Brutális startok és történelmi nézettség, számokban a 2025-ös esztendő videójátékos fronton.
A 2025-ös esztendő nem csupán új játékokat, illetve a legvártabb címet érintő szomorú hír miatt marad emlékezetes – igen, arra gondolunk, mikor bejelentették a GTA 6 elhalasztását. A videójáték-ipar valamennyi szegmensében történt valami olyasmi, amire fel kaphatjuk a fejünket, és akkor ebben még nincs is benne az, hogy visszatért a hitünk a fejlesztőkbe is a Clair Obscur Expedition 33 megjelenésével. Mindezeken túlmenően a régóta várt címek, a hihetetlen e-sport események (mint amilyen a Starladder Budapest Major 2025 is volt), és a különböző expók terén is történelmi csúcsoknak lehettünk szem és fültanúi. Ez az év a bizonyíték arra, hogy a gaming-szektor növekedése megállíthatatlan.
1. Monster Hunter Wilds – történelmi rajt és Steam dominancia
A Monster Hunter Wilds elsöprő kereskedelmi sikert aratott, miután 3 nap alatt több mint 8 millió példány kelt el belőle. Ezzel a teljesítménnyel a Capcom történetének leggyorsabban fogyó játékává vált, megerősítve a Monster Hunter franchise globális szupersztár státuszát. A siker a legnagyobb digitális platformot sem kerülte el: a játék február végén a Steam-en kb. 1.38 millió egyidejű játékossal állította be idén a csúcsot. Ez nemcsak egy 2025-ös rekord, de a frissen megjelenő címek esetében a Steam valaha volt legnagyobb csúcsai közé is beírta magát, bizonyítva, hogy a masszív akció-RPG műfaj iránti érdeklődés töretlen.
2. Assassin's Creed Shadows
Az Assassin's Creed Shadows új mérföldkövet állított fel a Ubisoft legendás szériáján belül, megdöntve az összes korábbi AC-rész startját. A játék már az első 24 órában átlépte az 1 millió játékosszámot, majd 2 nap alatt meghaladta a 2 millió, röviddel ezután pedig az 5 millió játékost – ebben benne vannak a Ubisoft+ Premium előfizetői is. Ez a gyors növekedés jól mutatja, hogy hiába okozott nagy zűrzavart a közösségen belül az egyik főszereplő, Yasuke szerepeltetése az új felvonásban, mégis hatalmas lelkesedéssel fogadták a Shadows-t.
3. Battlefield 6 – minden idők legkelendőbb Battlefield játéka
A Battlefield 6 alig néhány héttel a megjelenése után szépen letarolta az eladási listákat. Az USA-ban például 2025 legkelendőbb címévé vált. A legmegdöbbentőbb adat, ami a dominanciáját mutatja, az, hogy mindössze egyetlen hónap alatt túlszárnyalta a korábbi rekordot tartó Battlefield 1 teljes élettartamának eladásait – ez több, mint 15 millió eladott példány. Ez a kiugró teljesítmény nem csupán egy pénzügyi rekord, hanem ékes bizonyítéka, hogy a sorozat ismételten képes volt a megújulásra, ezzel pedig meg tudta ragadni a nagyközönség érdeklődését.
4. Steam Platform egyidejű játékosszám
A digitális PC-s piac első számú platformja, a Steam, 2025-ben ismét történelmi rekordot döntött. 2025. március 2-án ugyanis egyidejűleg több, mint 40 millióan léptek be a kliensbe – vagyis pontosan 40 270 997 bejelentkezett felhasználót regisztráltak ezen a napon. Ez a csúcs rávilágít arra, hogy gyakorlatilag manapság már egyetlen kiadó vagy stúdió sem tudja kikerülne Gabe Newell programját, ha szeretné minél szélesebb réteghez eljuttatni a játékát. Ez a szolgáltatás megingathatatlan, és központi szerepet tölt be a játékiparban.
5. Grow a Garden (Roblox)
A felhasználói által generált tartalom (UGC) térnyerése a Grow a Garden (a Roblox platformon) révén szinte kézzel tapintható, az új rekord mellett pedig nem mehetünk el szó nélkül. A játék 2025 nyarán elképesztő, 22,3 millió egyidejű játékost vonzott augusztus 23-án. Ez az eredmény az egyik legnagyobb rekord a teljes videojátékos szektort illetően, beleértve a nagyköltségvetésű AAA címeket is. A csúcs kiemeli a Roblox platform rendkívüli skálázhatóságát és a felhasználói közösség által létrehozott tartalmak óriási piaci potenciálját.
6. PS eladások
A PlayStation 2025 negyedik negyedéve (az ünnepi szezon és a nagy exkluzív címek, mint pl. a Ghost of Yotei megjelenése miatt) a konzol történetének legerősebbje volt az eladott egységek tekintetében. Ebben a rekordban a PS4-es és PS5-ös konzolok, valamint a piacon már megjelent videójátékok eladásai is benne vannak – amely így több mint 100 millió eladott példányt jelent a masinákból és az egyes játékokból. Ez jól demonstrálja, hogy még egy 5 éves hardverrel is képesek nagyot robbantani a Sonynál, főleg ha tényleg minőségi játékokat dobnak piacra – és akkor hol van még a GTA 6 megjelenése ugyebár.
7. Gamescom 2025 – Új látogatottsági rekord
Ugyan a legtöbb nagy gaming expó már lehúzta a rolót (gondoljunk csak az E3-ra), a Gamescom meg eközben ismét bebizonyította, hogy még mindig érdemes megőrizni a hagyományos értékeket. A rendezvény 2025-ben új látogatottsági csúcsot állított fel: 357 ezren zarándokoltak el Kölnbe, ami 6,5%-os növekedést jelentett az előző évhez képest.
8. League of Legends Worlds – E-sport Nézettségi Csúcs
A 2025-ös League of Legends világbajnokság döntője új nézettségi rekordot állított fel, miután a T1 zsinórban harmadszor is felért a csúcsra. Lehet, hogy ezért is döntött úgy Elon Musk, hogy kihívja őket egy meccsre, amelyben a Grok 5 mesterséges intelligenciával kell majd megküzdeniük. A felkérésre persze azonnal igent mondott a dél-koreai együttes. Egyébként a döntőt tavaly 6.4 millióan követték figyelemmel, idén azonban ezt is sikerült túlszárnyalni, és a 6.7 milliós nézőszám ismét rekordot jelentett.
9. Lara Croft – Guiness Rekord
A Tomb Raider méltán híres régész főhősnője, Lara Croft hivatalosan is Guinness Rekordot ünnepelhetett idén, egyrészt, mint a legtöbb magazin címlapján szereplő videójáték karakter (több mint 2300 borítóval), másrészt a Tomb Raider sorozat 1996-os indulása óta a játék eladásai meghaladták a 100 millió eladott példányt. A Guinness World Records szerint ezzel Lara Croft messze megelőzi az összes többi női videójáték karaktert. Ha eddig nem így lett volna, akkor most már biztos, Lara Croft hatása a popkultúrára megkérdőjelezhetetlen.
Borítókép: Steam