Idén majdnem 30 millióval többet vihettek haza az esportolók, meddig nőhetnek még a nyeremények?
Arról már írtunk, hogy a játékpiac hatalmas és ebben az évben is horribilis profitot termelt. De arról még nem, hogy idén az esport bajnokságok nyereményalapja sok esetben megduplázódott, sőt, volt olyan játék, ahol megtriplázódott. De mi alapján lehet ezt ilyen bizonyossággal kijelenteni? Nos, ehhez a legjobb információforrás az esportsearnings.com, egy honlap, ami már 1998 óta gyűjti az adatokat arról, hogy a különböző esport versenyeken ki mennyit keresett és a különböző versenyeken mennyi pénzt osztottak szét. A honlap nem tökéletes, hiszen az ott szereplő adatok nem 100%-kal mondhatók biztosnak, mert az egész úgy működik, mint a Wikipedia, itt is a közösség viszi fel az adatokat és a honlap szerkesztői csak rendezik és ellenőrzik azokat. Szóval lehet egy-egy hiba a rendszerben, de ettől függetlenül a nagy egész jól tükrözi a történéseket. De ennyi felvezető után lássuk a számokat.
A Pénz
A versenyek nyereményi nem fedik tökéletesen az esport piac növekedését, ez ugyanúgy egy faktorként jelenik meg, mint a nézőszám, a szponzori szerződések vagy akár a befektetők száma. Viszont egy szempontból fontos, ezt mindenki látja. Az átlagos néző egy esportból azt látja, hogy mennyi pénzért játszanak egy-egy tornán, hiszen általában ezt a szervezők megpróbálják mindig kihangsúlyozni. Szóval, ha ez növekedik, akkor az feltűnik, míg ha mondjuk egy Mark Cubain befektet 10 millió dollárt a TSM-be, arról nem biztos, hogy mindenki értesül.
2015-ben a világ esport rendezvényeinek a nyereményei összesen 66 millió dollárt jelentettek. Ebben az évben ez a szám már 92 millió dollár volt, ez pontosan 39 %-os növekedés. Fura egyébként, hogy ezzel együtt 2016-ban 1300-al kevesebb tornát rendeztek, ami 30 %-os csökkenés. Egyszóval, kevesebb bajnokságon több pénzt osztottak ki. De mi történt? Mire ez a változás?
Az első magyarázat egyszerű, a nagy esport játékok gyakorlatilag megduplázták a nyereményeket. A Valve erre az egyik legjobb példa. A Dota 2 Major bajnokságformátumot már tavaly bejelentették, de a rendszer igazán csak idén indult be. A két Major egyenként 3 milliót jelentett, az International pedig 21 millió dollárig kúszott fel, így a játék magában 5 millióval többet osztott ki, mint tavaly.
De ha léptéket nézünk, akkor a Valve esetében nem a DotA volt a zászlóshajó, hanem a CS:GO. Láttunk ebben az évben pár nagy dobást: ELEAGUE, ECS és Epicenter, míg a nyeremények majdnem a háromszorosára növekedtek. Tavaly 6 millió dollár volt a tét, idén 17 millió és a játék életében először volt olyan torna, ahol a nyereményalap 1 millió dollár volt.
A Játékok
A különböző esportok nyereményei is érdekes történetet mesélnek 2016-ról. Az egyik első, ami szembetűnő, hogy a League of Legends nincs a top 2-ben, bizony a CS:GO maga mögé utasította, a DotA2 ellen pedig esélye sem volt. Viszont a CS:GO nem kicsit hagyta el a LoL-t, tavaly 1,5 millió dollár volt a hátránya, idén 7 millió az előnye. A tendencia pedig minden valószínűséggel jövőre is folytatódik majd, a LoL 2017-ben csak akkor veheti vissza a helyét, ha a Riot komolyabban ráfekszik a revenue sharingre.
Érdemes még megemlíteni a változást a negyedik, illetve az ötödik helyen. A Smite a hetedik, a StarCraft pedig a tizedik helyig esett vissza. A helyükre pedig megérkezett a Heroes of the Storm és a Call of Duty: Black Ops 3. A játékok közül egyébként a StarCraft-nak volt a legnehezebb éve, versenyek maradtak el, profi játékosok vonultak vissza és a Blizzard úgy tűnik, a figyelmét az új kedvencére, az Overwatch-ra fordítja.
Összegezve a leírtakat, valószínű, hogy jövőre a nyeremények összege meghaladja majd a 100 millió dollárt. Ez pedig annyit jelent majd, hogy 2017-ben több pénzt osztanak majd ki, mint 2009-2014 között összesen. Ez egy hatalmas lépés, de ez nem jelenti azt, hogy holnap mindenki menjen és vegyen esport részvényeket. Az esport iparág még mindig nagyon fiatal, de az irány jó.