S.T.A.L.K.E.R. 2-be épített ukrán kémprogram hírével riogat az orosz propaganda

S.T.A.L.K.E.R. 2-be épített ukrán kémprogram hírével riogat az orosz propaganda

Keresve sem találni a logikát a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyllal kapcsolatos rémhírekben, de pont ez a dezinformációs stratégia lényege.

A S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl is része lett az orosz-ukrán háború frontjának. Néhány héttel korábban ugyanis brutális lépésekkel fenyegette az állami apparátus egyik tagja azokat, akik orosz létükre megveszik az ukrán fejlesztésű videójátékot. Most pedig a 404 Media értesülései alapján újra elővették az oroszok ezt a programot, de úgy, hogy az egésznek se füle, se farka.

A lap arról számolt be, hogy több nemzetközi gaming újságíró is megkapott egy olyan emailt, amiben állítólag egy, a Wired nevű médium által összerakott videó szerepel. Ebben az anyagban olyan állítások hangzanak el, miszerint a S.T.A.L.K.E.R. 2-ben elrejtett az ukrán kormány egy kémkedésre alkalmas kódsort, amivel „megtalálhatnak állampolgárokat, hogy besorozzák őket” katonai szolgálatra, és hogy ez a program kikapcsolhatatlan. Ez a „csodaszer” elvileg mindenféle személyes adatot összegyűjt a játékosról, és aztán a GSC Game World se szó, se beszéd, ezeket átadja az ukrán államnak, hogy segítsen tovább szítani a háborút. A videó azzal zárul, hogy a játék bojkottálására vagy VPN használatára szólítja fel a nézőket.

Nos, talán mondanunk sem kell, hogy ezekből a vádakból semmi sem igaz. A Wired nem készített ilyen videót, pláne nem terjeszti azt rejtélyes módon és kizárólag újságírók körében. Az adatok haszna pedig nagyjából a nullával konvergálhat ebben a kontextusban, mert amire szüksége lehet az ukrán államnak (név, tartózkodási hely), azt már úgy is tudja.

Pontosan ezért mindez valójában egy dezinformációs stratégia részének tűnik, mintsem valódi fenyegetésnek. Ez az eset remekül illik a sormintába, amiben például olyan történetek is szerepelnek, mint amikor állítólag a Deutsche Welle szerint „egy ukrán művész lefűrészelte az Eiffel-tornyot.” Mondanunk sem kell, a német tévéadó sohasem állított ilyet, a toronynak pedig semmi baja. Hergelésre persze tökéletesen alkalmasak ezek a sztorik, pláne egy háború kellős közepén, amikor eleve felfokozott állapotban, derogáló stílusban kommunikál egymásról minden fél.

A 404 legjobb tippje szerint az történhetett, hogy a S.T.A.L.K.E.R. franchise az ukrán nemzeti büszkeség egyik szimbólumává vált az elmúlt közel 20 év során. Magyarán, ez az alkotás is megmutattja azt, hogy mire képes az ország, ha az ügyes lakosai összefognak és valami kreatív dolgot akarnak csinálni. Tehát a propaganda célja azzal, hogy kémkedésről, kétes sorozási eljárásokról kommunikálnak a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyllal kapcsolatban, ezt a képet igyekszik rombolni az ukrán lakosok körében. De hogy ebben vagy ezen felül mennyi, milyen haszna lehet mindenfélét összehordani egy videójátékról egy háború kellős közepén, ráadásul egy közismert (és így ellenőrizhető) médium nevét használva, az remek kérdés.

Borítókép: GSC Game World

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár


Közvetítések