Évekkel ezelőtt keltette fel a figyelmemet a Pax Dei, amiből azt hittem, hogy az új MMO csoda lesz, de a várt siker sajnos elmaradt.
Bár a legtöbb MMO-ra egyszerűen nincs időm, azért a szívemben mindig előkelő helyet foglal majd el a zsáner. Nem tudok hónapokat és éveket áldozni egy-egy MMO-ra, de időnként azért ránézek egyre és az szinte mindig azonnal be is szippant. Legutóbbi tavaly töltöttem 2-3 hónapot a WoW-val és minden percét imádtam újfent. Sok még el nem készült MMO-t is követek, de megint csak az idő hiánya miatt sokszor kiesnek ezek a játékok a szemem ügyéből. Így járt a Pax Dei is, amivel még évekkel ezelőtt találkoztam először, amikor még csak ötleteik voltak a fejlesztőknek, de publikusan játszható programjuk még nem. Akkor egy rendkívül érdekes, izgalmas és ambiciózus projektnek tűnt a Pax Dei és igazság szerint még mindig az, de egy kicsit már megkopott a fénye.
Eredetileg egy olyan MMO-nak készült volna a játék, amiről mi, újságírók, szerettük volna azt hangoztatni, hogy ez lesz az, ami megreformálja az MMO-k piacát, hogy ez lesz a WoW-killer, a WoW 2. A Pax Dei-ben ugyanis a játékosok a királyok, ők alakítanak mindent. És ez most túlzás nélkül kijelenthető, hogy mindent!
Persze a játék alapjait a fejlesztők tették össze, de minden amit a térképen látsz, azt játékosok építették, a legkisebb falvaktól, a legnagyobb várakig és kastélyokig. A Pax Dei egy olyan világ, aminek egyes négyzetcentijét maguk a játékosok alakítják és ez rettentő izgalmas, legalábbis szerintem. Eleinte sokáig figyelmet is a játékot, aztán elfeledkeztem róla, mígnem pár napja szóltak a fejlesztők, hogy ja amúgy októberben révbe ér a projekt és megjelenik a Pax Dei 1.0. Ennek örömére picit belevettem magam a Pax Dei elmúlt hónapjaiba, azzal a reménnyel, hogy tényleg ez lehet majd a WoW 2, de sajnos csalódnom kellett.
A fejlesztés alatt a Pax Dei-ből sokkal inkább lett egy online túlélőjáték, mintsem egy klasszikus MMO. Nincs ezzel baj, sokan szeretik ezt is, de számomra nem a kraftolásra és az építkezésre kihegyezett játékmenet egy MMO legjava. Márpedig a Pax Dei-ben pont ezekre helyezték a fejlesztők a hangsúlyt. Nincs például karakterfejlődés, helyette csak az egyes fegyvernemekhez tartozó skillünk növekszik folyamatosan, de klasszikus XP gyűjtés, szintlépés, új képesség feloldása... ezekről elfeledkezhetünk. Helyette az építkezésen van a hangsúly, ami tény, hogy rendkívül sokrétű, mély és hónapokat lehet grindolni ezzel is, de ez így akkor is inkább egy túlélőjáték, mintsem MMO.
Gondold el, hogy ezeket a településeket nem a fejlesztők alkotják meg, hanem a Pax Dei játékosai közösen
A játék jó pár hónapja játszható már Early Access-ben, október 16-án pedig végre megérkezik az 1.0 is. Ebben a verzióban elvileg már minden kész lesz, minden tökéletesre csiszolva várja majd a játékosokat, ugyanakkor fontos, hogy az Early Access után teljes wipe lesz, minden törlődik a szerverekről és minden újraindul, nulláról.
Lehet persze, hogy te pont imádod a túlélőjátékokat, ha igen, akkor a Pax Dei-re mindenképp nézz rá, mert habár az MMO-k piacát valószínűleg nem fogja forradalmasítani, a túlélőjátékok között mindenképpen egyedi és rengeteg újdonságot mutat majd. A játék Steamről játszható és 29,99 euróba kerül jelenleg.