Szó szerint új korszakot hoz a franchise történetébe az Age of Mythology: Retold

Szó szerint új korszakot hoz a franchise történetébe az Age of Mythology: Retold

Fogták az eredetit és becsomagolták egy modern köntösbe, majd a lehető legjobb formában ötvözték a kettőt: működik, és baromi élvezetes!

Ültem jó néhány percet a klaviatúra felett, mert nem tudtam, hogy vajon el merjem-e mondani vagy inkább megtartsam magamnak a titkot: az én életemből kimaradt az Age of Empires sorozat. Tudom, tudom, most egyesek kihajítanák a 'kritikámat' az ablakon, mások számon kérnének, de talán meg tudom magyarázni ezt a rettenetes tettemet. Az igazság az, hogy én Command & Conqueren, Empire Earth-ön, Warhammer 40,000: Dawn Of Waron, The Settlers-eken és a Warcraft 1, 2, 3-on nőttem fel. Visszagondolva már a kilencvenes évek közepétől rabul ejtett a virtuális világ és a számítógépes játékok hada, de elképzelni sem tudom, hogy kerülte el a figyelmemet a történelem egyik legjobb valós idejű stratégiája, pontosabban szériája, az Age of Empires. Mindenesetre az Age of Mythologies: Retold alkalmával azonnal lecsaptam a lehetőségre, mert pótolni akartam ezen hiányosságomat, és bár ez nem feledteti az elmúlt évtizedeket baklövését, most már értem miért szerettek bele ebbe a szériába sokan.

Ha még mindig velem tartasz, akkor hagy szögezzem le, amit minden rajongó tud, de azért szintén nem árt felidézni. A Retold a 2002-es klasszikus RTS játék, az Age of Mythology várva várt remaster változata. A Forgotten Empires, az Age of Empires-sorozat sikeres remasterei mögött álló stúdió kapta meg ismét a feladatot, hogy hamvaiból élessze újjá ezt a régi, ámde koránt sem elfelejtett epizódot. Az igazság az, hogy 2014-ben már megpróbálkoztak egy hasonló dologgal, de az Age of Mythology Extended Edition nem biztos, hogy beváltotta a hozzáfűzött reményeket. Ez viszont annál is több, tényleg sikerült újjávarázsolni ezt a kultikus eposzt. A felturbózott játék pazar grafikával, továbbfejlesztett játékmechanikával és további érdekes és hasznos javítással gazdagodott, miközben szinte egy az egyben megkapjuk ugyanazt az alkotást, amit anno megismerhetett a világ – ugyan nem játszottam a régivel, de igyekszem jó néhány felvételt megnézni róla.

Az egyik első dolog, ami rögtön szemet szúrhatott mindenkinek, már az előzetesből is, az a patikán festő vizuális látványorgia. Gyönyörűen felújították a szoftvert nagyfelbontású textúrákkal, részletesebb környezetekkel és továbbfejlesztett animációkkal, ezáltal a csaták és mitológiai lények minden eddiginél élettel telibbek lettek. A fényhatások, különösen az isteni beavatkozások és a mitológiai események lenyűgözőek. Mindemellett a program megőrizte eredeti varázsát, mivel a művészeti stílust nem módosították túl drasztikusan, így a nosztalgikus hangulat azonnal rátörhet a régi motorosokra, csak éppen sokkal élesebb, és szemkápráztatóbb formában – bárcsak a Warcraft 3 Reforged is ebben a minőségben készült volna el.

Ejtsünk néhány szót a játékmenetről is. A rajongók által kedvelt alapvető gameplay továbbra is megmaradt – a játékosok választanak egy civilizációt (görög, egyiptomi, északi vagy atlantiszi), mindegyiknek saját, egyedi istenei, egységei és stratégiái vannak. A finomításoknak és az AI-fejlesztéseknek révén még kiegyensúlyozottabbá váltak a nemzetek, így a játék versenyképesebbnek és igazságosabbnak tűnik, még az egyjátékos módokban is.

Az új kampány bevezetése a játék egyik fénypontja, amely friss narratívát kínál, miközben megőrizte kapcsolódását a régi történethez, ráadásul új karaktereket és mitológiai lényeket is bemutat. Többjátékos fronton is jó hírrel szolgálhatok, mert a kliens jobb partnerkeresővel, nagyobb stabilitással és új játékmódokkal büszkélkedhet, amelyek az alkalmi és a versenyző játékosok számára is egyaránt izgalmas élményt nyújtanak – főleg ha többen estek egymásnak.

