Hatalmas a balhé a FiveM körül, még a Rockstart is átverhették a GTA 5 multi fejlesztői

Hatalmas a balhé a FiveM körül, még a Rockstart is átverhették a GTA 5 multi fejlesztői

A Liberty City Preservation Project nevű GTA 5 mod eltűnése mögött jóval nagyobb problémák húzódhatnak, derült ki egy, a FiveM teljes múltját leleplező szövegből.

Január elején számoltunk be arról a remek hírről, miszerint egy modnak hála Liberty City-t is bejárhatják a GTA 5 játékosok. Aztán sajnos kiderült, hogy a Rockstar Games ügyvédei közel sem örültek ennek a fejleménynek annyira, mint a Grand Theft Auto IV nosztalgiára vágyó gamerek és mi. Szóval a Liberty City Preservation Project nevű mod amilyen gyorsan jött, olyan sebesen el is tűnt az internet színéről, a történet véget ért. A mod felszívódásának oka akkor egyértelműen a GTA fejlesztőire volt visszavezethető. Ezt maga a World Travel nevű modder csapat is elismerte, amikor az egyik tagjuk, nkjellman a következő információkat közölte a projekt eltávolításával kapcsolatban:

„A projektünkre irányuló váratlan figyelem miatt beszéltünk a Rockstar Gamesszel, majd úgy döntöttünk, hogy leszedjük a Liberty City Preservation Projectet. Köszönjük a projekthez kapott támogatást, és alig várjuk, hogy folytassuk a Grand Theft Auto sorozat moddolása iránti szenvedélyünket.”

Őszintén azt hittük, hogy a történetben ennyi volt. Az utóbbi időkben rengeteg ehhez hasonló csapás érte a moddereket, és nem csak a GTA, hanem más címek, például a Bloodborne kapcsán is. Vagyis a felszínen semmi jele nem volt annak, hogy itt bármilyen kivételes dolog történne. Továbbá annak is nulla esélye volt, hogy valamilyen formában visszatérjenek ezek a projektek, hiszen a FiveM-re szánt mod fejlesztéséről lemondtak az alkotói, jogilag is ellehetlenítették őket, és mióta ez a multis platform a Rockstar Games tulajdona, nem nagyon létezik alternatíva sem arra, hogy másképp terjessze a World Travel a GTA 5-ös Liberty Cityt az érdeklődök körében.

De mint kiderült, mi és a modderek is hatalmas tévedésben éltünk eddig. Ugyanis jelenleg egy olyan összetett, évekre visszanyúló botrány körvonalazódik az egész FiveM körül, ami potenciálisan a végét jelentheti a platformnak, és ebben komoly szerep adódott még a Liberty City Preservation Projectnek és egy hasonló sorsra jutott, Vice City Nextgen Edition néven ismert modnak is. Mindez pedig egy fivem.team nevű weboldallal indult, ami egy végtelenül hosszú és részletes leleplezése hiteles források bevonásával mindannak, amit a FiveM-en dolgozók az elmúlt 10 évben átéltek.

A FiveM botrány összes részletébe most nem mennénk bele, mert akkor még jövő héten is ezt a cikket kellene olvasnia mindenkinek. Az általános helyzet megértéséhez annyi is elég lesz, hogy a GTA 5 multis modjának alkotói néhány évvel ezelőtt két táborra szakadtak, miután olyanok is bekerültek a csapatba, akik munka helyett az eredeti fejlesztők kitúrásával voltak elfoglalva. A leleplező oldal szerint a 2023-as Rockstar Games felvásárlás is valójában ezt a célt szolgálta, mert az ún. Groot Gang ezt az üzletet a háttérben alkudta ki, majd ráerőltette a többiekre. Később, immáron a Rockstar részeként működve, a Cfx.re-ből tényleg kikerült mindenki (az egyik alapító már az első hetekben), aki értett a fejlesztéshez. A megmaradt Groot Gang tagok pedig jól fizető, de semmilyen felelősséggel nem járó pozíciókat kaptak a stúdiónál, érdemtelenül.

Mindebben hatalmas segítség lehetett az az Ethan Hirsch, akire a Rockstar rábízta a FiveM csapat menedzselését. Ugyanis ő állítólag ahelyett, hogy ezt a munkáját végezné tisztességesen, inkább azon volt az első naptól fogva a Groot Ganggel szövetkezve, hogy kitúrja a veteránokat a személyes érdekeit szolgálva, a csapata teljesítményéről pedig hazudozik a Rockstarnak. Hirsch felvett pozíciójához kötődhet még az az információ is, hogy ROME néven a Rockstar fejleszt valamit, ami várhatóan átveszi majd a FiveM helyét. Vagyis belül mindenki tudja, hogy onnanstól semmi szükség nem is lesz a Cfx.re gárdára vagy a FiveM-re. Minden bizonnyal ez a ROME projekt összefüggésben van azzal a közösségi tartalomgyártási platformmal, amiről ma korábban, ettől az egész ügytől függetlenül is beszámoltunk.

Ezek alapján tényleg mély szervezeti problémák vannak a FiveM-mel, és azok, akik játszanak például GTA 5 RP-t, végre átláthatják, hogy miért olyan vacak az állapota évek óta ennek a szolgáltatásnak vagy miért nem frissül olyan ütemben, mint régen. A legapróbb részletekért persze érdemes elolvasni a leleplező oldal teljes szövegét, ebben ugyanis tényleg minden apró nézeteltérés, fejlesztési probléma előkerül amellett, hogy a 2023-as GTA 5 forráskód szivárgást is a Groot Gang egyik tagjának számlájára írják a szöveg szerzői – ez önmagában zseniális sztori.

