A Helldivers 2-nél már láthattuk, hogy mekkora ellenállást képes kiváltani a játékosokból a Sony furcsa követelménye PC-n, de úgy tűnik, hogy más leckét tanultak meg az esetből a japánok.
A Sony név hallattán valószínűleg most a legtöbben a múlt héten megjelent PlayStation 5 Próra asszociálnak. Ám nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a konzolok mellett a PC-s platform is egyre fajsúlyosabb a japánok stratégiájában. Mostanra eljutottunk odáig, hogy a legtöbb PS-exkluzív játék egy-két éven belül megjelenik asztali számítógépekre is, ha pedig multis címről van szó, akkor már azon a napon élvezhetik a PC-sek is az adott programot, amikor PlayStationre kiadják. Remek kérdés, hogy ezen fejlemények mellett érdemes-e mindkét platformba fektetni vagy sem, de ezen most lendüljünk túl, mert ma nem ezzel foglalkozunk.
Ehelyett valamivel relevánsabb kérdés ma az, hogy ha úgy döntünk, hogy PC-n élvezzük a PlayStation játékait, akkor kénytelenek vagyunk együttélni a PlayStation Network nevű csodával. A Sony még az év első felében döntött úgy, hogy bevezetik a konzolos felhasználói fiókok kötelező használatát más platformokon is, így például a Steamen és az Epic Games Store-ban. Ennek az első áldozata az addig töretlen sikernek örvendő Helldivers 2 volt, ami körül akkora balhét szült a döntés, hogy végül kénytelenek voltak a japánok részlegesen kihátrálni mögülle. Nem sokkal később jelent meg egyébként a Ghost of Tsushima, ahol az online tartalmakhoz már nem adott ilyen kedvezményt a Sony, és azóta minden játékuk hasonlóan járt.
A PSN bevezetése kapcsán az alapvető probléma az volt, hogy így a világ számtalan országában abbamaradt az egykori PS-exkluzívok PC-s értékesítése, mert a Sony ezekben nincs jelen a konzollal sem. Ebből már látszik, hogy miért is zavart sokakat a döntés: sokan csak PC-n fértek hozzá olyan játékokhoz, amelyek kijátszásáról álmodni sem mertek volna, ám ez a lehetőség egyetlen tollvonással megszűnt. Mindezek után gondolhatnánk, hogy a Sony megpróbálta, a játékosoknak nem jött be, ideje visszatáncolni a szituációból. Azonban Hiroki Totoki CFO-COO (aki nemrég a PS5 Pro eladásokról is nyilatkozott – a szerk.) szerint egyáltalán nem ez a konzekvencia, sőt:
„Sokat tanultunk arról, hogy hogyan közelítsük meg a PC-s problémákat, például a PlayStation fiókok kapcsán, amelyek néha képesek ellenállást kiváltani. De a játék mint szolgáltatás címek esetében ahhoz, hogy a játék rendjét fenntartsuk, hogy mindenki biztonságosan élvezhesse azt, olyan környezetet kell alkotnunk, ami elősegíti ezt és lehetővé teszi a szabad játékot.
Azzal, hogy van néhány korlát – mert szabálynak nem nevezném őket –, hogy megkérjük a felhasználókat, hogy kövessenek valamiféle modort, hogy legyen ennek egy egyensúlya, az nagyon fontos. Folytatnunk kell a lehető legjobb megoldás keresését.”
Annyit azért érdemes leszögezni a fentiek kapcsán, hogy a PC Gamer mindezt japánról angolra fordította, majd mi angolról magyarra, tehát előfordulhat, hogy az eredeti mondandóhoz képest például a szófordulatok szintjén valami félrecsúszott, mire ezt olvassátok. Azonban így is kristálytiszta, hogy a Sonynak esze ágában sincs lemondani a PSN-nel járó kontrollról még akkor sem, ha a PC-s játékosok ki nem állhatják az egészet. Szóval a már említett játékok, valamint az azóta megjelent God of War Ragnarök és Horizon Zero Dawn Remastered után senki se várja azt, hogy a jövőre ígért Marvel's Spider-Man 2 nem a PSN-fiók követelményével érkezik majd, hiába egyszerű singleplayer móka az is.
Borítókép: Arrowhead Game Studios