Ártalmas a kockulás? Nem minden kutató ért ezzel egyet

Ártalmas a kockulás? Nem minden kutató ért ezzel egyet

Egy friss kutatás szerint a stresszoldás mellett az önkifejezésben is segíthetnek a videójátékok.

A videójátékokat gyakran állítja be a média úgy, mint valami borzalmas időtöltést, ami másra sem jó, mint hogy gyilkosokat és zombikat neveljen. Félreéértés ne essék, előfordul ilyen is. De azért nem nehéz belátni, hogy ezek az elszigetelt esetek inkább a kivételei, mintsem a szabályszerű következményei a kockulásnak. Számos kutatás ugyanis éppen azt bizonyítja, hogy mennyire hasznos tud lenni ez a hobbi, így például a Fandom friss felmérése is, a 2024-es Inside Gaming Report.

Ebből többek között kiderül, hogy a játékosok több mint fele (54 százaléka) a stresszoldás és a kikapcsolódás érdekében ül le játszani, de majdnem ugyanennyien (46 százalék) tartották fontosnak kiemelni az önkifejezést, az alkotást és a képzelet szárnyalását is az okoknál. Utóbbi főleg annak fényében lehet meglepő eredmény, hogy ezzel lekörözte még az achievementeket, rangokat (40 százalék) és a társas kapcsolatokat (39 százalék) is. A kutatók hozzátették, nem volt ez mindig így, az önkifejezésről szóló pont ugyanis a tavalyi felmérésükhöz képest idénre 10 százalékkal volt népszerűbb a válaszadók körében.

Ezeket olvastad már?

De hogyan is fest az önkifejezés, ha már ennyire fontos a játékosoknak? Nos, sokaknál ez már kimerül a karakterkészítőnél (76 százalék), de a gamertagek, azaz felhasználónevek (48 százalék) és a kommunikáció (35 százalék) szintén szignifikáns elemei ennek. Ezekhez szorosan kapcsolódik még, hogy a válaszadók négyötöde szerint a videójátékos és a valós személyiségük eltérő, sokuk szerint pedig könnyebb is azonosulniuk a karakterükkel (64 százalék). Tehát amikor önkifejezésről, kreativitásról beszélnek, valószínűleg sokak számára ez társulhat azzal az élménnyel, hogy új, nekik tetsző identitást, ezzel együtt viselkedési formákat választhatnak a céljaik elérése érdekében. Ez pedig elősegítheti az eszképizmus élményét is, amiről valószínűleg kevesen mondanák azt, hogy rossz dolog.

Ezért sem meglepő, hogy elsősorban olyan játékokat emeltek ki, amelyek ennek teret adnak: a Roblox, a Minecraft, a Genshin Impact, a GTA, a Fortnite, a The Sims és a Stardew Valley voltak a legnépszerűbbek a válaszadók körében. Bár ezek között vannak jelentős különbségek abban, hogyan is fejezheti ki magát bennük valaki, a karakterkészítőtől kezdve a játékosok közötti kommunikációg valamelyik vagy akár mindegyik előkerül ezekben, sőt, központi elem. Viszont azt is érdemes megjegyezni, hogy ezek egyébként is roppant népszerű játékok, tehát megbújik a felszín alatt még egy tyúk vagy tojás probléma is, ha picit jobban belegondolunk.

Kövess Minket!



Gamer szótár