A Star Citizent 12 éve fejleszti Chris Roberts és csapata, de eddig jóformán semmi többet nem tudnak felmutatni, mint egy irodát, ami jobban hasonlít „Willy Wonka gyárának űr változatára”, mint munkahelyre.
Star Citizen – ezt a nevet sem mostanában hallottuk utoljára. Chris Roberts még 2012-ben kezdett a Kickstarteren kalapozni az űrszimulátorához, ami ahhoz vezetett, hogy minden idők második legsikeresebb közösségi finanszírozási kampányával több mint 700 millió dollárt szedett össze a fejlesztéshez. Ez eddig mind szép és jó volt, csak 2024-et írunk, a játék meg a kanyarban sincs. Cserében az újabb és újabb célok után még több funkciót, játékmódot jelentett be Roberts és csapata, a Cloud Imperium Games. De ezek is annyira elhatalmasodtak, hogy például a sztori kampányt kivették és Squadron 42 néven önálló játék lesz belőle, már ha egyszer befejezik.
A napokban azonban újra előkerült a Star Citizen, amikor kiderült, hogy a brit munkatársakat illegálisan sok ideig dolgoztatják. Az Insider Gaming eredeti riportját követően legalább több pihenőnappal kompenzálták az érintett dolgozókat, illetve eggyel kevesebb napot kellett vállaljanak, mint tervezték. Ennek ellenére sem ez, sem a CGI pénzügyi jelentései nem vetnek jó fényt a Star Citizenre. Ezen a ponton ugyanis már nem is az a kérdés Tom Henderson szerint, hogy mikor készül el a játék, hanem az, hogy elég lesz-e a pénz a projekt folytatására vagy inkább eredménytelenül elkaszálják az egészet?
A számok alapján a 2022-es pénzügyi év végéig, azaz tavaly tavaszig mintegy 637 millió dollárt emésztett fel a CGI a Star Citizen fejlesztésére. A megelőző években már 100-130 millió jött be hozzájuk éves szinten, ami egyáltalán nem rossz. Igen ám, de a kiadások alapján legalább ennyit el is költenek évről évre a fejlesztésre: a 2022-es beszámolóig 637 milliót égettek el. Most Tom Henderson szerint 790 millió dollárnál járhat a Star Citizenhez valaha gyűjtött keret, ez azonban hasonló irammal számolva vagy nemsokára fog, vagy már el is fogyott.
Ezeket olvastad már?
Henderson a CGI munkatársaival beszélgetve úgy gondolja, hogy az elmúlt 12 hónapban folyamatosan csökkent vagy rossz volt a Star Citizen finanszírozása, ami alátámasztja ezeket az egyszerű becsléseket. Az év elején a pénzügyi problémákat kompenzálandó kb. 100-150 főt bocsátott el a CGI. Az érintettek beszámolói alapján azonban már-már komikus a helyzet, mert olyan feleslegesnek tűnő beruházásokra jut pénz, mint egy, az irodaház egyik emeletének jelentős részét kitöltő kávézó, de a fizetéseik emelésére vagy az előléptetésekre már nem kerül sor egy ideje.
A kávézó azonban csak a jéghegy csúcsa, mert például egy rakás egyedi bútort és túlméretes tárgyat vettek az évek alatt az irodába a „játékfejlesztés határainak feszegetése” jegyében. Továbbá a manchesteri iroda egyik emeletét jelen pillanatban is átépítik, hogy úgy nézzen ki, mint ha a Star Citizen világában járna az ember. Ezzel kapcsolatban az egyik alkalmazott megjegyezte, hogy úgy néz ki, mint „Willy Wonka gyárának űr változata”, és hát tudjuk, hogy az Egyesült Királyság és Willy Wonka már eddig is furcsa kapcsolatot ápoltak.
Koncepciós rajz a CGI kávézójáról – Forrás: Cloud Imperium Games
Ezek a felesleges elemek természetesen a konkrét fejlesztésben is visszaköszönnek. Néha teljes megbeszéléseket töltenek a fejlesztők azzal, hogy másodpercek alatt meghozható döntésekről órák hosszat egyeztessenek, például egy-egy tárgy pályán történő elhelyezéséről vagy hasonlóan jelentéktelen dolgokról. Egy korábbi alkalmazott szerint egész egyszerűen „nem azon van a fókusz, hogy befejezzük a játékot”, ami egy igen ijesztő mondat egy olyan program kapcsán, ami arról híres egy évtizede, hogy lehet nem fejezik be, mert akkora fába vágták a fejszéjüket. Mindezért természetesen hatalmas a felelősség Chris Robertsen, aki állítólag hat-hét alkalommal is hajlandó újraértékelni és elfogadni egy-egy alapvető funkciót, majd ezt követően a semmiből előáll, hogy kivágja azt a munkát a kukába, ha akkor hirtelen már nem tetszik neki. Mivel a fejlesztőket a menedzsment állandóan felülbírálja minden apró lépésnél, kialakult egy olyan kultúra, ahol már nem adnak visszajelzést az alkalmazottak, ezzel még tovább nehezítve a munkálatokat.
Henderson azzal zárta a riportját, hogy a CIG most is azon van, hogy még további erőforrásokat, leginkább pénzt szerezzenek a folytatáshoz. Elvileg a Squadron 42-t most már nagyon szeretné kiadni a stúdió, hogy ennek a bevételeiből finanszírozhassák a Star Citizent. De állítólag még mindig nincs kész ez sem, tehát konkrét dátum sem süthető rá. Emellett természetesen számítani lehet még több és még drágább hajók megjelenésére, mert ha eddig bevált, ezután is be fog. Azt azonban ezen a ponton még maguk a fejlesztők sem tudnák megmondani, hogy mi lesz Chris Roberts nagy álmából végül: az univerzum legnagyszerűbb játéka vagy csak egy rossz emlék a rajongók tranzakciótörténetében.
Borítókép: Cloud Imperium Games