Tencent felemelkedése és esport uralma

Tencent felemelkedése és esport uralma

Júniusban jött a bejelentés, hogy a kínai Tencent vállalat röpke 10,2 millárd dollárért (!) megveszi a finn SuperCell-t. „Ki vett meg és Mit?” A kérdés jogos, de már érkezik is a segítség, tőlünk. 

A Tencent vállalatról a League of Legends révén halhattunk, mivel 2011-ben 1 az 1-ben megvette a RIOT Games-t. SuperCell-ről azok hallhattak inkább, akik több időt töltenek el a telefonjukon, ugyanis a SuperCell érdeme a Clash of Clans és a Clash Royale.

SuperCell

SuperCell vállalat egy 2010-ben alakult mobil játék fejlesztő vállalat, aminek jelenleg 4 nagy játéka van – Clash of Clans, Clash Royale, Hay Day és Boom Beach. Ennek a négy játéknak összesn 100 millió+ aktív felhasználója van. 2011-ben volt egy nagyobb profil váltás, ahonnan kezdve csak és kizárólag a telefonos játékokra fókuszált a finn vállalat és azóta is a 10 legjobban jövedelmező applikáció között van iPhone-on és Android-on. 2012-ben a bevételei 100 millió dollár körül mozogtak, 2015-ben pedig már 2,3 milliárd dollár volt. Nem mellesleg 2015-ben az adózás előtti eredmény közel 1 milliárd dollár volt, ami lenyűgöző ahhoz képest, hogy összesen volt 3 játéka és 180 alkalmazottja. A bevétel többségét a Clash of Clans hozza körülbelül 760 millió dollárt. 


Ahogy azt a diagramok is mutatják, a SuperCell-nek a bevétele a tripla A-s játékfejlesztő cégekkel vetekszik és némelyiket még túl is szárnyalja. 2015-ben pedig valószínűleg (értsd: szinte biztos) a legértékesebb mobil játék fejlesztő vállalat volt. 

Tencent

A Tencent a világ legnagyobb játékfejlesztő vállalata. Alapból egy internetes vállalat Kínában, ami olyan szolgáltatásokat nyújt, mint például a WeChat, QQ, Weibo illetve a elég jelentős jelenléte van a PC és Mobil játék piacon is. A Tencent 3 fő stratégia alapján dolgozik:
Az első, hogy csak és kizárólag a kínai piacra fókuszál és házon belül is elég sok sikeres játékot fejlesztettek, köztük a League of Legends-et is. Igen, tudom, hogy ez így erős, mivel a RIOT fejleszti, de mivel a Tencent játékainak többsége MMORPG és mobil játék, amikről Kínán kívül senki nem hallott róluk, így maradjunk annál, hogy 2011 óta a Riot Games és a LoL Tencent tulajdon. 

A második fő stratégiájuk, hogy Kínán kívüli vállalatokkal dolgozik együtt és azokat a játékokat próbálja meg behozni az országba. Ilyen Tencent játékok például a Crossfire, a Dungeon Fighter Online, a Blade & Soul és még tucatnyi más.
A harmadik fő stratégia, hogy folyamatosan játékfejlesztő vállalatokba fektet. A legújabb ilyen befektetés ugye a SuperCell, de előtte vásárolta meg a Riot Games-t. Továbbá tulajdonos még az Epic Games-ben, az Activison-Blizzard-ban, a Glu Mobile-ban és még elég sok kisvállalatban. Ezzel igazából majdhogynem az egész világot lefedik, mégis nagyon sokszor a radar alatt maradnak.

A Tencent a bevételeire sem panaszkodhat, hiszen rekord szinten növekszik évről-évre, mivel folyamatosan adják ki a saját játékaikat Kínában, mind PC-re és Mobilra és mivel tripla A-s játékfejlesztőknél is van résztulajdonuk, így onnan is elég szép összegek folynak be. 2015-ben 8,7 milliárd dollár bevételt generált, amiből 3.2 mobil platformból jön.




Csak, hogy perspektívába állítsuk ezt a 10.2 milliárd dolláros befektetést:

  • A Microsoft 2014-ben 7 milliárd dollárért vette meg a Nokiát.
  • A SuperCell értéke: YouTube (1,6Mrd $) + Mojang (2,5Mrd $) + Oculus (2,1Mrd $) + Lucasfilm (4Mrd $) 
Már a SuperCell nélkül is a Tencent volt a világ legnagyobb játékfejlesztője, de ezzel a befektetéssel már az elképzelhetetlen kategóriába kerül. Itt van egy statisztika a NewZoo-tól, hogy hogyan néz is ki most a játékpiac.


A 2015-ös adatok alapján Tencent / SuperCell bevételei rádupláznak az Activision-Blizzard-ra (mondjuk ez picit csalóka, mert van benne résztulajdonuk) és rátripláznak az EA-re. Ha netán játékfejlesztő céget kerestek, akkor lehet érdemes lesz megtanulni mandarinul és megpályázni egy állást a Tencent-nél.

