Minden idők egyik legsikeresebb játéksorozatának, a Grand Theft Auto-nak a titkát árulta el Dan Houser, a Rockstar Games társalapítója.
Houser a Channel 4 Sunday Brunch adásában vendégeskedett, és ha már ott járt, akkor elmesélte, miért robbant akkorát a GTA III 2001-ben. A feltételezésre, miszerint a játék egyfajta "bűnözői alteregónk szimulációja", a fejlesztő csak annyit mondott:
„Részben.”
Szerinte a valódi áttörést az hozta magával, hogy a GTA elmosta a határokat:
„Előtte lövöldözős, vagy autós, vagy szimulációs játékokat készítettek. A GTA mindhármat egybegyúrta, méghozzá olyan módon, ami rendkívüli szabadságot adott a játékosoknak az elődökhöz képest.”
Ezen túlmenően, a GTA III volt az egyik első olyan cím, ami megmutatta a játékosoknak, hogy egy fiktív helyen is élhetünk egy izgalmas életet a virtuális térben – ne felejtsük el, hogy a GTA V-ben már óriási teret hódított magának az RP, vagyis a tényleges szerepjáték. Mielőtt a metaverzum szó elterjedt volna, a Rockstar már megalkotta a digitális játszóteret. A fejlesztő azt is felidézte, hogy a cég a GTA III idején anyagilag már a padlón volt, de úgy érezték a harmadik felvonással van keresnivalójuk. A siker azonban nem volt garantált. Houser szerint amíg a játék nem jelent meg (nem sokkal a tragikus 9/11 után), addig a közösséget nem igazán mozgatta meg az új alkotás. Amikor azonban kikerült a polcokra, a játékosok azonnal rárepültek erre az újszerű, határtalan élményre.
„Azt hiszem, az egész csapat úgy érezte a GTA 3-mal kapcsolatban, hogy nagy áttörést hozhat 2001-ben, bár akkoriban már nagyon kifutottunk a pénzből. Ennek ellenére mindenki úgy gondolta 'Ez elképesztő lehet. Van ebben valami igazán varázslatos'. Nyers és összetákolt volt az elején, de ahogy szép lassan összeállt, megláttuk benne a valódi innovációt és a jövőt. De amíg meg nem jelent, a cégünkön kívül senki sem volt különösebben izgatott miatta.”
És mi a helyzet ma? Dan Houser jelenleg az mesterséges intelligenciával is kísérletezik, de meggyőződése, hogy jelenleg még eléggé túlértékelt ez a technológia. Eközben a jövőre nézve abban sem biztos, hogy a GTA VI mentőövet dob a játékiparnak – főleg, hogy a Rockstar ismét eltolta a megjelenését 2026 novemberére. Új információk is napvilágot láttak az elbocsátott Rockstar alkalmazottakkal kapcsolatban, beleértve az állítólagos üzeneteket, amelyeket a felmondás előtt osztottak meg. Mindez borús képet fest a GTA VI-ról, amiről az elemzők úgy vélik, hogy szinte biztos sikere ellenére sem fogja megmenteni a játékipart az utóbbi időben sújtó nehézségektől. Egy dolog azonban biztos, a szabadság érzetét a GTA sosem fogja elvenni tőlünk.
Borítókép: Steam