Miért volt annyira nehéz futtatni a Crysist, hogy a mai napig röhögünk rajta?

Miért volt annyira nehéz futtatni a Crysist, hogy a mai napig röhögünk rajta?

A Crysis rendezője és a Crytek alapítója, Cevat Yerli közel 20 év után válaszolta meg a gamerek legégetőbb kérdését.

Valószínűleg már azok a PC-s játékosok is találkoztak azzal a furcsa kérdéssel, hogy „de fut rajta a Crysis?”, akik azt sem tudják, hogy mi fán terem ez a játék. Semmi gond, nincs mit ezen szégyelni, megértjük, hogy ha akkor még pont a csattogós lepkét tologattad ahelyett, hogy futurisztikus harci ruhákban küzdöttél volna az űrlényekkel. Mármint az igazat megvallva mi sem toltuk a Crysist 2007-ben, mert nem futott valami jól a gépünkön. Vagyis a fenti mém kérdésre bizony mi is azt feleltük volna, hogy nem, nem fut rajta.

De mégis miért maradt fenn a köztudatban ez a játék, ha mindenkinek kevés volt a gépe hozzá annak idején? Nos, mint arra a Crysis rendezője és a Crytek alapítója, Cevat Yerli nemrég egy PC Gamernek adott interjúban rávilágított, valójában az egész csak egy félreértésből indult:

„Biztosra akartam menni, hogy a Crysis nem öregedik, hogy jövőbiztos, ami azt jelentette, hogy ha három évvel [a megjelenés után] játszottad volna, akkor jobban nézett volna ki [mint eredetileg]. Egy csomó ember azonnal megpróbálta kimaxolni a Crysist. De az ultra módot vagy a nagyon magas [grafikai beállítást] nem ezért raktuk bele.”

Ezeket olvastad már?

A probléma tehát az volt, hogy a Crytek csapata ezt a jövőbiztos grafikát úgy valósította meg, hogy fogta a már akkor is bevett legmagasabb beállítások neveit (amelyek általában az aktuális csúcshardvereken mindig játszhatóak voltak), majd a konvenciókkal ellentétben olyan számítógépek teljesítményéhez lőtték be ezeket, amelyek nemhogy akkortájt, de még fél évtizeddel később is csak elvétve léteztek.

Utólag visszagondolva kissé felesleges volt a Crytek próbálkozása, mert mire a tömegek is leküzdhették a „de fut rajta a Crysis?” mémet a saját gépeikkel, addigra ugyanúgy elavult ez a játék is, mint bármi más. Mondjuk Yerli ezzel biztosan nem értene egyet, amikor az interjúban elejtett egy olyat is, hogy a Crysis „egyetlen fájában több technológia van, mint a Far Cry teljes renderelési algoritmusában.” Yerli továbbá azt is elárulta, hogy úgy gondolja, végső soron ebből a sztoriból lett egy jó vicc, ami csak erősítette a Crysis legendáját, szóval megérte:

„Ellentmondásos mém volt, egyszerre jó és rossz, de én igazából élveztem. Tavaly [Huang] Zsen-hszün egy új videókártya bejelentésekor is azt mondogatta még, hogy igen, fut rajta a Crysis.”

Borítókép: Crytek

Kövess Minket!



Gamer szótár