A játékipar nem haldoklik, hanem inkább kettészakad a jövőben

A játékipar nem haldoklik, hanem inkább kettészakad a jövőben

Az EA-t 55 milliárd dollárért kebelezte be a szaúdi állami befektetési alap és több magántőke-befektető. A kiadó viszont egy 20 milliárdos adósságot is cipel magával, ám a szakértők szerint nem az összeomlás, inkább a kétfelé szakadás jellemzi a játékipart.

Az Electronic Artsot rekordösszegű, 55 milliárd dolláros felvásárlással szerezte meg a szaúdi Public Investment Fund. Az üzlet azonban nem egy tündérmese, miután a kiadónak van egy 20 milliárd dollárnyi adóssága is. Ezek után akkor vajon mi lesz az EA Sports FC-vel, a Battlefielddel, a The Simsszel és persze a BioWare-rel?

Live-service a jövő

A pénzügyi szakértők szerint nincs szó arról, hogy az EA a Toys ’R’ Us sorsára jutna. Az olyan franchise-ok, mint az Apex Legends, a Battlefield vagy a FIFA/EA Sports FC évente 7,5 milliárd dollárt termelnek, ami elég ahhoz, hogy fedezzék az adósságot. A pénzügyi szakértők és elemzők többsége azonban úgy véli, hogy a közeljövőben nem lesznek nagy változtatások, és a hangsúly inkább azon lesz, hogy az EA a meglévő, szolgáltatásalapú címeivel fedezze az adósságtörlesztést.

Új IP-k vagy biztonsági játék?

Phylicia Koh, a Play Ventures befektetési cég partnere szerint a nyilvános befektetők megszűnésével az EA „elméletben nagyobb mozgásteret kaphatna új IP-k és címek fejlesztésére”. Emmanuel Rosier, a Newzoo piaci elemző igazgatója – aki korábban maga is az EA-nál dolgozott – ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy az efféle konszolidációk gyakran inkább óvatosabb portfóliókezeléshez vezetnek. A 2020-as évek játékiparát amúgy is a konszolidáció jellemzi, amelynek során a Microsoft, a Tencent, az Embracer és más cégek sorra vásárolják fel a stúdiókat. Rosier szerint ugyanakkor ez „lehetőséget adhat a kisebb, AA- és indie-fejlesztőknek, hogy kitűnjenek”. Alberstat is ezen a véleményen van: szerinte a játékpiac új korszakba lépett, ahol a legnagyobb szereplőknek óriási tőkére van szükségük a versenyhez, ezért még inkább kockázatkerülővé váltak.

BioWare a tűzvonalban

A helyzet különösen kényes a BioWare számára. Az Anthem kudarca után nehéz elképzelni, hogy a politikailag progresszív Mass Effect és Dragon Age készítői jól boldoguljanak a szaúdi PIF és Jared Kushner-féle tulajdonosi háttérrel. Nem véletlen, hogy a stúdió dolgozói is aggódnak a jövőjük miatt.

Az ipar kettészakadása

A szakértők szerint az iparág nem haldoklik, inkább kettészakad, méghozzá az alábbi két modellre:

  1. az egyik oldalon a tőkeigényes blockbusterek,
  2. a másikon a kreatív indie- és AA-stúdiók.

Ez akár jó is lehet a kisebb fejlesztőknek, hiszen így több esélyük van kitűnni, miközben a nagy kiadók egyre inkább a biztos profitra hajtanak.

Rosier szerint „a Battlefield, The Sims, Apex Legends, Mass Effect és Dragon Age jövője sokkal bizonytalanabb”, mint a sportjátékoké, amelyek továbbra is stabil bevételi forrást jelentenek. „Ezeket az IP-ket átszervezhetik, kiszervezhetik vagy partnerségeken keresztül strukturálhatják át, attól függően, hogy az új tulajdonosok hogyan értékelik a profitabilitást és a növekedési potenciált, illetve milyen portfólió-döntések születnek az üzlet lezárása után” – mondta.

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár


Közvetítések