De most térjünk vissza ahhoz, amivel ezt a cikket kezdtük, vagyis a modokhoz. Mint említettük, a FiveM körüli balhénak és a Liberty City Preservation Projectnek meglepően sok köze van egymáshoz. Ugyanis a szerzők azt állítják, hogy a jogi lépések valójában nem ilyen természetűek voltak: a FiveM csapat egyes tagjai, Ethan Hirsch, valamint néhány ismeretlen – akik nem képviselői a Cfx.re-nek, a Rockstarnak vagy a Take-Two-nak –, döntöttek úgy, hogy „egy baráti beszélgetésben” kezdeményezik a mod eltávolítását a netről, tényleges DMCA pedig sohasem történt. A World Travel – mint azt korábban is írtuk – eleget tett a különleges kérésnek, teljesen megértő volt azzal kapcsolatban.

De most felmerült a lehetősége annak is, hogy valamilyen zsarolás is lehetett ebben az egészben, és hogy Hirschék pénzt akartak látni a modból vagy pénzük származott abból, hogy megszűnt. Ezt többek között arra alapozzák a szerzők, hogy egyébként léteznek a FiveM-en Liberty City szerverek, és ezek egy része kifejezetten hemzseg a lopott tartalmaktól, ám mégis büntetlenül folytathatják a működésüket, sőt Hirsch még reklámozza is őket. Csak hogy szemléltessék, mennyire furcsa mindaz, ami a Liberty City Preservation Project körül történt, a leleplező weboldalon említést tesznek a GTA Vice City Nextgen Edition modról is. Ezt ugyanis ténylegesen a Take-Two nevében kapták el azáltal, hogy először a nemzetközi közösségi média felületeiket töröltették, majd az orosz VK-n is utánuk eredtek az ügyvédek annak reményében, hogy feladják a folytatást, ami aztán meg is történt a sokadik DMCA után. Ezzel szemben a Liberty City mod esetében úgy tudni, hogy csak Zoom-beszélgetések és néhány emailváltás volt, semmi több.

Az egyes információkat egyébként a korábban már említett nkjellman is megerősítette, kibővítette, bár volt, ami még neki is újdonság volt. A World Travel új közleményében azt írja, hogy „a Rockstar egyik képviselője illedelmesen megkérte” őket, hogy vegyék le a modot, mert „a jogi csapatnak baja volt vele.” Ez a „nagyon professzionális illető”, akit nem nevezett nevén, elérte a célját. Bár még később volt két Zoom megbeszélés a Rockstar munkatársaival azzal kapcsolatban, hogy esetleg másképp folytathatnák-e a projektet, ezek, valamint a későbbi emailes megkeresések sem vezettek sehová, sőt az utóbbiakra egy idő után már nem is válaszolt a cég.

Ezt követően jött a felismerés, hogy az egyik fizetős Liberty City mod hirtelen GTA IV-es elemeket vett át egy az egyben. „Ez nagyon furcsa egybeesés, mivel ezek a modok mindig kicserélték az elemeket GTA 5-ösökre” – írja nkjellman, aki ezzel is megkereste a Rockstart, de mindhiába, mert lépések nem követték a jelentést.

„Jelenleg ezek a drága Liberty City modok (amelyek közül némelyik az 500 eurót is eléri) még mindig elérhetőek. Úgy fest, hogy az eredeti FiveM fejlesztők blogjában [értsd: a leleplező oldalon] igazakat állítanak. Nem akarok belemenni spekulációba, de nem lepne meg, ha valaki kapna egy szeletet ezekből a tortákból. A felfedett információk alapján kétségeink vannak afelől is, hogy a [Liberty City Preservation Project mod] eltávolítása valódi volt-e” – zárja közleményét nkjellman a World Travel nevében.

Összefoglalva, az egyes szereplők állításai alapján nem kizárható, hogy a FiveM-hez közelállók és talán a többi Liberty City projektet üzemeltető felek együttműködnek valamilyen kapacitásban, és hogy a saját érdekeik (és zsebük) védelme érdekében szálltak rá nem hivatalos csatornákon keresztül a World Travel modjára, amit konkurenciának láthattak. Persze ebben a magyarázatban már minden eddigi megszólaló saját spekulációja erősen jelen van, tehát elképzelhető, hogy az igazságot nem teljesen fedi mindaz, ami mostanáig kiderült vagy vannak véletlenek, amiket most összemostak egy koherensebb sztori érdekében.

Ami viszont biztos, hogy a Liberty City Preservation Project rendkívül furcsa körülmények között tűnt el, hogy a FiveM mögött már rég nem azok állnak, akik azt naggyá tették, és hogy a GTA 6-tal a láthatáron már egyre kevésbé fűződnek érdekek ahhoz, hogy ez az ökoszisztéma olyan egészséges legyen, mint négy-öt évvel ezelőtt volt. A körülmények pedig ha nem is egy ilyen és ekkora összeesküvést szültek, simán okozhatják azt, hogy már mindenki félmunkát végez, inkonzisztens a döntéseiben és / vagy épp keresi az utolsó utáni lehetőséget arra, hogy hogyan tudna a saját szakállára ténykedni.

Borítókép: Rockstar Games

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár


Közvetítések