Miért tűnt el szinte az összes koreai CS játékos? Van még esély, hogy újjáéledjen a scene?
Miért nincs CS Koreában?
A CS:GO szerte a világban a legnépszerűbb esportok között van, de a koreai scene már egy jó ideje csendes. A játék egyszerűen nem kell az ottani közönségnek. Igaz ugyan, hogy a játékosok száma folyamatosan növekszik, de a Global Offensive népszerűsége még nagyon messze van az 1.6-tól.
2001-ben a koreai PC Bang-ekben a Counter Strike még elég nagy népszerűségnek örvendett. Nem volt ’kirobbanóan sikeres’ de egyenletesen középmagas számokat produkált. A CS legnagyobb előnye anno az volt, hogy egy PC 2-3 szervert is üzemeltetni tudott és a PC Bang-ek ez ügyesen ki is használták, a visszatérő vevőknek privát szervereket csináltak. Ebből kifolyólag azok a játékosok, akik alacsony pinggel akartak játszani, a hétvégéken ellepték a kávézókat.
Akkoriban a koreai Hanbitsoft a Counter Strike 1.5 verzióját árulta a boltjaiban. A PC Bang tulajdonosok tucatjával vásárolták a CS CD-ket és a befektetett pénzt nagyon gyorsan visszatermelték, ez pedig azt eredményezte, hogy a CS elég népszerű lett. Maga a Hanbitsoft is egész jó profitot termelt az eladásokkal.
Viszont 2004-ben az egész elindult lefelé a lejtőn, amikor a Valve kihozta a Steam platformot. A Valve lelőtte a CS 1.5 supportját és minden játékost kvázi átkényszerített az 1.6-ba és persze a Steamre. Ebből kikerekedett egy jogi hercehurca a Vivendi Universal Games és a Valve között, amiben arról volt szó, hogy Koreában ki kereskedhet a Counter Strike-kal. A Vivendi vesztett és a koreai kereskedési jogok a Steamre kerültek és a PC Bangeknek innen kellett beszerezniük. Ezzel egy időben a Valve új időalapú árazást vezetett be a PC Bang-ekre szabva (A kávézóknak az alapján kell fizetniük a játékért, hogy hány percet töltöttek el a játékkal a vevők. Most a világon körülbelül mindenhol ezt a módot használják, de akkor ez nagy dolog volt).
A PC Bang tulajdonosok ejtették a Counter Strike-ot és a Special Force-ot vették elő
Az új rendszer előtt a kávézók tulajdonosai vettek egy CD-t és abból több száz, akár több ezer órányi játékidőt is ki tudtak sajtolni. Hogy mostantól óradíjat kell fizetni eleve bukásra volt ítélve. Azok a CD-k, amit a szabályozás előtt vettek, gyakorlatilag értéktelenné váltak. A PC Bang tulajok egy emberként vágtak vissza és bojkottálták a Steamet. A Counter Strike helyett pedig a koreai Special Force játékot kezdték promótálni. Ez volt az a döntés, ami miatt a Sudden Force készítette a legnépszerűbb FPS-t Koreában.
Azok a játékosok, akiknek volt saját Steam profiljuk beléphettek róla, de a PC Bang tulajdonosok nem készítettek saját profilokat és nem használták a Steam szolgáltatásokat. Ennek eredményeképpen a Style Network - a Steam akkori koreai kezelője - beszüntette minden Steamhez köthető tevékenységét és a jogokat eladta a GNASoft vállalatnak.
A Sudden Attack a „Nemzeti FPS”
A Special Force mottója az volt, hogy: „örökre ingyenes”, mégis egy idő után kiadtak egy fizetett prémium szolgáltatást, aminek a ’Peanut PC Bangs’ nevet adták. 2006-ban kiadták a Sudden Attack című FPS-t, ami gyorsan a legnépszerűbb lett a maga nemében és még évekig a csúcson volt.
A Nexon 2007-ben kiadta a Counter Strike: Online verziót, ami az elején számottevő népszerűségnek örvendett, de egy idő után a legtöbb játékos szinte csak a ’Zombi Mode’ pályával játszott, ami miatt a fanok otthagyták a játékot.
A Counter Strike népszerűségének csúcsa 2003- ban volt, ekkor 120 csapat nevezett a WCG koreai selejtezőire. 2010-re viszont a játékosok szinte eltűntek, a csapatok és a klánok feloszlottak és a bajnokságokon résztvevők száma a töredékére csökkent.
Gyerekcipőben a CS:GO Koreában
Amikor a CS:GO kijött, a játékosok száma elkezdett növekedni, de a koreai CS közösség romokban hevert. A klánok feloszlottak és a játékosok nem találták a helyüket. Maga a közösség, sőt a közösségi bajnokságok egyáltalán nem léteztek.
Attól függetlenül, hogy a GO egy régi és népszerű sorozat új fejezete volt, a régi játékosok kiléptek és abbahagyták a játékot, így a CS:GO-nak mindent előröl kellett kezdenie. Gyakorlatilag ez annyit jelentett, hogy azoknak a játékosoknak és csapatoknak, akik profik akartak lenni a lehetőségeik elég limitáltak voltak. Ez év áprilisában tartották az Asia Minor Korean selejtezőre, összesen 20 csapat nevezett. A CS:GO történetében ez volt az első koreai offline verseny, mégis a rajongók magasról tettek rá. Azok a kijelentések, hogy: „A koreai CS:GO közösségnek növekednie kell,azért hogy nemzetközi sikereket érjen el” egyszerűen nevetségesnek tűntek.
Persze az, hogy nem volt ismert profi játékos Koreában, nagy faktora volt a problémának. Az MVP - egy elég sikeres esport szervezet - ugyan alapított CS:GO csapatot MVP Project néven, de a csapat tele van ismeretlen nevekkel, akik eddig nem játszottak profi környezetben, így még sok időnek kell eltelnie, hogy összeszokjanak.
Szükség lenne egy riválisra, de eddig az MVP-n kívül egy szervezet sem indított csapatot, így egyszerűen nem lehet gyakorolni, nincs kivel. Az lehet, hogy olyan nagy nevek is visszatértek az 1.6-ból, mint Kang “Solo” Keun-chul vagy Kim “Glow” Min-soo és csatlakoztak az MVP-hez, de tőlük egy éven belül várni akármilyen eredményt szinte lehetetlen.
Hogy a koreai csapatoknak lehetőségük legyen fejlődésre bajnokságok kellenek. Nemrég a Twitch megegyezett a Versus Gaming-el, hogy elindítsák a VSL CS:GO Beginning bajnoki sorozatot, ami talán elég lesz ahhoz, hogy előre lendítse a játékot.
Ezzel egy időben a Blizzard Ovewatch játéka tovább dominálja a kávézókat és a CS:GO még mindig a népszerűség lista végén kullog. Persze ha a VSL megmarad, akkor a koreai csapatok lassan egyre jobbak lehetnek és egy idő után globális szinten is lehet impaktjuk.