Júniusban jött a bejelentés, hogy a kínai Tencent vállalat röpke 10,2 millárd dollárért (!) megveszi a finn SuperCell-t. „Ki vett meg és Mit?” A kérdés jogos, de már érkezik is a segítség, tőlünk.
A Tencent vállalatról a League of Legends révén halhattunk, mivel 2011-ben 1 az 1-ben megvette a RIOT Games-t. SuperCell-ről azok hallhattak inkább, akik több időt töltenek el a telefonjukon, ugyanis a SuperCell érdeme a Clash of Clans és a Clash Royale.
SuperCell
SuperCell vállalat egy 2010-ben alakult mobil játék fejlesztő vállalat, aminek jelenleg 4 nagy játéka van – Clash of Clans, Clash Royale, Hay Day és Boom Beach. Ennek a négy játéknak összesn 100 millió+ aktív felhasználója van. 2011-ben volt egy nagyobb profil váltás, ahonnan kezdve csak és kizárólag a telefonos játékokra fókuszált a finn vállalat és azóta is a 10 legjobban jövedelmező applikáció között van iPhone-on és Android-on. 2012-ben a bevételei 100 millió dollár körül mozogtak, 2015-ben pedig már 2,3 milliárd dollár volt. Nem mellesleg 2015-ben az adózás előtti eredmény közel 1 milliárd dollár volt, ami lenyűgöző ahhoz képest, hogy összesen volt 3 játéka és 180 alkalmazottja. A bevétel többségét a Clash of Clans hozza körülbelül 760 millió dollárt.
Ahogy azt a diagramok is mutatják, a SuperCell-nek a bevétele a tripla A-s játékfejlesztő cégekkel vetekszik és némelyiket még túl is szárnyalja. 2015-ben pedig valószínűleg (értsd: szinte biztos) a legértékesebb mobil játék fejlesztő vállalat volt.
Tencent
A Tencent a világ legnagyobb játékfejlesztő vállalata. Alapból egy internetes vállalat Kínában, ami olyan szolgáltatásokat nyújt, mint például a WeChat, QQ, Weibo illetve a elég jelentős jelenléte van a PC és Mobil játék piacon is. A Tencent 3 fő stratégia alapján dolgozik:
Az első, hogy csak és kizárólag a kínai piacra fókuszál és házon belül is elég sok sikeres játékot fejlesztettek, köztük a League of Legends-et is. Igen, tudom, hogy ez így erős, mivel a RIOT fejleszti, de mivel a Tencent játékainak többsége MMORPG és mobil játék, amikről Kínán kívül senki nem hallott róluk, így maradjunk annál, hogy 2011 óta a Riot Games és a LoL Tencent tulajdon.
A második fő stratégiájuk, hogy Kínán kívüli vállalatokkal dolgozik együtt és azokat a játékokat próbálja meg behozni az országba. Ilyen Tencent játékok például a Crossfire, a Dungeon Fighter Online, a Blade & Soul és még tucatnyi más.
A harmadik fő stratégia, hogy folyamatosan játékfejlesztő vállalatokba fektet. A legújabb ilyen befektetés ugye a SuperCell, de előtte vásárolta meg a Riot Games-t. Továbbá tulajdonos még az Epic Games-ben, az Activison-Blizzard-ban, a Glu Mobile-ban és még elég sok kisvállalatban. Ezzel igazából majdhogynem az egész világot lefedik, mégis nagyon sokszor a radar alatt maradnak.
A Tencent a bevételeire sem panaszkodhat, hiszen rekord szinten növekszik évről-évre, mivel folyamatosan adják ki a saját játékaikat Kínában, mind PC-re és Mobilra és mivel tripla A-s játékfejlesztőknél is van résztulajdonuk, így onnan is elég szép összegek folynak be. 2015-ben 8,7 milliárd dollár bevételt generált, amiből 3.2 mobil platformból jön.
- A Microsoft 2014-ben 7 milliárd dollárért vette meg a Nokiát.
- A SuperCell értéke: YouTube (1,6Mrd $) + Mojang (2,5Mrd $) + Oculus (2,1Mrd $) + Lucasfilm (4Mrd $)
- Mobil: Eddig is a világ legnagyobb játékfejlesztő cége volt, most már a világ legnagyobb mobiljáték-fejlesztője is.
- Nyugati fejlesztők, piac: A Tencent legnagyobb problémája eddig az volt, hogy Kínán kívül nem nagyon tudott teret nyerni, főleg a mobil piacon – ezt a SuperCell most megoldotta. Főleg, hogy a SuperCell is lassan az esport felé kezd el kacsintgatni, így a RIOT eddigi tapasztalata és segítsége jól jön majd.
- Kína: A mobil piacon már így is óriási előnyük volt, de most még jobban növelik ezt az előnyt. Ráadásként a SuperCell a Clash Royale-al meghódítja a kínai mobil piacot.
- esport: Csak elértünk ide is. Felmerülhet a kérdés, hogy vajon a világ legnagyobb játékfejlesztő cége miért akarna az esport felé nyitni. Egyszerű: Meg több pénzért. Nem mellesleg az esport jelenlegi fejlődésével a következő nagy befektetés lehet a Tencent részéről.
SuperCell:
- Tencent tulajdon: 84%
- esport játékok: Clash of Clans, Clash Royale
RIOT Games
- Tencent tulajdon: 100%
- esport játék: League of Legends
Activision-Blizzard
- Tencent tulajdon: 12,5%
- esport játékok: Call of Duty, Call of Duty Online, StarCraft II, Heroes of the Storm, HearthStone, Overwatch
Epic Games
- Tencent tulajdon: 40%
- esport játékok: Paragon, Unreal Tournament
Glu Mobile
- Tencent tulajdon: 21,5%
- esport játékok: WeFire
CJ Games / Netmarble
- Tencent tulajdon: 28%
- esport játékok: Marvel Future Fight
EA és 2K Games
- Tencent tulajdon: nincs.
- esport játékok: FIFA, NFL Madden, NBA, Battlefield 1, UFC
- Streaming: Elég nagy összeget fektettek bele a kínai twitch-be, azaz a Douyu.tv-be és mivel a tendencia azt mutatja, hogy minden social media platformnak kell lennie egy kínai megfelelőjének, persze nyugati vetélytárs nélkül, így ez gyümölcsözőnek néz ki.
- Konzol: Xbox, Playstation vagy Nintendo? Egyik se, inkább kifejleszti a saját konzolját, Tencent Gaming Platform box néven.
- Offline / élő rendezvények: Ilyen még nincs, de meglepődnék, ha az Alibaba-s World Cyber Games 5 millió dolláros támogatás bejelentése után a Tencent nem állna elő valami egyedi ötlettel.