[KÉP]

Most, hogy már látjuk, hogy mekkora is a Tencent, nézzük meg, hogy miért is vásárolta meg a SuperCellt. Ennek négy nagy oka is lehet:

  • Mobil: Eddig is a világ legnagyobb játékfejlesztő cége volt, most már a világ legnagyobb mobiljáték-fejlesztője is.
  • Nyugati fejlesztők, piac: A Tencent legnagyobb problémája eddig az volt, hogy Kínán kívül nem nagyon tudott teret nyerni, főleg a mobil piacon – ezt a SuperCell most megoldotta. Főleg, hogy a SuperCell is lassan az esport felé kezd el kacsintgatni, így a RIOT eddigi tapasztalata és segítsége jól jön majd.
  • Kína: A mobil piacon már így is óriási előnyük volt, de most még jobban növelik ezt az előnyt. Ráadásként a SuperCell a Clash Royale-al meghódítja a kínai mobil piacot. 
  • esport: Csak elértünk ide is. Felmerülhet a kérdés, hogy vajon a világ legnagyobb játékfejlesztő cége miért akarna az esport felé nyitni. Egyszerű: Meg több pénzért. Nem mellesleg az esport jelenlegi fejlődésével a következő nagy befektetés lehet a Tencent részéről.
Nézzük meg, hogy jelenleg milyen fejlesztőknél van résztulajdona a Tencent-nek, ahol esport is van:

SuperCell:

  • Tencent tulajdon: 84%
  • esport játékok: Clash of Clans, Clash Royale
Furcsának tűnhet, hogy egy eléggé -casualnak- tűnő játékot esport-nak merünk nevezni, de a SuperCell pár hete jelentette be a terveit a jövőre nézve, amiben azt taglalta, hogy ők márpedig a 2 legnagyobb mobiljátékot az esport felé szeretnék terelni. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy bemutatták a Tournament funkciót.


Másik bejelentésük egy a Twitch-hez hasonló platform, magán a játékon belül, így még más oldalra sem kell átmenniük a játékosoknak.



Illetve a játékos szám mellett nem mehetünk el, hiszen NAPI szinten több 100 millió játékosuk van a 4 játékban összesen.

RIOT Games
  • Tencent tulajdon: 100%
  • esport játék: League of Legends
Ezt valószínűleg senkinek sem kell bemutatnom, aki legalábbis hallott már esportokról, nagy valószínűséggel ezzel a játékkal találkozott először. League of Legends a legnagyobb játék, ami az esport segítségével tolja maga előre. 2015-ben 1,6Mrd $ bevételük volt, úgy, hogy ez egy ingyenes játék, továbbá a 27 millió napi felhasználó is csak javítja ezt a tendenciát.

Activision-Blizzard

  • Tencent tulajdon: 12,5%
  • esport játékok: Call of Duty, Call of Duty Online, StarCraft II, Heroes of the Storm, HearthStone, Overwatch
Amíg az Activision-Blizzard tűnhet a Tencent legnagyobb ellenfelének (illetve a Valve), mégis egy kis tulajdonrésszel rendelkezik a vállalatban. A Call of Duty a konzol esportok királya Amerikában, a Call of Duty Online-t pedig a Tencent viszi Kínában. Viszont a többi Blizzard játékot nem a Tencent forgalmazza, hanem a Netease (de kitudja, hogy mikor unja meg a Tencent és vásárol be magának egy nagyobb darabot az Activision-Blizzard-ból).

Epic Games

  • Tencent tulajdon: 40%
  • esport játékok: Paragon, Unreal Tournament
Ez a két Epic Games játék az, ami még okozhat kellemes meglepetést a Tencent számára. Igaz, még egyik játék sem jelent meg, sőt mindkettő Alpha fázisban van, viszont a Paragonban van fantázia, az Unreal Tournament pedig már bizonyított, hogy az egyik legkompetitívebb játék, amit valaha készítettek.

Glu Mobile

  • Tencent tulajdon: 21,5%
  • esport játékok: WeFire
Igaz, telefonon FPS-t játszani eléggé furcsa, de ha már MOBA-zni is lehet versenyszerűen telefonon (Vainglory), akkor miért ne lehetne lövöldözni is, ráadásul a Tencentnek viszonylag korrekt sikerei voltak Kínában. 

CJ Games / Netmarble

  • Tencent tulajdon: 28%
  • esport játékok: Marvel Future Fight
Túl sok esély nincsen rá, hogy igazán nagy eSport játék legyen, de mivel a Marvel is a fénykorát éli, így minden elképzelhető.

EA és 2K Games

  • Tencent tulajdon: nincs.
  • esport játékok: FIFA, NFL Madden, NBA, Battlefield 1, UFC
Az EA-ban nincs direkt tulajdonrésze a Tencent-nek, de mégis elképzelhető, hogy befolyik majd indirekt módon. Egy hete jött a bejelentés, hogy a WME-IMG-t, aki az UFC jogokat birtokolja, megveszi 4 milliárd dollárért a Tencent, ami valószínűsíti az EA-be való belefolyást. Feltehetően majd az új UFC játék lehet a következő olyan EA / 2K játék, amit majd esport felé elvisznek, amiből így a Tencent is kapna egy szeletet.

Már elég sok szót ejtettünk a Tencentről, viszont a saját termékeikről még nem hangzott el sok minden:

  • Streaming: Elég nagy összeget fektettek bele a kínai twitch-be, azaz a Douyu.tv-be és mivel a tendencia azt mutatja, hogy minden social media platformnak kell lennie egy kínai megfelelőjének, persze nyugati vetélytárs nélkül, így ez gyümölcsözőnek néz ki.
  • Konzol: Xbox, Playstation vagy Nintendo? Egyik se, inkább kifejleszti a saját konzolját, Tencent Gaming Platform box néven.
  • Offline / élő rendezvények: Ilyen még nincs, de meglepődnék, ha az Alibaba-s World Cyber Games 5 millió dolláros támogatás bejelentése után a Tencent nem állna elő valami egyedi ötlettel.
Ha továbbra is így haladunk, akkor a Tencent szépen lassan és csendben átveszi a játékvilágot, illetve az esport világot is. Mit szóltok hozzá?

Ha tetszett a cikk, LIKE-olj minket Facebook-on!

Kövess Minket!