A hangzást illetően szintén csak szuperlatívuszokban lehet beszélni a Retoldról, mert ezen a téren is megkapjuk a régi és az új tökéletes keverékét. Gyakorlatilag az egész soundtracket felújították, így az eredeti játék epikus zenéi még az új generációhoz is eljuthatnak. A hangeffekteket frissítették, így a kardok csattanása, a mitológiai fenevadak üvöltése és az isteni erők megidézése még hatásosabbnak tűnik. A szinkronról pedig már nem is beszélve, nagyszerű munkát végeztek egytől-egyig a felkért színészek, és minden eddiginél jobban át lehet élni a képernyőn megjelenő történeteket.

Néhány fontos újdonságot azért természetesen kiemelnék, mert bizony feltűnő lesz a régi játékhoz képest:

  • Támadás

Az 'attack command', vagyis a támadásra vonatkozó parancs bekerült a játék, ezáltal sokkal könnyebben és hasznosabban lehet majd vezényelni az egységeinket és csapatainkat. Persze nem elég megnyomni ezt a gombot és várni a csodát, a taktika, a helyezkedés és a jó, pontosabban gyors döntéshozatal most is kulcsfontosságú lesz.

  • Hajózás
    • Átdolgozták cseppet a tengerészeti hadviselést, mivel már az első szinttől megkapjuk az összes hajót a kikötőben.
  • Istenek ereje
    • Most már az istenek kegyeit kell keresnünk, hogy favor (úgy nevezett szívesség pontokat kapjunk). Ezeket elkölthetjük az Istenek által felkínált erők felhasználásához. Nem csak egyszer tudjuk majd ezeket igénybe venni, mivel mindegyiknek van már egy újratöltődési ideje, így a később is nagy hasznát vehetjük, azonban nem szabad elfelejteni, hogy ezzel együtt egyre több pontba kerülnek.
  • Új korszak
    • Szó szerint, ugyanis van egy ötödik, úgynevezett Wonder Age is a játékban. Ha megépítünk egy csodát, akkor további bónuszokat kapunk. Gyorsabban termelődik a szívesség, sokkal olcsóbbak lesznek az Isten erők, a mitikus lények jócskán megerősödnek, de még egy titánkaput is építhetünk, hogy csak néhány dolgot említsünk. A csodákra árgus szemekkel érdemes figyelni, lerombolásuk esetén visszakerülünk az előző korba, és elveszítjük a bónuszokat.
  • Népesség
    • 160 helyett 220-ra nőtt a populációs limit.
  • Megújult Északiak
    • Egy cseppet átdolgozták őket, mert több lehetőséget kaptak távolsági (ranged) egységek terén, illetve egy új épületet is felhúzhatnak Great Hall néven, amely további harcosokat és hősöket rejt.

Bármennyire is élvezetes egyébként a játék, és méltó 'utódja' az eredeti alkotásnak, nem mentes a hibáktól. Egyes játékosok túl konzervatívnak találhatják a változtatásokat, és radikálisabb újításokat akarhatnak a játékmenetben vagy további civilizációkat. A felhasználói felület, bár ezt is alaposan átdolgozták, a modern RTS-címekhez képest még mindig kissé elavultnak tűnik. Ezek mellett viszont nagyobb problémát nem tudnék megemlíteni, ha ezek egyáltalán annak számítanak.

Az Age of Mythology: Retold a nosztalgia és a modernizáció diadala. Sikeresen hozza vissza az eredeti varázsát, miközben a régi rajongók és az új játékosok számára is egyaránt elérhetővé és élvezetessé teszi ezt elképesztő kalandot a mítoszok végeláthatatlan világában. Bár nem vállal sok kockázatot, jól sikerültek a fejlesztések, így az RTS- és a mitológiarajongók számára egyaránt kötelező játék.

Ha szeretted az eredetit, ez a remaster megéri az árát, ha pedig új vagy a sorozatban, mint én, az Age of Mythology: Retold tökéletes belépő egy olyan világba, ahol az istenek köztünk járnak a földön, és a legendák a szemünk előtt kelnek életre.

Az Age of Mythology: Retold szeptember 4-én jelenik meg PC-re (Steam), Xbox Series X/S-re és a Game Passbe is!

Kövess Minket!



Gamer szótár