezvényszervező ellen bármely játékban, naívak vagyunk. Egy nagyon törékeny rendszer alakult ki, mert a Valve 2025-ös terve túl későn jött és lehet túl kevés is. Ráadásul ez nem veszi számításba azt sem, hogy egy rakás másik játék is a szaúdiak kezében összpontosul már.

Idén sok helyről lehetett hallani olyan pletykákat, hogy a Major selejtezőit kukázná a Valve, és ezek helyett a tavaly elkaszált Dota Pro Circuithöz hasonló megoldást vezetnének be. Vagyis a fentebb látható rendezvényeken kellene pontokat gyűjteni a Majorön történő indulási jog megszerzéséhez. Ez viszont egyelőre inkább pletyka, mint valóság, tehát nem lehet mindent feltenni még rá. Ráadásul az ötlet működéséhez az sem ártana, ha a legnagyobb szervezetek a jövőben nem lennének olyan szoros kötelékben a szaúdiakkal, mint most. Amíg ők ösztöndíjakat fogadnak el Szaúd-Arábiától azért, hogy játékosokat igazoljanak mindenféle játékokban, addig bizony nem lesz mindig a Valve kezében a kormány. Az fog dönteni, hogy melyik pénzes zsák a nagyobb. És ahogyan a DPC-nél is láthattuk már, a szaúdi nem csak nagyobb, hanem mindig készen áll kinyílni is. Nem véletlen, hogy amint visszább esett tavaly a The International kiadói-fejlesztői támogatása, hirtelen a profi Dota legfontosabb versenykörét az ESL üzemelteti, és az idei év nagy szezonfináléja pont Rijádban lesz.

2025-től tehát nagy valószínűséggel ugyanolyan fontos lesz a Counter-Strike versenykör számára Szaúd-Arábia befolyása, mint eddig volt. A különbség legfeljebb az lesz az eddigi status quohoz képest, hogy ideig-óráig valamivel könnyebben érvényesülhetnek azok, akik jelenleg kimaradnak ezekből az üzletekből. De később majd láthatjuk érvényesülni a sportok egyik alapvetését, miszerint a tehetség a pénz felé vándorol. És miután a pénz látszólag az ESWC-alapítványnál és tagjainál lesz, nyugodtan tippelhet bárki, hogy ki nevet a végén, hogy hány szervezet, csapat lesz majd, ami tényleg képes lesz versenyezni a nagyokkal.

Borítókép: PGL/Stephanie „Vexanie” Lindgren

Kövess Minket!



Gamer szótár