Megölte édesanyját, majd öngyilkos lett – a ChatGPT felelősségét is vizsgálják

Megölte édesanyját, majd öngyilkos lett – a ChatGPT felelősségét is vizsgálják

A gyilkosság-öngyilkosság elkövetése előtt sokat beszélgetett a chatbottal. 

Augusztus elején Connecticutban egy 56 éves férfi, Stein-Erik Soelberg megölte 83 éves édesanyját, majd önmagával is végzett. A The Wall Street Journal szerint ez lehet az első olyan eset, amikor a generatív mesterséges intelligencia befolyását egy ilyen esetben, gyilkossági és öngyilkossági ügyben mérlegelik.

A férfi korábban marketingesként dolgozott olyan tech cégeknél, mint a Netscape, a Yahoo és az EarthLink, de az újság információi szerint 2021 óta munkanélküli volt. A feleségétől 2019-ben vált el, ezt követően az édesanyjához költözött, a mentális állapota pedig egyre instabilabbá vált, amit a jelentés szerint a ChatGPT-vel folytatott beszélgetései csak tovább súlyosbítottak.

Úgy tudni, hogy a férfi Bobbynak nevezte a mesterséges intelligenciát, akinek többek közt arról a tévképzetéről is beszámolt, hogy az édesanyja pszichedelikus drogot tett az autója szellőztetőjébe. A jelentés szerint a chatbot nem cáfolta Soelberg ezen elképzelését, sőt tovább erősítette őt ebben. A férfi a cikk szerint még egy kínai étteremből származó nyugtát is megmutatott az OpenAI chatbotjának, és arra kérte, hogy elemezze azt rejtett üzenetek után kutatva. A chatbot ezután „Soelberg anyjára, volt barátnőjére, hírszerző ügynökségekre és egy ősi démoni jelre” bukkant a nyugtán. 

Ahogy azt a Gizmodo is megjegyzi, bár az úgynevezett AI pszichózis nem klinikai szakkifejezés, egyre többször bukkan fel olyan esetekkel összefüggésben, amikor a téveszmékkel teli gondolkodást a generatív mesterséges intelligencia használata csak még tovább súlyosbítja. Ennek oka, hogy a chatbotok hajlamosak lehetnek megerősíteni a felhasználót a gondolataikban, helyeselni, még akkor is, ha azok kifejezetten veszélyesek önmagukra vagy másokra nézve. 

Borítókép forrása: Depositphotos / dennizn

Kövess Minket!


#ai

Gamer szótár


Gaming - 5+1 HUAWEI termék 2026-ra, amiket bűn lenne kihagyni

Méltatlanul kevés figyelmet kapnak a HUAWEI termékek Európában, aminek nyilván köze van a kínai gyártó és a Google 2019-es válásának is, pedig ha szó nélkül elmész a HUAWEI mellett, akkor bizony sok remek eszköznek intesz búcsút.

Gaming - Ez az 5 játék fogyott a legjobban 2025-ben

A friss értékesítési adatok alapján – amely főkét az Egyesült Államokat érinti – úgy tűnik a DICE megcsinálta, és összerakták azt a videójátékot, amely mindössze néhány hét leforgása alatt év legkeresettebb címévé vált, olyan rekordot döntve, amire három éve nem volt példa.

Közvetítések