Shawn Layden, a Sony egykori vezetője szerint az élőszolgáltatásos (live service) videójátékok legtöbbje csak egy „délibáb”, és a valódi érték sokkal inkább a jól összerakott single-player alkotásokban rejlik.
2014 és 2019 között volt Layden a Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios elnöke, és ez idő alatt olyan játékokat dobtak piacra, mint a God of War, Horizon Zero Dawn és Ghost of Tsushima. A The Ringer-nek adott interjújában elmondta, hogy az élőszolgáltatásos játékok hajszolása olyan, mint egy szirén hangja igazából:
„Olyan, mintha egy délibábot látnál a homokdűnén. Futsz utána, de sosem éred el igazán.”
A Fortnite-ot a „villám egy üvegben” klasszikus példájának nevezte, mert szerinte az egyedi sikereket nem lehet előre megtervezni. Layden ezt a műfajt nem igazán játéknak, sokkal inkább az ismétlődő akció melletti elköteleződésnek tekinti.
Sony sikerek és bukások
Layden álláspontja érthető, ha figyelembe vesszük a Sony közelmúltbeli sikereit és kudarcait. Egyes single-player játékok, mint a The Last of Us 2 és a God of War: Ragnarok, hatalmas sikernek bizonyultak, míg a Concord a videójátékos történelem egyik legnagyobb bukását produkálta, és mindössze két hét után le is állították. Januárban aztán a stúdió két live service projektet is törölt: egy nyílt világú harmadik személyű katonai shootert a Bluepoint Games fejlesztésében, és egy God of War multiplayer játékot a Bend Studios-tól. A Bungie közelgő alkotását, a Marathont viszont egyelőre továbbra is finomhangolják.
Nem minden live service játék bukás
Nem minden élőszolgáltatásos cím kudarc egyébként. Vegyük például az előbb említett Fortnite-ot, de akár a Helldivers 2-t is megemlíthetnénk, miután ezt a címet több mint 19 millió példányban értékesítették, és továbbra is népszerű. A siker egyik kulcsa, hogy az Arrowhead Game Studios már tapasztalt csapatnak számít ezen a téren.
A nagy kérdés viszont továbbra is az, hogy vajon a Sony és más AAA kiadók továbbra is az új live service játékokra fókuszálnak, vagy követik Layden tanácsát, és a single-player élményekre helyezik inkább a hangsúlyt – főleg ilyen művekkel a hátuk mögött?
Borítókép: fingerguns.net