Nem szárazföldi patkányoknak való az a vidék, ahová most egy furcsa steames statisztika vezet minket.
Két hete jelent meg a Schedule I című játék, amiben pitiáner drogdílerből a következő Pablo Escobarrá nőhetjük ki magunkat. A TVGS programja azóta szabályosan letarolta az internetet, egyszerű indie mivoltja ellenére már többen játszanak vele nap mint nap a Steamen, mint a Monster Hunter Wildsszal, a Marvel Rivalsszal vagy a GTA V-tel. Sőt konkrétan csak az olyan örökzöldek tudják lenyomni a Valve platformján ezt a címet, mint a Dota 2, a PUBG és a Counter-Strike 2, tehát egészen hihetetlen a debütáláskori érdeklődés iránta.
A szemfülesek azonban észrevehették, hogy nem csak a Schedule I után kapkodnak hetek óta a gamerek, hanem a 63 éve készült Spacewar is hirtelen 100-140 ezer játékost mozgat meg napról napra. Ez azt jelenti, hogy jelenleg a már említett GTA V-nél, a Delta Force-nál és a War Thundernél is nagyobb népszerűségnek örvend valami, amit jóformán csak egy tech demónak szántak az MIT-s tanárok, diákok 1962-ben. Aki nem ismerné, erről a játékról van szó:
A videójáték-fejlesztésben vagy kalózkodásban járatosabb olvasóink viszont már sejthetik, hogy jóval többről van itt szó, mint hogy hirtelen mindenkit elfogott a nosztalgia. A Spacewar ugyanis nem egyszerű játék, hanem a Valve hivatalos eszköze arra, hogy a Steamworks SDK működését demonstrálják. A 480-as AppID alatt futó program lényegében az alapértelmezett útvonal a fejlesztők számára ahhoz, hogy tesztelhessék a steames funkciókat a játékaikban, mint például a barátlistát vagy a meccskeresést. Ez a pofon egyszerű megoldás azonban a kalózkodás melegágya is egyben. Hiszen a Spacewaron keresztül – a technikai részletek kifejtését mellőzzük most – a feltört játékok többjátékos módjai is elérhetővé válhatnak, miközben a Steam azt hiszi, hogy egy modern, lopott cím helyett a 63 éves, ingyenes programmal játszunk.
Megszámolni is nehéz lenne, hogy az évek alatt hány videójáték multiját törték fel a Spacewarnak köszönhetően. De az utóbbi idők kiugró statisztikáit nézegetve nem tudunk elmenni amellett, hogy a Schedule I megjelenése adhatott újabb lendületet ennek a megoldásnak. Ha kellő távolságból vizsgáljuk az 1962-es játék adatait, látható, hogy szépen, lassan, de mindig is növekedő tendenciát mutatott a „játékosbázisa”. 2023-ban és 2024-ben is volt az év elején egy-egy nagyobb ugrás a Sons of the Forest és a Palworld megjelenésekor. Idén viszont kicsit tovább, a Schedule I kiadásáig, azaz 2025. március 24-ig kellett várni egy hasonló jelenségre. Ezután ugyanis a 60-80 ezres játékosszámról a Spacewar hatalmasat ugrott minden egyes napon, mígnem március 30-án már 138 416 fő indította el egyszerre ezt a retro játékot.
Tehát azt feltételezzük, hogy a Schedule I-t legalább annyian játszák Spacewar formájában a Steamen, mint egy átlagos napon az Elden Ringet, Baldur's Gate 3-at vagy a Dead by Daylightot. Annyiból viszont nem lepődünk meg a dolgon, hogy mégiscsak egy illegális drogkereskedelemről szóló játékot lopnak a népek tömegesen – bizonyára valamilyen összefüggés lehet a két téma iránt érdeklődök között.
Borítókép: TVGS