Játékfejlesztés női szemmel

Játékfejlesztés női szemmel

Ritkán találkozni a játékvilágban női programozókkal, mi most bemutatunk egyet!

A technológia, sőt, még a videojátékok világa is férfi orientáltnak számít. Nagyon ritkán látni női programozókat, játékfejlesztőket, vagy akár profi női esportolókat. Szerencsére a világ egyre nyitottabbá válik, mégis úgy gondolom, hogy fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a nőknek helye van a számítógépek és szoftverek világában (is).

Én most már majdnem két éve játékfejlesztéssel foglalkozom. Igazából a fejlesztés minden területe érdekel, de leginkább a game design és narratív design foglalkoztat. Nagyon szerencsésnek mondhatom magam, mert ez egy olyan szakma, amiben ha jó az amit csinálsz, elfogadnak. Erre tökéletes példa Amy Hennig, aki az Uncharted széria kreatív anyja volt, és egyben hatalmas példakép a számomra.

Érdekes, hogy szakmabeliektől szinte alig, viszont kívülállóktól sokszor kapok kétkedő tekinteteket és furcsa kérdéseket, mert egy fiatal lánynak még mindig nem átlagos szakma a fejlesztés.  A legtöbben nem is igazán tudják hova tenni. Egyrészt, mivel ritka a lány fejlesztő, ezért nagyon vagánynak is számít, másrészt viszont sokkal jobban meg kell küzdeni egy csomó mindenért, főleg azért, hogy megértessük a környezetünkkel, hogy igenis kompetensek vagyunk, és nem csak azért vagyunk valahol, mert "dísznők" vagyunk, akiket benyomtak valahova, és nem is csak kávét főzünk, hanem valóban fejlesztünk. Viszont tény, hogy egy női szem sokszor másképpen néz a projektre, másképp gondolkozik, így azt gondolom, nagyon sok pluszt jelent a heterogén fejlesztő csapat. Mint mindenhol, a sokszínűség a játékfejlesztésben is kifizetődik.

Persze játékfejlesztőként nem elég pusztán csak jól fejleszteni. Sokat kell játszani, sokféle játékot kell kipróbálni, és mindegyiknél át kell gondolni, hogy mi az amitől működik. Így szinte természetes, hogy a munkám a hobbim is, és imádok játszani. Így nőttem fel kiskorom óta, és bár a barátnőim rendszerint furcsán néznek rám, hogyha nekiállok lelkesen magyarázni a legújabb játékélményeimről, mégis rengeteg barátot szereztem a játékoknak köszönhetően. Sajnos még mindig nagyon kevés lányt ismerek a környezetemből, aki rendszeresen vagy akár komolyabban, profi szinten játszana. Ez abból is látszik, hogy nemrég össze akartam állítani egy lány Overwatch csapatot, de személyesen körülbelül két lányt ismerek, akit ez komolyabban érdekelne. Sokan nem merik felvállalni, hogy jók egy játékban, mert attól félnek, hogy bully-zni fogják őket miatta. Sokan nem mernek versenyezni sem, mert úgy érzik, nem valók oda, pedig valahol mindent el kell kezdeni, akkor is, hogyha veszít az ember. Szerintem jó dolog, hogyha egy játékos csapatban is sokfélék az emberek, hiszen jobban össze tudnak dolgozni.

Magyarországon úgy érzem, nehéz dolguk van a nőknek, mert eléggé konzervatív a közvélemény. Nem nézik jó szemmel, ha egy lány fiús szakmát vagy hobbit választ magának. Vagy idol lesz belőle, akinek teljesen mindegy a teljesítménye, egyszerűen csak nőből van, vagy pedig csendes megrovásban van része, amiért férfias dolgot szeretne csinálni. Sok lány emiatt elbátortalanodik, és inkább más tevékenységet választ magának. Azt gondolom, hogy bátorítani kell a lányokat, és igyekszem én is jó példa lenni arra, hogy érdemes belevágni és felvállalni, hogyha szeretünk valamit csinálni. A szenvedély ugyanis látszik, és a sok befektetett idő és munka biztosan megtérül. Az pedig, hogy mások mit gondolnak, nem mindig számít.

Szegedi Anita / Developer Pixie

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET FACEBOOK-ON!

Kövess Minket!